• Pinkgrape

Kan man fixa hippan själv?

Jag vill ju gärna ha en möhippa och bli hippad, men jag har inga tjejkompisar, alls. Min syster visserligen, men utöver det inga nära tjejkompisar. Ingen som jag känt längre än ett par år.

Vi umgås mest i par och jag umgås aldrig med någon av tjejerna själv, så jag tvivlar väldigt starkt på att någon av dem kommer orda med en möhippa för min skull.

Kan man ordna något själv? Ska man kalla det något annat då? Vad finns det för krav på att det ska få kallas möhippa? Är det något speciellt man måste göra då?

Jag har ju noll koll på detta....

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Kan man fixa hippan själv?
  • Pinkgrape
    helsingebrud skrev 2011-05-09 22:10:09 följande:
    Har haft samma funderingar själv.
    Min brudtärna känner inte mina andra "vänner"
    Jag har aldrig varit super social utan gillar att vara hemma och ta det lugnt

Kommer vara nästan bara par på bröllopet
    Är i stortsätt ingen av tjejerna som jag umgås mycket med eller går ut med
    Gör vi något så är det antingen som par, hela familjerna eller umgås som grannar
    eller arbetskamrater

Ingen av gästerna har bra kontakter med de andra

Vet att min sambo kommer bli tagen av sina kompisar
    (han har haft samma gäng sedan 7års aldern)

Har funderat på om jag ska bjuda in några till en tjejkväll med spa och vin
    eller om jag bara ska hoppas att någon vill hitta på något för mig
    men kommer ju bli extremt besviken om ingen gör något...
    Ja, men då sitter vi i samma båt låter det som.

Min blivande har ett grymt gäng grabbar som känt varandra sedan barnsben och umgås fortfarande väldigt mycket. De står alla varandra nära och han är ledsen över att han "bara" får ha 4 marskalker för mig med sig i kyrkan, för han har så många nära vänner. De hittar alltid på upptåg för varandra på födelsedagar och liknande, så att han kommer få en svensexa tvekar jag inte på.

De flesta tjejerna vi umgås med är alltså hans kompisars flickvänner, en del har hängt med ett par år och andra är hyffsat nya. Jag känner ju alltså inte de tjejerna själv så att säga, även om vi ofta umgås som par. De tjejerna jag känner själv, är de jag går skola med och har bara umgåtts någon enstaka gång med utanför skolan.

Precis som du, så kommer jag bli besviken om jag inte får någon hippa, men osäker på hur det skulle uppfattas om jag drog ihop min egen. Hm.. svårt det där.
  • Pinkgrape
    Flodis Hjärtat skrev 2011-05-09 22:17:26 följande:
    Finns det inga egna vänner alls? Någon kollega man arbetar väldigt nära eller så! Ngn gammal barndoms vän eller så? Låter lite ensamt tycker jag. Men alla är vi olika.

Bjud in själv om du inte tror att det blir ngt.! Men syrran kanske förvånar dig och hittar på ngt. Man vet aldrig.
    Nej, inga barndomsvänner. Den tjej utav alla som vi umgås med som jag känt längst, har jag känt i ca 5år och vi har aldrig umgåtts ensamma, bara jag och hon eller sådär. Vi har alltid haft våra karlar med :P

Det ÄR ensamt ibland, men att skaffa nära vänner är ju inte tvärenkelt. Jag bröt med de flesta av mina vänner i gymasiet, ett val jag är nöjd över trots allt.

Vi umgås med min sambos grabbgäng och de flickvänner de råkar ha för tillfället, så det är bara vid vissa tillfällen jag saknar en eller ett par nära tjejkompisar. Helst umgås jag med min blivande, han är min bästa vän och vi tycker om att umgås mycket.

