Inlägg från: 1995 11 17 |Visa alla inlägg
  • 1995 11 17

Trodde inte detta skulle drabba mig...

Jag har full förståelse för er alla och känner så väl igen ALLT från min egen släkt. Där är min mamma och mormor dem värsta. Det är så att både jag och min mormor är utbildade sömmerskor och min mamma, moster och morbrors fru är syintresserade. Detta har lett till att vi alla oxå är väldigt intresserade av heminredning men där har vi alla olika stil och smak. Min är väl den som skiljer sig mest från dem andra. Jag har en Orientalisk inredning med mycket inspiration från Indien. Men får ofta höra av mamma och mormor att "så har dem inte i Indien, du saknar den och den färgen för att det ska kunna vara Indiskt" osv
    Dem vet inte alls, dem har ju inte ens något intresse för Indien!! Jag vet för jag suger i mig all information jag kan. Jag älskar hela livsstilen dem är på den sidan av jorden. Jag jobbar tillsammans med en kille som härstammar från Pakistan (Pakistan sitter ihop med Indien) och vi brukar prata länge om allt från sätt att leva, mat, religioner, språk och inredning till deras sätt att ha bröllop. Och jag får ju bekräftat från honom om att det är jag som har rätt och inte mamma.

Men i alla fall, vi har gjort som så att det är TOPPHEMLIGT att vi ska gifta oss. Ingen får veta att vi ska gifta oss så vi kan planera i lugn och ro och göra allt precis som vi vill ha det. Just för att vi vet att mina släktingar kommer vilja hjälpa till, i all välmening men vi vet oxå att dem inte kommer lyssna på våra önskemål utan göra som dem anser är det rätta.

Och som Mirjami skrev att hon skulle vilja skriva till alla ska vi faktiskt göra. När vi skickar ut inbjudan kommer vi stoppa med ett infoblad med nån bra formulerd text om att det är vår stora dag och vi har planerat den efter våra önskningar och det kommer finnas vissa regler tex alla tal är förbjudna för det är det tråkigaste vi vet. Och det kommer att stå att andras åsikter får dem hålla för sig själv och vet man med sig att man inte kan följa våra önskningar om reglerna så ser vi helst att dem stannar hemma denna kvällen.

Låter hårt men tyvörr är det ett måste i vårt fall.

• 1995 11 17
    SloveP skrev 2011-05-17 10:15:46 följande:
    Ja det är inte roligt alla gånger med familjen.. Vi gifter oss nästa år och har redan nu ångest för hur vi ska göra med sambons bror och hans fru..Sambon o brodern har gemensamt ärvt en fastighet..För flera år sen..Men min sambo vill bli utköpt för han har inget intresse för hela skiten.. Med all mark o diverse till.
    Men sen började broderns fru att lägga sig i allt och hon skrev en massa skit om min sambo på sin fjolliga blogg(som hon sen låste för allmänheten för att det var ju folk som "tjuvläste"). Hon har ringt och haft psykbryt och skrikit i telefon.. Och hon fick ett psykbryt då de träffades hos svärmor en gång med o tyckte att min sambo bara skulle ge hela sin del av farsarvet till dem! Hon är psykiskt sjuk på riktigt med ätstörningar, armskärningar o lyckopiller i bagaget, men det ger ju inte henne rätten att bete sig som en mupp.
    De kom inte heller när sambon fyllde jämt för brorsan va tvungen att skotta snö!!
    Och nu i jul så ringde han o sa att vi skiter i att ge barnen julklappar i år..
    Jag känner bara att varför ska de vara med på vår stora dag nästa år? Vi umgås ju aldrig med dem i vanliga fall.. Vi vill inte umgås med dem heller, det finns inget att prata om typ..Varken jag eller sambon vill ha dem med, men...Det är ju hans bror ändå. Måste man bjuda dom?
    Vi har liknande problem. Sambons bror är det inget fel på mer än att han dansar efter fruns pipa. Men hans fru satt och skrev en massa skit om oss och framförallt om mig på min sambos Facebook sida så alla såg. Vi använder sällan facebook vilket lede till att det stod där ett tag innan vi upptäckte det. Och hon har i många år vägrat umgås med oss för hon tycker vi är märkliga. Förmodligen är vi för glada och positiva. Det är ingen som någonsin sett henne le, inte ens på sitt bröllopskort ler hon, hon ser bara sammanbiten och koncentrerad ut!!  För många år sedan flyttade jag och sambon isär för att ha vars en lägenhet ett tag MEN vi hade aldrig gjort slut utan levde fortfarande som ett par och hade ett barn på den tiden. Men enligt den här frun så kunde man inte göra på det viset så det är mycket därför hon inte vill umgås med oss. Dem bjöd min sambo men inte mig på deras bröllop och vi kommer göra precis likadant, vi bjuder min sambos bror men inte hans fru. Min sambo kommer att ringa och göra klart för sin bror hur viktigt det är för honom att han kommer. Tror inte det blir några större problem, han vet ju hur hon är. En gång har vi blivit hembjudna på fika hos sambons bror, det var när frun jobbade. Vi fick inte komma när hon var hemma.

Så jag tycker helt klart att ni inte behöver bjuda dem, varför ska man bjuda människor man inte tycker om eller som man inte kommer överrens med. Bröllop är en dag av glädje och kärlek. Och vi lever faktiskt på 2000-talet, vi struntar väl i gamla seder som att släkten går före vänner och sånt trams. Vi kommer oxå avstå från några släktingar för att ge plats åt vänner som vi hellre firar med.
Svar på tråden Trodde inte detta skulle drabba mig...