• Bröllop201187

Stryker ni era kinaklänningar själv?

Som rubriken lyder stryker ni era kinaklänningar själv?

Min är väldigt skrynklig ner till där den ska vara slät, men då är frågan ska man lägga en handduk imellan när man stryker eller ska man våga sig på rakt på tyget, tyget är glansigt och...

Kom gärna med tips... 

• Svar på tråden Stryker ni era kinaklänningar själv?
  • Loche

Stryka på avigsidan är nog en god idé. :)

• helsingebrud

ja och en fuktig handduk mellan kan vara smart

• Bröllop201187

Bara att testa sig fram då, blir ett projekt för kvällen! När den lilla i familjen sover så man kan ha full koncentration!

• Loche

Jag var just hos kemtvätten för att lämna in blivande makens kostym och passade på att fråga vad dom tar för att stryka en hellång sidenklänning i enkel modell utan spets och "krusiduller" och dom skulle ha en hundralapp för det! Billigt tycker jag och lämnar nog min klänning där för dom gör det garanterat 100 ggr bättre än vad jag kan göra själv.

• Gwennie

Jag har min inlämnad hos sömmerska för ändringar, så jag hoppas att hon kan pressa till den när jag får tillbaks den,

• Bröllop201187

Ska kolla med våran kemtvätt oxå =)

• EmmaStina

Jag var till kemtvätten o skulle lämna in min klänning då dom gått på tyget innan dom sydde ihop allt och det är ett ganska stort avtryck rakt på baken. Han sa att jag skulle tvätta den själv i maskin o att den sedan skulle bli slät när jag hängde den på tork.

Detta är kanske inte att rekomendera om inte en fackman känt på tyget, men jag tänker att kan man inte typ hänga den i badrummet o ha på duschen en stund med lite värme på vattnet och låta den hänga där inne i värmen o fukten en stund?

• helsingebrud

Allt beror ju på vad för sorts material det är, underlättar verkligen om man kan tvätta själv
    Längtar tills min klänning kommer....

• MagicBride
    Loche skrev 2011-05-12 14:17:31 följande:
    Jag var just hos kemtvätten för att lämna in blivande makens kostym och passade på att fråga vad dom tar för att stryka en hellång sidenklänning i enkel modell utan spets och "krusiduller" och dom skulle ha en hundralapp för det! Billigt tycker jag och lämnar nog min klänning där för dom gör det garanterat 100 ggr bättre än vad jag kan göra själv.
    Det var billigt! Min kemtvätt tog 700 kronor för att stryka min.. men det blev bra och jag slapp oroa mig för att själv förstöra den
  • Loche
    MagicBride skrev 2011-05-13 10:31:45 följande:
    Det var billigt! Min kemtvätt tog 700 kronor för att stryka min.. men det blev bra och jag slapp oroa mig för att själv förstöra den
    Jisses! Det var dyrt! Men du kanske bor i en storstad? :) Men det är mycket värt att få det proffsigt gjort som du säger.
  • MagicBride
    Loche skrev 2011-05-13 10:35:51 följande:
    Jisses! Det var dyrt! Men du kanske bor i en storstad? :) Men det är mycket värt att få det proffsigt gjort som du säger.
    Nope en ganska liten stad faktiskt :-P Trodde det skulle gå på si sådär 200-300 kr och fråga inte om pris när jag lämnade in, var bara att se glad ut och betala när de var färdiga
  • awarwen

Hm, det här har jag inte ens tänkt på. Tack för tankeväckaren!
    Jag kommer nog be min mor att stryka den. Hon har alltid sytt lite mer avancerade festklänningar och dyl. och vet säkert på råd.
    Jag älskar min kinaklänning och tittar på den varje dag! Skrattande

• Bröllop201187

Ni ser juh på denna bild att den är rejält skrynklig ner till... Bilden blev inte av bästa skick.... =)

• Amejuli

Alltså det här med vatten. Enligt lappar i min klänning får den inte vattentvättas och jag tänker då att fuktiga handdukar och liknande kanske inte heller är så bra. (Min är äkta siden kan jag tillägga)

Men jag ska nog be min mormor stryka försiktigt dnågon dag innan på baksidan med strykjärn med avstängd ångfunktion. Hon är verkligen strykproffset i släkten så jag litar på henne. Annars kanske sömmerskan gör det ändå när hon lägger upp den om man har tur...

Svar på tråden Stryker ni era kinaklänningar själv?