Inlägg från: GeneralElectric |Visa alla inlägg
  • GeneralElectric

    Få 100 000 kr att räcka i Stockholm?

    TS, förstår att det är frustrerande, särskilt som alla (festvåningar, fotografer, sminköser, frisörer etc) anger sina priser på olika sätt (exkluvise/inklusive en massa saker, exkl/inkl moms etc). Men efter ett tag får du kläm på det, att du jobbar som projektledare måste vara en enorm hjälp!

    Om de lokaler ni tänkt er är bokade, kolla fredagarna – där kan det finnas fler öppningar, eftersom ”alla” gifter sig på en lördag (utom vi, hihi).

    Spontant känner jag att Mäster Mikaels festvåning på Södermalm kanske skulle kunna vara en lokal för er? Jag har själv inte varit där, och den passade inte oss perfekt av olika anledningar (verkade knepigt att få till en klassisk E-bordsdukning som vi vill ha). Men efter det du skriver känns det som att ni kanske borde kolla upp den, om ni inte redan gjort det:
    www.albertinacatering.se
    Det ligger ju väldgt fint, och centralt, med fantastisk utsikt som är kul att visa era utländska gäster -- och kanske kan ni ha vigseln i trädgården?
    På sajten finns en mall/ett budgetverktyg där ni kan ta fram en preliminär totalkostnad.

    Ni kommer att klara det, bara ni kommer in i det! Vi har en budget på f n 170 000:- för rubbet (alltså inte bara vigsel + fest utan allt) men då har vi mer än 150 gäster... Och vi håller också till i Stockholms innerstad.

    Lycka till!

  • GeneralElectric
    Amejuli skrev 2011-05-08 13:17:34 följande:
    Vill ni prompt ha centralt så kan jag tipsa om segelsömmarsalen på skeppsholmen. Är osäker på priser men har fått uppfattningen om att det är lite rimligt iaf, att man kanske får catera eget o.s.v.
    Vi kollade på Segelsömmarsalen men fastnade av olika skäl inte för det. Har inte varit inne och kollat i lokalen, men läget är ju helt fantastiskt - särskilt som ni ska ha utländska gäster. (Dem kan ni ju tipsa om de vandrarhem och hotell som finns på ön och på gångavstånd i närheten.) Lokalen kostar 13 000:- att hyra, om jag inte minns fel. Man måste dock ta catering från en viss cateringfirma (eller låta dem sköta grunderna och ta maten från annan, mot extra kostnad).
    Vet flera som haft eller varit på kalas där. De tycks ha varit nöjda, men inte supernöjda. Någon skrev på en blogg jag såg att det var lagom med cirka 80 personer, d v s det hade blivit väldigt trångt med cirka 140 som jag tror att de säger att man kan ha. Men det är ju inget problem för er som ska vara 60-70.
    Kolla in för lägets skull!
  • GeneralElectric
    Liv skrev 2011-05-08 12:27:55 följande:
    Ja, vi har redan varit å kollat på Mäster Mikales faktiskt. Fick ett lite märkligt bemötande när vi frågade om möjligheterna till att dekorera, vilka visade sig vara begränsade i den lokalen. Vi blev i princip avfärdade efter att ha ställt frågan. Lite tråkigt eftersom den egentligen hade allt vi önskade..
    (---)
    Särskilt när det kommer till alla detaljer som måste funka på självaste D-dagen. Jag tänker på iordningsställande och dekorationer, bordplacering, blommor, musik. När gör ni dem?
    (---)
    Jag vill ju kunna sova ut och vara pigg på stora dagen. Lär börja göra mig i ordning mitt på dagen för att sedan fotograferas ca kl.15.00 och tänker att vi börjar med vigseln kl 17.00. Det lämnar ingen tid för iordningsställande... 
    Jag förstår att du är frustrerad, har själv känt samma frustration... Särskilt när man läser om folk här på BT som får låna en stor bygdegård i flera dagar för en tusenlapp och har all tid i världen (nåja) att ordna med dekoration och dukning.

    Det känns som att det är en enorm skillnad på att ordna en vanlig fest och att ordna ett bröllop, eftersom vi (som båda är relativt vana festfixare) måste räknas bort, flera dygn före kalaset (M2B är livrädd att jag ska somna av utmattning under bröllopsmiddagen!!!).
    Vi har dessutom en hel del kringarrangemang, som ett cocktailparty som tar folks energi och tid samt många utländska gäster som man vill ägna uppmärksamhet.

    Nu har vi betalat extra för att få tillgång till vår lokal redan kvällen innan. Det kostade bara några tusenlappar extra; var kanske lite lättare eftersom vi har festen på fredagen. (De som har hyrt vår lokal på lördagskvällen kommer inte in förrän tidigast vid 12-tiden den dagen, och normaltiden är från kl 16. Det är nog tyvär ofta så det är i Stockholm.)
    Men det blir ändå knepigt, eftersom de flesta vänner/anhöriga/familjemedlemmar kommer att vara upptagna med att göra iordning sig till kyrkan på fredagsförmiddagen och inte heller kan fixa iordning då!

    Vi ska lösa det hela med god planering i kombination med insatser från cateringfirman.
    En kompis har redan (två månader i förväg) varit i festlokalen och klurat ut massor av grejer han vill göra med den -- t ex hur entrén ska se ut, hur man kan ställa befintliga blomsterkrukor utanför, var man kan sätta blomsterbågen etc.
    Eftersom han bor utomlands kan han tyvärr inte fixa med det praktiska, men ska skriva ett körschema så får vi ordna arbetskraft som kan förverkliga detta på torsdagskvällen (dagen innan festen).
    Sedan ska vi se till att det finns många andra som hjälper oss med att köra vinlådor och andra grejer som ska dit.

    På själva Dagen får cateringfirman komma dit med porslin, blomstervaser, ljusstakar m m och göra uppdukningen enligt färdiga instruktioner i körschemat.
    Detta får vi såklart betala extra för (både personaltimmar och hyreskostnaderna) men det blir nog ändå billigare totalt än att vara på en festvåning. Som någon skrev ovan så är det alkoholen man sparar mycket pengar på – så blir det verkligen i vårt fall eftersom vi ska ha många rätter och sedan även fri bar.

    Vad gäller musik så har jag just värvat en släkting, som skött ljud och musik på flera bröllop och som lovat att hjälpa till. Det är inga konstigheter -- men jag vill inte behöva bry mig ett smack om detta, så han ska se till att det helt enkelt flyter, på både cocktailparty och bröllopsfest. Han tar med sin egen dator (!) och kopplar in den, och vi ska i god tid i förväg gå igenom musikval och Spotifylistor tillsammans.

    Var inte rädd för att be anhöriga om hjälp! Många tycker det är en ära att få hjälpa till.

    Men vad trist att det inte funkade med Mäster Mikaels. Jag har ju inte alls varit där, och det hade kanske inte fungerat för oss heller -- men kanske behövs inte så mycket dekor när man har den utsikten?!
  • GeneralElectric

    Finns ju inte så många sådana i Stockholmsområdet, men här är ett förslag som verkar bra och billigt och som ni kan ha i flera dagar:
    hem.passagen.se/tabyfolkdans/Uthyrning.htm

    I Stockholms innerstad finns Kristinehofs malmgård, Hartwickska gården, Anna Whitlocks...

    Mamma hade ätit lunch på Värdhuset Kräftan häromdagen och tyckte att det hade varit något för oss att kolla in (dock för sent i vårt fall):
    www.kraftan.nu/

Svar på tråden Få 100 000 kr att räcka i Stockholm?