passionsblomman skrev 2011-05-16 17:13:05 följande:
Pioner är både vackert och numera väldigt vanligt i rudbinderier. Det har varit "allas" älskilingsblomma i rätt många år nu, jämte Rosor, Ranunkler och Kallor då förstås...
Hur som helst: säsongen för Pioner (som för allt annat) styrs inte alls av när de blommar i rabatterna landet över. Den bestäms av när den finns hos odlarna-som nästan aldrig är i Sverige för övrigt. Odlarnas säsonger har i sin tur mycket med efterfrågan att göra. Man behöver bara ha julstjärnor i växthusen lagom till julhandeln, precis som det är nu man ska ha fått fram Pelargonerna, medan Penséerna redan ska ha sålts. Ljung är det ingen som vill ha mer än på hösten osv.
Detta innebär att den enorma populariteten de senaste åren för just Pioner, har gjort att man börjat jobba på att förlänga säsongen där. Det gör att man kan få tag i den både tidigare och senare än förr. DOCK är priset alltid högre på för-resp efter-säsongen än den är under högsäsongen (gäller det mesta). Detta trots att kvalitén vanligtvis är klart bäst under högsäsongen.
Pioner har sin bästa säsong från sisådär april till juni, men går att få tag i redan i januari ibland och numera har säsongen börjat dra ut ända mot augusti.
Med tiden kan det mycket väl bli med Pioner som med Rosor, nejlikor, Liljor och andra blommor-att de finns året om, för att efterfrågan är stor. Men än är vi inte där.
Jag vill understryka en sista sak: det FINNS inga "begravningsblommor"!!!
De blommor någon älskat under sin livstid, haft i sin brudbukett, alltid plockat om våren etc, är de blommor vi gärna tar våra avsked med. Troligt är, att den som hade Pioner i sin brudbukett, antas ha haft den som en favoritblomma, oh en dag väljer hennes barn att smycka kistan med just Pioner då. Och kanske planterar man en Pionplanta på graven. Det har för den skull inte blivit en begravningsblomma. Men kanske barnbarnen-som inte såg mormors brudbukett, i framtiden alltid kommer att påminnas om hennes begravning, när de ser Pionerna blomma? Och är inte det fint?
Åh, vad glad jag blev när jag såg ditt svar. Det var faktiskt med klump i halsen jag föreställde mig att mina barnbarn (förhoppningsvis) kommer att förknippa mig med pioner i så fall. Pionen börjar bli en favoritblomma hos mig och nu känns det så självklart att ha den i min brudbukett. Förhoppningsvis blir det inte den enda gången jag har pioner i min närhet. :)