• Iku

Favors till gästerna? Jag velar..

Vi ska också ha våran fest på ett ställe som sköter allt med dukning mm. Kändes först jätteskönt, men nu tycker jag precis som du att det känns lite tråkigt att inte ha allt det där pysslet! :) Egentligen är jag inte så förtjust i favors, tycker det känns lite för "fånigt amerikanskt", men har börjat fundera lite mer på det nu, bara för att det är så roligt att pyssla med! En sak som jag absolut tänker pyssla med är festprogrammen! De kan man ju göra väldigt fina och pimpa, kanske göra personliga också?...Och de kan ju faktiskt fungera lite som minnen till gästerna! Festprogrammen behöver man ju inte göra så tidigt som inbjudningarna, så det kanske hade varit perfekt att sysselsätta sig med månaderna innan. Åh, jag önskar att jag var ledig så, hoppas jag hinner med att göra det vid sidan om studierna!

Hm, men favors alltså...tycker det är jättesvårt att hitta på. Jag funderar på att göra ätbara placeringskortshållare. Typ en marsipanros, eller sockerros som man stoppar metalltråd i som man sedan fäster kortet med. Fast det måste man iofs göra ganska direkt innan...

Det finns ju massa små origami-lådor man kan vika som blir väldigt vackra. Tror nog man kan hitta flera tutorials om man googlar, eller på youtube. Egentligen är det ju en rätt trevlig idé med små askar med några godisbitar i. Ibland kan det ju ta en stund mellan rätterna, och då är det ju alltid trevligt att ha något att tugga på (ja, jag är en gottegris ^^)

• Iku
    11juni2011 skrev 2011-05-14 18:11:36 följande:

Vi tänkte inte ha favours från början, men så hittade jag dessa billiga askarna på ebay för 1 kr/st! Och jag tyckte att dom var så söta så jag beställde hem dom. Och man kan ju inte lägga tomma askar vid gärsternas platser, så vi fyller våra med mentos. Varje favour går på ca 6-7 kr/st så det är absolut ingen stor kostnad men det ser lite trevligt ut på bordet

Åh, jag såg de på en hemsida, men där kostade de 6-8 kr/st, och jag tyckte det blev lite dyrt, vad bra att veta att man kan få tag på de så billigt! Så söta är de ju =)
  • Iku
    Gwennie skrev 2011-05-14 21:00:54 följande:
    Jag ignorerar bestämt alla kritiska utspel i den här tråden (kramar till dig, Pinkgrape! :) och berättar istället att mitt matbord (numera min pysselfabrik) är täckt av 80 små pappaskar som jag har vikt, stansat ett litet hjärta i locket och klistrat ett band med texten "homemade" runt. I dem lägger jag vitt silkepapper och en hemgjord chokladpralin med ett grönt marsipanhjärta på. (Matchningsgalna Jag försöker få ALLT att se ut som loggan här bredvid... ;). Älskar att göra praliner (och vika papper) så det kommer att bli ett rent nöje!

Jag blir alltid så himla glad när det finns någon liten godbit eller present när man kommer till sin plats - känns omtänksamt :) När det dessutom är handgjort, känns det lite extra.

Jag tycker absolut att du kan hitta på något till gästerna om du känner att du vill och hinner - eftersom allt annat fixas av stället ni bokat, så är det ju trevligt med något personligt också.

Här finns min lilla prototypask med på bild (jag är så stolt så jag måste visa!):

Åh, guuud, vilket snyggt placeringskort! Det hade jag aldrig kommit på att göra! Hur har du gjort för att det ska hålla sig sådär snurrat?
    11juni2011 skrev 2011-05-14 19:59:27 följande:
    Ja visst är dom söta!! Kollade också på dom på olika svenska hemsidor men tyckte också att det var lite dyrt med tanke på att man måste ju fylla dom med något också! Jag kan tänka mig att i grund och botten är dom säkert gjorda på samma ställe ändå, bara priset som skiljer sig 
    Ja, fast det är ju så typiskt att de ska vara så söta. Jag blev så sugen på att göra egna små boxar nu när jag började tänka på det, och så hittar man jättesöta, billiga på nätet! Men, men, de andra trycksakerna ska jag i alla fall köpa själv :)
  • Iku

^^ Jag menar göra själv såklart!

• Iku
    Gwennie skrev 2011-05-14 21:45:57 följande:
    Klippt remsor som är 35*2 cm. Vikt de på mitten och sen tagit en rund penna och rullat ändarna hårt runt den mot mitten. De håller sig inrullade rätt bra.
    Hittade instruktioner här:

www.marthastewartweddings.com/article/clever-...
    Tack! Det där ska jag absolut försöka mig på!
Svar på tråden Favors till gästerna? Jag velar..