• Mammaof4

    Inbjudningskort, bordsprogram och kyrkoprogram

    Hej alla!

    Jag ska äntligen få bli fruuuuuu....det är så häftigt. Hade dock missat en del att det ligger en del planering inför dagen. Jag eftersöker någon som kan ha tips på vackra inbjudningskort...Har valt att göra dem själv för att hålla nere kostnaden...som för övrigt är stooooor.

    Jag vill gärna att korten ska vara åt det vita hållet med något enkelt på... SNÄLLA kom med förslag.

     

  • Svar på tråden Inbjudningskort, bordsprogram och kyrkoprogram
  • Hoppe
    Mammaof4 skrev 2011-05-17 11:16:37 följande:
    Hej alla!

    Jag ska äntligen få bli fruuuuuu....det är så häftigt. Hade dock missat en del att det ligger en del planering inför dagen. Jag eftersöker någon som kan ha tips på vackra inbjudningskort...Har valt att göra dem själv för att hålla nere kostnaden...som för övrigt är stooooor.

    Jag vill gärna att korten ska vara åt det vita hållet med något enkelt på... SNÄLLA kom med förslag.

     
    Här är några av mina kort, de flesta var vita... lite inspiration iaf! Glad

  • Pingst2011
    http://sigridkarlsson.wordpress.com/2011/03/04/gor-det-sjalv/

    Gjorde mina själv så här:
    x kortbotten, panduro -detta var den dyraste delen, finns säkert billigare alternativ men jag hade bråttom att får iväg dem.
    x Tygbit klippt i samma storlek som botten som jag spraylimmade fast -superenkelt!
    x Jag lämnade in exakt mått på den tryckta inbjudan -ca 2 cm mindre i diameter än botten och fick 60 st färdigtrycka och skurna ark för 70 kr på lokala tryckeriet. Spraylimmade fast arken med.
    x Sedan satte jag dit  lite dekorationstenar och pärlor -även dessa panduro.
    x Knöt ihop med ett sidenband från textilaffären och satte frimärket över för att hålla det på plats och från att glida av kuvertet under resan.
    x På med adress och posta!
  • marimekko86

    Jag beställde ett monogram från mycards.se...kan verkligen rekomendera den sidan. Jag hade knåpat ihop min egen design på monogrammet och så köpte jag glittrigt embossingpulver och stämplade på framsidan av inbjudningskortet...SÅ HIMLA FINT det blev. Enkelt och snyggt

  • marimekko86


    Såhär ser det ut på vår framsida förresten. Har också ett smalt band med rosett på framsidan. Duger med pynt tycker jag Lycka till.!
  • Ciccci


    Här är våra inbjudningar, bilden är lite dålig kameran är värdelös!
    Men vårt färtema är svart/rött/vitt...
    Inne i kortet finns ett rött och äggskalsfärgat papper oxå..
    På det äggfärgade pappret står inbjudan.. :)

    Själv är jag stolt över våra inbjudningar..!!
  • jonnagoransson

    Vi gjorde våra inbjudningskort från grunden själva då det inte gick och beställa dem så som jag ville ha dem.
    Vi köpte papper på bokahandeln, vita i pärlemo, köpte mörklila band på tygbutiken och skar i bakkant på alla inbjudninarna med en skalpell, så att de inte skulle glida av.

    Sedan gjorde vi ett bildspel med tillhörande musik, som vi brännde på CD-skivor som vi tryckte en bild på oss själva på samt att det stod datum med mörklila på Cdn.. Det blev lite dyrare inbjudan, ca 60kr st inklusive kuvert och frimärken (skickade 50st).

    Men till de äldre som inte har tillgång till dator eller DVD skar vi till A4 papper som vi skrev inbjudan på och fäste med hjälp av bandet på insidan av kortet.

    På framsidan av alla korten skrev vi våran logga som vi bara körde genom en färgskrivare!

