• queenelin

Favors till gästerna? Jag velar..

Jag velar också lite fram och tillbaka! Jag tycker att favors är jättefint och tycker om att ge bort en liten sak till mina gäster i vanliga fall. Så jag vet faktiskt egentligen inte varför jag velar.

Jag har tänkt att smaksätta svart te med rosenblad och torkade bär, smultron, hallon och blåbär, allt ska jag plocka i sommar (är alltså gratis). Téet har jag fått i present, jag fick egentligen burken, men tét följde med, typ en liter svart ceylon te som jag aldrig kommer hinna dricka upp innan det blir smaklöst. Min syster kommer att baka små lavendelbisocottis där jag plockar lavendel hos mina svärföräldrar (också gratis och ingridienser till biscotti kostar inte många kronor). Sedan har jag köpt små celofanpåsar, 100 stycken för ca 100 kr och två påsar blandade sidenband (restband, kostade 15 kr styck). Till tepåsarna ska jag ha små toppers, som jag gjort av restpapper som jag hade hemma. Runt biscottipåsarna sätter jag sidenband.

Summa sumarum, inte så dyrt, lite tidskrävande, roligt och fint, tanken är att det ska vara en liten frukost till dagen efter där man kan minnas gårdagen.

• queenelin

Vill också göra ett inlägg om små gästgåvor, utöver mitt ovan. Jag har en vän med marockansk påbrå, jag har varit på hennes förlovningsfest och bröllop, båda gångerna gick jag därifrån med ett litet fat med olika vackra kakor, inslagna i cellofan. På förlovningsfesten fick jag dessutom en liten påse med sockertäckta mandlar. När hennes son sedan skulle "döpas" missade jag det, när jag träffade henne första gången efter dopen hade hon två små fat med kakor sparade till oss, mig och min sambo (som hon vid den tiden inte ens träffat).

Det är alltså inte BARA ettt amerikanskt påhitt! Utan även italienskt (som Ankis88 skriver) och marockanskt och säkert hur många andra länder som helst!
    Jag tycker inte det finns några som helst fel att importera trevliga traditioner från andra länder. Vissa grejer tycker jag är bättre här (typ O.S.A., vilket t.ex. inte amerikaner gör, som jag förstått det. Eller det faktum att ens föräldrar bjuder in folk man inte känner till sitt bröllop, som i min marockanske väns fall). Däremot en helt fantastisk hennafest med alla kvinnor från bröllopet dagen innan bröllopet med mat, fniss, dans och hennamålning, som jag upplevde inför bröllopet i Marocko, skulle jag gärna ta hit.
    Små trevliga gåvor, som man tar hem OM MAN VILL och som kanske har anknytning till bröllopets tema eller brudparets historia, tycker jag är jätteroligt. Självklart inte nödvändigt, men heller inte störande och det bidrar, tycker jag, till en fin enhet där omtanken till gästerna syns.

När jag förbereder inför en konferans brukar jag lägga pennorna åt samma håll vid varje plats. Det är det såklart ingen som direkt lägger märke till, men om jag sängt ut dem lite nonchalant vid varje plats hade nog många tyckt att det såg hafsigt ut.

• queenelin
    Chicita skrev 2011-05-16 11:48:08 följande:
    Klippte lite i ditt inlägg eftersom det är dessa två saker jag ville kommentera, så slapp det bli ett så långt inlägg (förutom att jag lider av skrivklåda och inte vet när jag ska sluta skriva förståss Oskyldig )

Att ge gåvor är inte ett amerikanskt påhitt.
    Men utrycket "favours" är det som jag tror att några hakar upp sig på.  
    I amerika är det, som jag försått, så att just dessa "favours" ofta är något som betyder mycket för brudparet, men som gästerna kanske inte alls har nån nytta eller användning för men som dom ändå känner sig mer eller mindre tvingade att ta med hem. Som graverade glas med brudparets namn på. När ska man använda det igen liksom? Flört
    Det som vi i sverige kallar för "favours" är som jag uppfattar det när jag läser i trådar här på BT - oftast små omtänksamma saker, som lite godis / minttabletter. Eller som du gör - biscotti och te... osv...
    Så tjafsen som uppstår är nog för att vissa tolkar uttryck bokstavligen. Säger man "favours" istället för "gästgåvor" så menar man alltså automatiskt något som mer uttrycker brudparets ego och som ofta är en stor kostnad, än något litet ofta hemgjort som man ger av omtanke... Flört 

Del två då...
    Precis som du skriver och uttrycker så väl, så är det sakerna man inte gör- som märks bäst.
    Om alla stolar står exakt uppradade och dukningen är perfekt så tänker ingen på det. Men om stolarna bara är slarvigt inskjutna och dukningen är hafsig så märker alla det...
    Detaljer som är bra utförda ska man inte lägga märke till. Men man skulle sakna dom om dom inte var där... 
    Jag är med dig! Man behöver inte importera ordet favors bara för att idén är rar. Jag gillar give-aways, men det är också "utrikiska", vi får helt enkelt öppna en ny tråd med omröstning för vad fenomenet bör heta.. Flört
Svar på tråden Favors till gästerna? Jag velar..