Pinkgrape skrev 2011-05-14 23:10:25 följande:
Fast kuvertavgiften betalar ju inte för något annat än enbart maten, så hur i hela friden kan då gästerna ha något som helst att göra med hur mycket allt annat kostade?
Gästernas pengar betalar inte hela bröllopet, utan enbart maten de själva kommer äta, inget annat. Går inte en krona av gästerna kuvertavgift än till deras egna tallrikar.
Vissa tar kuvertavgift, vissa lånar pengar, vissa har alla pengar, andra får av sina föräldrar osv. Alla finansierar sina bröllop olika och det är deras val och jag tycker de alla har rätt att få göra sitt bröllop som de vill ha det.
Vi spenderar mycket mer på bröllopet än vi hade tänkt, eftersom vi vill bjuda på så mycket vi bara kan, men alla har inte samma förutsättningar att kunna bjuda på precis allt. Vi har sparat till vårt bröllop i flera år, men hela tiden fått ta ut den kassan när vi spenderat långa perioder på sjukhus med vårt dotter för hennes hjärtoperationer. Jag har inte kunnat jobba eller plugga på ett par år, då jag fått vara hemma med henne och sambon har fått ta ut tillfällig föräldrapenning för att kunna vara med på sjukhuset. Alla i vår närhet, som vi bjudit in till bröllopet är mycket väl medvetna om det och väldigt glada för att kunna bidra med i detta fallet sina egna matpengar. Om vi sedan valt att lägga ner lite mer tid på att försöka få vårt bröllop lite mer personligt, och tid alltså, inte pengar för det har vi inte mycket alls av, så tycker jag inte att jag ska få en hel massa skit för det!
Att jag sedan var nyfiken på vad andra ger för något och hur mycket de väljer att spendera på den saken, vad har det med oss och vårt bröllop att göra? Folk frågar ju hela tiden om sånt här inne. Hur mycket folk spenderar på maten, klänningar, ringar osv och vad de ska ha för musik och vad som ska stå i festhäftena osv, utan att för den sakens skull göra precis likadant. Man är nyfiken och intresserad bara.
Men grattis till er, vad ni är duktiga som kan bekosta allt själva. Superbra för er, det tycker jag verkligen, att det är bra jobbat :)
Jag tycker inte att du ska behöva förklara dig. Alla gör som du skriver som man vill och kan. Alla sätt är rätt. Punkt slut. Vi tar inget kuvertavgift men jag tycker inte heller att det är fel när folk gör det.
Pyssla på du! Det är ju superroligt!