Har ju min syster också, som är 2år yngre, vi umgås mycket. Hon är dock inte alls intresserad av bröllop och har nog aldrig ens hört talas om möhippa, än mindre att någon borde ordna en sådan. Hon är dessutom iväg och jobbar i en annan stad i sommar, så förväntar mig inget därifrån.
  • Pinkgrape
    Sebastiána skrev 2011-05-09 22:28:02 följande:
    Tycker inte att det blir någon riktig hippa om man fixar den själv  det blir mer som en vanlig fest.
    Okej, då får jag väl helt enkelt vara utan hippa då om det nu är så noga att någon annan måste fixa den.
  • Pinkgrape

Jag tänkte mer att då får jag väl skippa att kalla det möhippa och bjuda in till fest då.

Det är absolut inte så att jag vill bli utklädd och utskämd på stan. Finner inget nöje alls i att bli utsatt för sådant. Jag skulle egentligen bara vilja ha en mysig tjejkväll med middag och sådär. En chans att lära känna tjejerna bättre.

Min sambo gav mig nyss ett förslag som jag tyckte var rätt bra. Att vi ska slå ihop möhippan och svensexan lite. Ingen av oss är partymänniskor som vill dricka massa alkohol och göra konstiga saker. Att jag bjuder in tjejerna till middag och han bjuder in killarna, så äter vi middag på varsitt håll och senare under kvällen träffas allihopa och fortsätter festligheterna.

Haha vi är ju alla såna, som vi umgås med, som tycker om att umgås i par och har trevligt då :)

• Pinkgrape
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-05-10 04:45:06 följande:
    Klart du kan bjuda till tjejkväll själv trots att det inte blir nån möhippa. Men om du inte har tjejkompisar, vilka ska du bjuda? Min tärna känner inte heller alla mina tjejkompisar (bara 3 av dem) men hon ordnar möhippa ändå och kontaktar även dem hon inte känner. Gett henne lista på 11 tjejer. Tack o lov är min tärna (som jag) också en sån som inte fattar varför man ska klä ut och förnedra bruden så nåt sånt blir det inte. :)
    Ja, tanken var ju då att bjuda in tjejerna som vi umgås med, men som jag inte står sådär jättenära egentligen, just för att vi kanske ska kunna lära känna varandra bättre.

Okej, ja, jag kanske får ge min syster en lista på vilka jag skulle vilja ha med och säga åt henne att hon får fixa det. Då har jag ju tagit initiativ själv, men ordnar det inte själv. Då borde jag ju kunna kalla det möhippa ;P
  • Pinkgrape
    GeneralElectric skrev 2011-05-10 16:12:32 följande:
    Ja, PinkGrape, kolla så att du inte klurar ut något eget OM de nu har planer för dig! Det verkar ju ändå som att ni umgås i gäng, så det är väl inte otänkbart att de har något på gång. Luska lite, kanske via din syster...
    Jo, fast tjejerna i gänget är väldigt.. utbytbara om man säger så. Gänget består egentligen bara av killar, jag, min syster och en tjej till som är syster till en av killarna i gänget. En av de övriga tjejerna i gänget avskyr jag som pesten och de övriga känner jag bara som flickvänner till våra vänner.

Men jag kanske ska göra så ändå att jag ger en lista med de jag vill bjuda till min syster och ser ifall hon har tid att styra upp något.
  • Pinkgrape

Nu verkar det hela ha löst sig, då jag fått reda på att min ena tärna (min syster) och vår toastmadame har börjat prata ihop sig om möhippan. Det visade sig att min syster ska jobba här i stan som vi bor i under sommaren och då känner att hon har tid att ordna det :) Vilken lättnad! Det ska nog bli jättekul :)

Nu hoppas jag bara att marskalken/toastmastern fattar att han borde dra ihop en svensexa till min blivande :P Jag får nog fråga honom om det och se..

• Pinkgrape
    helsingebrud skrev 2011-06-08 10:00:33 följande:
    men vad skoj, och jag som är så glömsk. när gifter ni er?
    Ja, det känns jättekul :) Vi gifter oss 13 augusti :)
Svar på tråden Kan man fixa hippan själv?