• Chicita

Favors till gästerna? Jag velar..

Eftersom det kom upp så kan jag väl ge en annan syn på saken angående kuvertavgift.

Jag skulle själv inte ha något emot att betala kuvertavgift på ett bröllop.
    Oj vad smidigt liksom. Inget slit och släp med presenter som kanske står och dammar nånstans hemma hos brudparet sen eller hamnar på en loppis eller Tradera...

Om jag då har betalt kuvertavgift och kommer till bröllopet och hittar en liten tvål i en söt ask, eller en liten påse/ korg med godis eller något annat vid min plats så skulle jag inte tänka att "jaha jag kanske hade kunnat betala 15 kronor mindre om dom hade skippat den här saken" utan tänkt "vad trevligt att dom tänker på mig som gäst"...

TS-
    Vet du hur man flätar korgar av spånor? Alltså såna där flätade träkorgar...
    Du kan göra såna av presentpapper eller tapet och fylla med godis. Lite pilligt att få till när man gör dom lite mindre. Men det är snyggt. Du kan dessutom göra några i större modell om du vill ha till annan dekoration, eller fläta band att sätta runt halsarna på vattenkarafferna eller liknande... 

• Chicita
    GeneralElectric skrev 2011-05-15 05:58:23 följande:
    Vi skulle vilja ge gästerna varsin piccoloflaska med champagne/mousserande, för det hänger ihop med hur vi träffades - men det blir tyvärr onödigt dyrt.
    Så vi ska inte ge några presenter till gästerna -- utom att vi kanske låter placera en kinesisk lyckokaka vid varje kuvert efter sista rätten..! Garanterat billigt, och lapparna i kakorna ger dem kanske något att prata om ifall samtalsämnena mot förmodan skulle ha tagit slut. Framför allt vore det en liten hälsning från Chinatown i New York, där jag isåfall köper dem. 
    Vi fick bröllops-såpbubblor i form av champagneflaskor på ett bröllop jag var på. Det kanske hade varit något för er?
    Då har det ju en dubbel funktion också Flört
  • Chicita

Ja varför ger man gästerna presenter? Favours är inte rätt ord för mig tycker jag, för det är en gåva från oss till gästen helt enkelt... 
    Och det här är vad vi ger och varför:

Vi kommer att ge ut ett halsband, eller rättare sagt ett hänge. (vi kommer troligtvis att ha läderband till dom, men det är hänget som är det viktiga så att säga)
    Det knyter an till vårt tema genom att det är ett trollkors (vilket har sitt ursprung från medeltiden då det i och för sig först bara var tänkt för att skydda byggnader)

Här är en tjej som bloggade om trollkors, finns bild också
    http://lilitha.blogg.se/2010/november/mitt-trollkorshaxkors.html

Våra är smidda av en smed som bor ett par hus bort från oss. och vi har fått ett superbra pris, så det är verkligen värt det...
    Tanken för oss är att vi  vill ge gästerna något som dom kan använda på festen. Och som även har en historia.
    Alla får med en liten lapp med förklaring om vad ett trollkors är.

Det var väldigt viktigt för oss att kunna ge en present med lite värde i om vi skulle ge något.
    Och då menar vi både pengamässigt och värde för gästen. Om man inte använder halsband och inte gillar detta så kan man hänga det innanför dörren exempelvis om man tror på skyddsamuletter.
    Men vi hade aldrig kunna ge den här gåvan i äkta format (vi experimenterade lite med att göra själva med sån där cernitlera från panduro). Om inte smeden hade gett oss en rabatt på ca 85%. 

Till TS Jag tror som jag sagt tidigare, inte att gästerna tar illa upp över en gåva från dig och din make. Speciellt inte om det är något hemgjort och omtänksamt.
    Ok, man kanske skulle dra öronen åt sig om man fick ta med sig vinglaset hem, vilket var graverat med era namn och datum osv... alltså en dyr gåva...
    Men en liten ask med karameller eller tvål eller kryddor eller liknande kan nog ingen tycka illa om.
    Och om dom gör det... så behöver ni ju inte ha så mycket mer med dom att göra i framtiden då Tungan ute

• Chicita
    queenelin skrev 2011-05-16 11:32:29 följande:
    Det är alltså inte BARA ettt amerikanskt påhitt! Utan även italienskt (som Ankis88 skriver) och marockanskt och säkert hur många andra länder som helst!

När jag förbereder inför en konferans brukar jag lägga pennorna åt samma håll vid varje plats. Det är det såklart ingen som direkt lägger märke till, men om jag sängt ut dem lite nonchalant vid varje plats hade nog många tyckt att det såg hafsigt ut.
    Klippte lite i ditt inlägg eftersom det är dessa två saker jag ville kommentera, så slapp det bli ett så långt inlägg (förutom att jag lider av skrivklåda och inte vet när jag ska sluta skriva förståss Oskyldig )

Att ge gåvor är inte ett amerikanskt påhitt.
    Men utrycket "favours" är det som jag tror att några hakar upp sig på.  
    I amerika är det, som jag försått, så att just dessa "favours" ofta är något som betyder mycket för brudparet, men som gästerna kanske inte alls har nån nytta eller användning för men som dom ändå känner sig mer eller mindre tvingade att ta med hem. Som graverade glas med brudparets namn på. När ska man använda det igen liksom? Flört
    Det som vi i sverige kallar för "favours" är som jag uppfattar det när jag läser i trådar här på BT - oftast små omtänksamma saker, som lite godis / minttabletter. Eller som du gör - biscotti och te... osv...
    Så tjafsen som uppstår är nog för att vissa tolkar uttryck bokstavligen. Säger man "favours" istället för "gästgåvor" så menar man alltså automatiskt något som mer uttrycker brudparets ego och som ofta är en stor kostnad, än något litet ofta hemgjort som man ger av omtanke... Flört 

Del två då...
    Precis som du skriver och uttrycker så väl, så är det sakerna man inte gör- som märks bäst.
    Om alla stolar står exakt uppradade och dukningen är perfekt så tänker ingen på det. Men om stolarna bara är slarvigt inskjutna och dukningen är hafsig så märker alla det...
    Detaljer som är bra utförda ska man inte lägga märke till. Men man skulle sakna dom om dom inte var där... 
Svar på tråden Favors till gästerna? Jag velar..