• BrudInnan 30

Vad menas med en skena (ringar)?

Läser lite här och var om att tex göra ringar på (av?) samma skena, vad menas med det?

• Svar på tråden Vad menas med en skena (ringar)?
  • MrsT2011

Här är ett exempel där man använder begreppet "skena" om själva guldringen, alltså den skena där man sätter fast diamanterna.

• BrudInnan 30

Är skenan en en enkel slät ring? Använder man ordet om man sätter stenar på en sån befintlig ring i efterhand eller?

• Invincible

För mig är skenan grundutförandet på ringen.
    Dels hur bred den är, men också höjden, "tjockleken" på ringen. Den kan vara flack, välvd (lätt eller kraftigt) osv. Egenskaper i utformning, helt enkelt. Schalins har t.ex massor av ringar med samma skena, men som ser helt olika ut beroende på hur man satt stenar eller graverat, osv.

Det gör det lättare för dig att förklara hur ringen ser ut och lätt för guldsmeden att matcha.

Sedan kan du fästa stenar på eller i "skenan", men det kan du väl eg. lika gärna säga att man gör "i ringen".

Det här är så JAG tänker, någon annan har säkert någon vettigare förklaring.

And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • imdelicate
    Invincible skrev 2011-05-09 18:03:36 följande:
    För mig är skenan grundutförandet på ringen.
    Dels hur bred den är, men också höjden, "tjockleken" på ringen. Den kan vara flack, välvd (lätt eller kraftigt) osv. Egenskaper i utformning, helt enkelt. Schalins har t.ex massor av ringar med samma skena, men som ser helt olika ut beroende på hur man satt stenar eller graverat, osv.

Det gör det lättare för dig att förklara hur ringen ser ut och lätt för guldsmeden att matcha.

Sedan kan du fästa stenar på eller i "skenan", men det kan du väl eg. lika gärna säga att man gör "i ringen".

Det här är så JAG tänker, någon annan har säkert någon vettigare förklaring.
    And tonight we can truly say - Together we are invincible
    Min uppfattning av vad en skena är, är precis som din :)
Svar på tråden Vad menas med en skena (ringar)?