    Vi var även i kontakt med Arkitektkopia, och de skulle ENDAST ha 275kr för alla inbjudningarna (52st) färdigskurna och klara, bara att designa i datorn! 

  • BlomAnna

    Min eferenhet av kortpyssel säger att det INTE blir billigare att göra själv än att beställa. Sen blir det ju väldigt mycket mer personligt och precis som man vill ha det och det är ju värt enhel del det med

  • nötmix
    BlomAnna skrev 2011-06-16 11:40:02 följande:

    Min eferenhet av kortpyssel säger att det INTE blir billigare att göra själv än att beställa. Sen blir det ju väldigt mycket mer personligt och precis som man vill ha det och det är ju värt enhel del det med


    Mja det beror på hur man gör och vad man har för krav. Jag fixar utskrift och papper genom jobbet, 10 m tapet för 20 kronor och sedan är det självklart limstiften som kostar. Kuverten får jag köpa, även porto då. Penna att skriva på kuverten med är ju en kostnad samt min Martha Stewart puncher (som var det dyraste av allt) 225 kr. inkl frakt. men denna ska användas på vigselprogram, tackkort, festprogram osv också. 

    Den totala kostnaden för ALLA papperssaker för oss blir ca 500 (inkl. porto) Allt beror på om man har kontakter och kan skriva ut på jobbet tex. eller hemma om man har en bra skrivare. Inbjudningarna behöver ju inte innehålla massa dyra pärlor, tyg, spec. papper, glitter osv. 

    Det GÅR att hålla ner kostnaderna, nu säger jag inte att man MÅSTE det! 
  • BlomAnna
    nötmix skrev 2011-06-16 13:31:30 följande:
    Mja det beror på hur man gör och vad man har för krav. Jag fixar utskrift och papper genom jobbet, 10 m tapet för 20 kronor och sedan är det självklart limstiften som kostar. Kuverten får jag köpa, även porto då. Penna att skriva på kuverten med är ju en kostnad samt min Martha Stewart puncher (som var det dyraste av allt) 225 kr. inkl frakt. men denna ska användas på vigselprogram, tackkort, festprogram osv också. 

    Den totala kostnaden för ALLA papperssaker för oss blir ca 500 (inkl. porto) Allt beror på om man har kontakter och kan skriva ut på jobbet tex. eller hemma om man har en bra skrivare. Inbjudningarna behöver ju inte innehålla massa dyra pärlor, tyg, spec. papper, glitter osv. 

    Det GÅR att hålla ner kostnaderna, nu säger jag inte att man MÅSTE det! 
    Självklart går det att göra det billigare själv men det är långt ifrån alla som kan fixa utskrift och papper via jobbet.

    Generellt tycker jag det brukar bli dyrare när man gör själv. Håller man på och psysslar mycket med kort, scrapbooking eller så sen innan så har man kanske redan mycekt grejer och då blir det ju inte så dyra inköp judt för bröllopet kanske.

    Jag menade helt enkelt att göra själv inte automatiskt betyder att det blir billigare.
  • labbalabba

    nej jag håller med, vi hade en vision av att det skulle bli billigare när vi gjorde det själva men det blev det verkligen inte :) Sen spelar det inte så stor roll nu i efterhand för vi blev galet nöjda med våra kort, de blev verkligen personliga.

    Vi köpte färdiga gräddvita kort, tejpade på ett halvgenomskinligt gammelrosa papper på framsidan, stämplade och embossade "Inbjudan" och knöt runt med två sidenband.. Sen hade vi skrivit ut på gammelrosa papper som vi klippte till och klistrade in på insidan samt la in en vit inlaga med lite extra information..

  • Aniara4
    BlomAnna skrev 2011-06-16 13:36:53 följande:
    Självklart går det att göra det billigare själv men det är långt ifrån alla som kan fixa utskrift och papper via jobbet.

