Mirjami skrev 2011-05-16 20:08:10 följande:
Jag har ett evenemang på Facebook som heter just BRÖLLOP. Där har jag skrivit att alla som har fb (har evenemanget endast för inbjudna, ej öppet) gärna får svara via fb genom "jag kommer delta"-knappen men att alla som ej har facebook skall svara på traditionellt vis. Detta gör vi då det blir en bra lista på fb och de flesta har det, då blir det lättare med överblicken. De få som ej har fb vet ju hur det normalt går till och får också höra från de Med fb vad jag skrivit. Ändå bad min moster hälsa via min kusin i ett öppet meddelande på facebook att hon och gubben inte kommer. Kunde de inte ens RINGT själva???
Och gnäll, gnäll,gnäll... Jag förstår inte varför i H*LVETE folk måste gnälla på precis ALLT!!! På evenemangssidan på fb är det en som öppet gnäller på ALLT han kan komma på, och det VET jag och alla andra bara är för att få gnälla på mig personligen. Han gnäller för att han inte fått listan på alla inbjudna (varför ska han ha den? Han har ingen roll på bröllopet och tar inte hand om svensexan ens) och på att han inte fått tydlig information om vem man ska kontakta om man ska hålla tal. Jag beskrev att han ju varit toastmaster själv och vet då att de som vill hålla tal kontaktar värd- eller toastpar om man vill hålla tal och seden kräver inte ens att man skall meddela gästerna, de ska själva kontakta vederbörande. Och så ges chansen och information om det innan själva festen med, det VET han. Men han ville bara klaga, på det han fann fel i sin värld.
Svärmor gnäller att hon inte kan äta allt på menyn. -"Men ät det du KAN då!" svarade jag på det. Det är gnäll och gny hela tiden. Jag kommer mycket snart skriva ut ett meddelande som lyder:
"Detta är VÅR dag och vi har planerat den så som VI vill ha den. VI har tagit hänsyn till våra gäster, vilket dock ej är ömsesidigt i alla lägen. VI vill ha VÅR dag på DETTA vis och kan inte det accepteras kanske man gör bäst i att tacka nej till inbjudan om det ändå bara är till besvär att medvara vid VÅR dag. VI kan inte planera VÅR fest efter var och en av gästerna då det inte är något som någon utav gästerna skulle göra själva, Ett bröllop görs i enlighet med brudparets EGNA önskningar och ej alla andras!!!"
Känns faktiskt inte långt bort att skriva ut ngt sådant. Mitt tålamod har hittills kunnat jämföras med en ängels, men även änglar har begränsningar!
Jag kan säga att jag FÖRSTÅR dig PRECIS! Men det är lite skönt att höra att det (tyvärr) är fler av oss som har precis samma bekymmer med våra gäster.
Jag hade DEFINITIVT skrivit meddelandet, men kanske lite mjukare i tonen! ;o)
En gammal barndomsvän till mig förutsatte att hon skulle bli bjuden till vårt bröllop, hon
t.om skickade julklapp till oss (något vi ALDRIG gjort innan), men när hon insåg att hon inte skulle bli bjuden har hon inte pratat med mig. Jag i min enfald trodde inte att vänskap fanns för att man skulle gå på bröllop utan för att man tyckte om varandra. Anledningen att hon inte blev bjuden är för att vi inte träffas mer än 1 gång om året och enbart har lite kontakt via FB och då vi har stora släkter så blev det tyvärr som så att vi fick dra en gräns i umgängeskretsen så att de vi umgås med vardagligen/ofta blir bjudna.
Jag sms och förklarade detta igår för henne då hon frågade hur det gick med bröllopsplanerna, men hon svarade mig inte. HON BEKLAGADE INTE ENS SORGEN NÄR HON FICK HÖRA IGÅR ATT MIN NÄRMSTA MORBROR PLÖTSLIGT GÅTT BORT! Jag är så upprörd och ledsen. Och det värsta är att hon säkert anser att jag har svikit henne (för det brukar hon anse gentemot mig!).
Förlåt, nu började jag "klaga" över mina egna problem, när jag egentligen tänkte peppa dig!
Men JAG är på DIN sida och det är ER dag NI bestämmer!
Kram på dig!