• 11juni2011

För många inbjudna, vad gör jag nu?!

För att göra en lång historia kort. Jag har en liten släkt och bjuder 30 pers, sambon har stor släkt och bjuder 100 pers. Jag har i princip skött all planering, däribland bokning av lokal. Vi hade alltså till en början 130 inbjudna, och jag var i ett tidigt skede och kollade på en lokal med ett maxantal på 125 gäster. Min sambo tyckte ändå den var onödigt stor för han var övertygad om att max 50 pers skulle komma från hans sida pga de långa avstånden (jag räknade med att mina 30 pers skulle komma, alltså skulle vi bli max 80 pers.) Jag velade ett par veckor men blev sedan övertygad av sambon att det inte kommer komma så många.

Allteftersom har sambon Demon (rätt arg på honom nu hehe) "kommit på" fler gäster, bortglömda barn osv. Dessutom har vi några stycken som har tagit sig friheten att bjuda in fler folk från hans sida (jag har sagt till han att den disskusionen får han ta då det är hans familj, jag är alldeles för blyg för att ta upp de där, men han har hela tiden hänvisat till att inte alla kommer komma). Sammanlagt blev det 10 gäster till, alltså 140 inbjudna till en lokal för max 125.

Osa gick ut idag, alla "mina" 30 har sagt JA, ca 90 av "hans" har sagt JA. Alltså är vi 120 gäster än så länge, och 20 st har inte ens brytt sig om att svara.

Så till frågan, vad gör jag nu?
    * Ska vi ens ringa de sista 20 pers och fråga om de kommer, eller bara hoppas på att de inte dyker upp.
    * Om dom ringer om några dagar, vad ska man säga då? Jag kan ju inte ta tillbaka en inbjudan, det är ju ofint?!
    * Om dom inte hör av sig alls, men helt enkelt dyker upp på bröllopsdagen, vad gör jag då?

Är helt trött på det här med gästlistan nu, har oroat mig för den hela tiden... Byta lokal känns inte aktuellt med bara en månad kvar, dessutom ligger denna lokal och kyrka mitt i ingenstans så jag har inte den blekaste aning om vart vi skulle kunna ta vägen! Är det helt kört eller?!

• Svar på tråden För många inbjudna, vad gör jag nu?!
  • 11juni2011
    Aniara4 skrev 2011-05-11 22:11:38 följande:
    Jag tycker du ska lägga hela det problemet i knät på din blivande make och säga åt honom att lösa det!!!
    Haha har gjort det! Men han säger bara "de löser sig", ungarna (vi har bjudit allas barn) kan sitta ute.... det är inte så lätt att komma ihog alla när man har stor släkt.... bla bla bla.... Det galna är att de som inte har osat ännu, dom har jag inte ens träffat, och han ser dom bara någon gång varannat år typ. Så det känns ju inte som några viktiga personer om man får säga så. Risken är ju bara att man vevar igång världens släktfejd!

Det jobbiga med att be han att lösa det är ju också att det tar sån TID! Karlar ska ju alltid göra allt i sista minut, suck, och jag hade tyckt att det var trevligt att veta vilka som kommer så man kan börja med bordsplacering etc.
  • 11juni2011
    Syrinx skrev 2011-05-11 22:23:49 följande:
    Åh, jag lider med dig! Fästmannen sitter här bredvid och håller med - idiotiskt beteende, menar han. Jag tänker som så, att ert OSA har gått ut. Till de som inte har svarat i tid, utan eventuellt ringer nu i dagarna, får ni helt enkelt säga att "vi är ledsna, men OSA har gått ut och vi har redan bokat all mat/gjort bordsplacering/bjudit in nya gäster (hitta på lite bara!) och därför kan ni tyvärr inte komma". Självklart är det tråkigt, men jag tycker också att folk måste OSA i tid!!! Dessutom blir det ju en möjlig lösning till ert problem - och så hoppas jag verkligen att din blivande lär sig något av detta! 
    A det låter som en bra ide. Hoppas inte gästerna tar illa upp bara! Jag tror iaf inte att jag hade gjort det om jag nu hade glömt att osa... Jag vet ju vem som får ringa dom där samtalen och det blir INTE jag.