    Generellt tycker jag det brukar bli dyrare när man gör själv. Håller man på och psysslar mycket med kort, scrapbooking eller så sen innan så har man kanske redan mycekt grejer och då blir det ju inte så dyra inköp judt för bröllopet kanske.

    Jag menade helt enkelt att göra själv inte automatiskt betyder att det blir billigare.
    Jag var också inne på att göra korten själv och inbillade mig att det skulle bli billigare, men när jag insåg att bara själva korten, helt tomma, kostade nästan lika mycket som helt färdiga kort, så la jag ner det. Vi köpte från Vistaprint och tyckte det var jättebra, man får bara se upp lite och tänka på att momsen kommer först på slutet, liksom frakt, och så jobbar de hårt på att sälja på en andra grejer innan man får checka ut. Men våra stora, fina kort på extra tjockt papper och med matchande kuvert kostade under en tia i alla fall har jag för mig.
  • MrsT2011
    BlomAnna skrev 2011-06-16 13:36:53 följande:
    Självklart går det att göra det billigare själv men det är långt ifrån alla som kan fixa utskrift och papper via jobbet.

    Generellt tycker jag det brukar bli dyrare när man gör själv. Håller man på och psysslar mycket med kort, scrapbooking eller så sen innan så har man kanske redan mycekt grejer och då blir det ju inte så dyra inköp judt för bröllopet kanske.

    Jag menade helt enkelt att göra själv inte automatiskt betyder att det blir billigare.
    Håller helt med! Det är precis lika dyrt att göra egna som det är att beställa. Jag gjorde egna just eftersom jag scrappar mycket kort i vanliga fall. Därmed hade jag all nödvändig utrustning och kunskap sedan tidigare, plus att det var lite "prestige" i att göra egna eftersom gästerna visste att jag brukar greja med sånt annars med.

    Men alltså, med facit i hand önskar jag nästan att vi hade beställt trycksakerna! Vilket megaprojekt, både tidskrävande och krångligt, svårt att hitta fina papper, svårt att få marginalerna rätt i programmen, etc etc.
    Och då hade vi ändå bara 30 gäster. Är man helt nybörjare på korttillverkning och festprogram etc avråder jag faktiskt från att göra egna, det är inte värt det. Man kanske sparar några hundralappar i materialkostnad om man väljer en väldigt enkel design, men ändå...
  • BlomAnna
    MrsT2011 skrev 2011-06-16 15:44:49 följande:
    Håller helt med! Det är precis lika dyrt att göra egna som det är att beställa. Jag gjorde egna just eftersom jag scrappar mycket kort i vanliga fall. Därmed hade jag all nödvändig utrustning och kunskap sedan tidigare, plus att det var lite "prestige" i att göra egna eftersom gästerna visste att jag brukar greja med sånt annars med.

    Men alltså, med facit i hand önskar jag nästan att vi hade beställt trycksakerna! Vilket megaprojekt, både tidskrävande och krångligt, svårt att hitta fina papper, svårt att få marginalerna rätt i programmen, etc etc.
    Och då hade vi ändå bara 30 gäster. Är man helt nybörjare på korttillverkning och festprogram etc avråder jag faktiskt från att göra egna, det är inte värt det. Man kanske sparar några hundralappar i materialkostnad om man väljer en väldigt enkel design, men ändå...
    Ens tid är ju också pengar
  • bruden

    Jag har gjort allt i datorn och skickar in för tryck. Det många inte tänker på är att bläck till skrivaren i regel inte är medräknat. Ska man printa si så där 200 ex (inbjudan, festprogram, vigselprogram) så tar färgen snart slut. Sen ska man ha alla grejer, program så attd et blir bra vid utskrift osv.
    Det finns många tryckerier som erbjuder att trycka efter egna designer. Jag sparade nog en ruskigt mycket pengar på det i alla fall  

Svar på tråden Inbjudningskort, bordsprogram och kyrkoprogram