Få 100 000 kr att räcka i Stockholm?
Är relativt nyförlovad och plaerar bröllop ganska snart, redan i september. Ser verkligen fram emot det, men... det känns inte riktigt som jag hoppats...
Har alltid föreställt mig hur spännande, inspirerande och kul det ska vara att planera bröllop. Men allt med att försöka få en uppfattning om kostnader hit och dit har tagit musten ur mig och jag orkar snart inte med allas frågor om när och var bröllopet ska bli, då vi inte lyckats boka lokal ens en gång...
Största problemet är att få ihop det ekonomiskt. Inte så att vi inte har pengar, båda jag och min blivande jobbar heltid och är väldigt ekonomiska av oss. Men det är otroligt svårt att få en bild av vad bröllopet kommer kosta vilket gör mig frustrerad.
Vi planerar för ca 60-70 pers och har satt en budget på 100 000, tänkt att täcka själva vigseln och festen, plus alla blommor. Klänning och brudgums kläder, ringar, smink, hår, fotografering samt resa ligger alltså utanför. Vi är helt inställda på att inte gå över budgeten med en enda krona.
Efter mycket om och men, fram och tillbaka och fått offerter hit och dit har vi ännu inte hittat något som kan matcha mot budgeten på ett sätt som känns skäligt... Är inte det lite märkligt? Jag tycker jag läser här och där om bröllop som går på betydligt mindre tusenlappar, med fler gäster och inkluderande alla de delar vi inte räknat med. Hur gör ni för att få det att gå ihop?
Jag känner inte själv att vi har så stora krav gällande vårt bröllop. Vi vill ha en lokal tillräcklgit stor för att inhysa allt, vigsel middag och dans. Tänker oss antingen två eller tre rätters med bröllosptårta och dricka till maten samt en brudskål efter vigseln. Sedan en dj under kvällen. Sedan vill vi inte behöva lägga ett finger på någonting denna dag själva, eller överlåta det till vänner heller.
Bor i Stockholm och det är i dessa krokar som vi tänker oss det hela, eftersom vi båda kommer från två mindre orter som är lite knepiga att ta sig till samt att vi har gäster som kommer från utlandet. Jag vet att det är dyrare i en storstad, men ändå... Ganska många gifter sig i Stockholm med omnejd, och alla kan väl inte ha en budget på flera hundra tusen? Eller? Någon som hållt ett liknande bröllop som vi tänker oss och har några råd?