Lite OT. Men är det bara JAG i hela världen som svarar på en inbjudan direkt eller åtminstånde inom ett par dagar från att jag mottar den?!
  • 11juni2011
    kandersson174 skrev 2011-05-11 22:33:09 följande:
    Fast om du tycker det är jobbigt att säga till folk som ev. osar att de kommer (fast det är för sent) att de inte är bjudna längre så är det faktiskt en rätt bra idé att inte ha barnen i samma rum som middagen. Finns det inget rum/hus i närheten där de kan vara? Om er budget tillåter skaffar ni en barnvakt till dem också och så slipper ni en massa spring på middagen :)
    Fast det finns inget rum för barnen, dom skulle kunna sitta ute men tänk om det regnar liksom. Och med en barnvakt så hade vi haft ytterligare en person för mycket. Grejen är att lokalen är verkligen maxad nu, när jag har testdukat för 125 pers så blev det inget dansgolv ens :( så vi kommer inte kunna dansa förens några gäster åker därifrån typ...
  • 11juni2011
    Kattpoet skrev 2011-05-11 22:50:39 följande:
    Juni...  duka gör gästerna  och sedan säger ni när maten är över,   Kan ni hjälpa till att ställa borden mot väggarna så vi kan dansa?

Jag har varit med om det på flera fester, man äter och sedan drar undan borden. 
    Asså?! Ja det var ingen dum ide, hjälps alla åt så går det ju på några sekunder. Sen kan man ju lämna några bord för dom som inte vill dansa :=)

Haha så härligt att sätta gästerna i lite arbete :=)
  • 11juni2011
    kandersson174 skrev 2011-05-11 22:33:09 följande:
    Fast om du tycker det är jobbigt att säga till folk som ev. osar att de kommer (fast det är för sent) att de inte är bjudna längre så är det faktiskt en rätt bra idé att inte ha barnen i samma rum som middagen. Finns det inget rum/hus i närheten där de kan vara? Om er budget tillåter skaffar ni en barnvakt till dem också och så slipper ni en massa spring på middagen :)
    Tänkte på de också. Även om man hade satt ungarna på utsidan, så hade det ju kännts lite taskigt att "barn-till-dom-som-osar-i-tid" får lida för att några andra inte osar i tid!
  • 11juni2011
    helsingebrud skrev 2011-05-11 22:54:26 följande:
    Dansen behöver ni inte bekymra er om. Är väldigt vanligt att man plaockar undan en del bord efter middagen.
    Alla brukar endå inte sitta ner när middagen är avklarad + att när man tar bort en del bord så splittrar men bordsplaceringen och öppnar upp för en mer öppen gemenskap

Skaffa ett partytält åt barnen ute, om det blir kallt så kan ni ha gasolvärmare
    Barnen uppskattar ändå inte tal och långa middagar
    Partytält är ju ett alternativ. Vi ska ha en rätt "ledig" middag, inga tal, buffe osv så jag var inte så orolig för att barnen skulle bli otåliga. Dessutom är barnen från hans sida såna som äter upp sen sticker dom från bordet och hittar på något annat. Det är bara att jag ville verkligen att alla skulle äta tillsammans! Jag tillhör typen som ÄLSKAR barn, även när dom är stökiga på min bröllopsdag. Jag tycker det är så himla mysigt med gäster från nyfödd till närmare hundra år! Men men, man kan inte få allt! Men jag skall faktiskt kolla det där med partytält, det behöver ju faktiskt inte vara så himla stort, och man behöver ju inte pynta där utan mer ha stolar och bord bara.
  • 11juni2011
    Kattpoet skrev 2011-05-11 23:03:49 följande:
    Ska jag vara ärlig, så ska ni inte ringa runt till folk och kolla med den.

Man borde ha vett nog att höra av sig, gör man inte  det när osat  kommit och gått så är man automagisk  oinbjuden.

Jag kollade alla mina  ettikets böcker och det säger att har de inte hört av sig när osat har skett så  har de tackat nej och värdparet ska inte jaga dem för svar.

Så  låt dem ringa er och eftersom det är efter osat så måste du vara ärlig säga , vi trodde ni inte skulle komma så vi  har inte bokat mat eller plats för er.  Tyvärr kan vi inte göra något åt det. 
    Egentligen hade jag velat göra så, skita i att höra av sig. Men den lilla kontrollfreaken i mig vill så gärna veta om det blir 20 gäster mer eller mindre, för jag kan tänka mig att folk helt sonika dyker upp på bröllopsdagen, och det känns ju astrist att be dom åka när dom har kommit då långt!

Det känns liksom inte ens som vett och etikett att höra av sig, det är vanligt hyfs. Man ska bara göra det.
  • 11juni2011

Nu har M2B varit duktig och kontaktat de flesta, sån "tur" var så var det några nej bland dom som inte hade osat. Så nu är vi bara 124 pers :=) dvs en person mindre än tillåtet :=) Så om det inte dyker upp några bortglömda gäster eller oinbjudna så är allt löst!

Tack till er alla som har kommit med sådana toppenidéer och stöttning!

Svar på tråden För många inbjudna, vad gör jag nu?!