• Mme

Kan detta räcka på en buffe?!

hejsan!
    jag har fått frågan av en nära vän ifall hon har räknat rätt med mängden mat till en grillfest hon ska ha.
    Det är 40 pers som ska komma och av dom är ca 10 st barn varav 2 är för små ens för att äta men det är ändå räknat lika mängd för alla 40 gäster.

PÅ GRILLEN
    per person           - totalt
    100g kyckling      - 4 kg   
    100g kött             - 4 kg   
    1 korv                  - 40 korvar
    1 cm zuccini         - 40 cm 
    1cm aburgine       - 40 cm  
    1½ champinjoner  - 60st     
    ½salladslök           - 20 st    
    1/8 färsk ananas    - 5 st      
    1 cocktailtomat       - 4 fpk    

TILLBEHÖR
    sallad (inkl isbergssallad -2st, tomater -15st, gurka -3 st, fetaost - lagom , lök - 3-4 st)
    Potatisgratäng                - 2 plåtar
    5cm baguette                 -200cm  
    Tzatziki                               -2 liter
    Bea                                    -2 liter
    Läsk/saft/kaffe                 - ca 12 liter/1 flaska /1pkt  
    Tårtor                                - 3st               

OCH  finns det något vi har glömt som man kan ha på grillen?! (Fisk och skaldjur går inte pga av en extremt allergisk gäst)

jag tycker det ser rätt så okej ut... Detta borde väl räcka? Och alla äter ju inte av allt :D

Tacksam för era synpunkter! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-17 21:46
    jag har glömt att skriva att det ska vara potatissallad oxå.. Sen som jag skrivit i inlägg i tråden så ska nog jag be min vän öka på allt litegrann... Och igen! Tack för alla era synpunkter!

• Svar på tråden Kan detta räcka på en buffe?!
  • XenaK

Jag hade köpt mycket mer bröd, finns alltid människor som är kräsna, speciellt barnen och då brukar bröd vara bra utfyllnad.

3 September 2011
  • Mme

Tack för era synpunkter och tack för länken. =)

• gelehallon

Åh vilken bra länk! ;) Tackar och snor!

KRAM!

• Mme
    Kattpoet skrev 2011-05-17 14:44:46 följande:
    En korv var är lite snålt.

Här är en annan sida som är bra
    www.svensktkott.se/aktuellt/berakna-befria-di... 
    Tror inte det är mer än 2 vuxna som äter korv och sen äre 8 barn så det räcker nog hoppas jag ;) Men håller med dej ifall det skulle varit många som åt korv.. =)

Men som ovan skrivit så ska jag öka mängden grönsaker lite tror jag samt att jag ska ha massa mer bröd =)
  • Kattpoet

2 liter tzatziki gick det åt när vi var  20 personer och då fanns det salsa med och där försvann det  2 liter med.
    Jag tror att du behöver lite till. 

• Pinkgrape

Potatisgratängen, är det två vanliga ugnsplåtar? Det tycker jag lät lite. Vi tömmer ju en plåt när vi bjuder hem familjen på middag och då är vi 8 vuxna och 1 barn, men vi kanske äter mycket ;P haha

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape

Jag vet om det är vad ni har tänkt er, men min första tanke var gör grillspett och använd grönsaker som är billigare än kött som "utfyllnad". Personligen tycker jag alltid att det känns mer om jag får tex två grillspätt än att bara lägga några bitar på tallriken. Sen tycker jag dessutom att grillspätt blir väldigt vackert när det är lite olika färger sådär :)

Ja, en tanke bara som sagt :)

• Mme

jag vet inte hur hon har tänkt sej om hon vill ha grillspett eller inte.. Ser nu att jag har glömt att skriva med potatissalladen... Hon har tänkt 2 stora ungsplåtar med gratäng och 4-5 kg potatissallad.. Det borde väl räcka?! 

Jag ska prata med min väninna hur hon tänkt sej!

• Pinkgrape
    Mme skrev 2011-05-17 17:26:44 följande:
    jag vet inte hur hon har tänkt sej om hon vill ha grillspett eller inte.. Ser nu att jag har glömt att skriva med potatissalladen... Hon har tänkt 2 stora ungsplåtar med gratäng och 4-5 kg potatissallad.. Det borde väl räcka?! 

Jag ska prata med min väninna hur hon tänkt sej!
    Haha jag reagerar inte ens på att jag stavat spett med ä, och flera gånger, nåja, du förstod vad jag menade :)

Jaha, ja, då är det ju en annan sak om det finns även potatissallad :) Jag har dock ingen aning om hur man beräknar mat, det verkar jättesvårt. Jag hoppas att ni ska lyckas komma fram till något :)
  • Kattpoet

Länken jag lämnade är inte per person, det är per portion och det är en stor skillnad, säg att gästerna tar 2 portioner, ja då behöver du mer.

Men folk brukar hålla sig till en portion oftas av artighet. 

• Nordiskbrud

Det låter faktiskt lite snålt beräknat. Ta lite extra kött och mer grönsaker. Det så ruskigt pinsamt för alla om mat tar slut. Kyckling brukar ju gillas av alla så mer än 4 kg bör nog gå åt.
    Sen kommer det att gå mer bröd och mer tzatziki. Vi gör av med 5 dl tzatziki på 4 pers när vi grillar.... 5 cm bröd är typ en bröd bit och många tar 2-3 st.

Jag hade även kompletterat med typ en stor rund brieost och en stor bit gorgonzola samt lite rädisor, selleri och röd paprika till detta.

Det är rätt tänkt att alla inte äter av allt, men äter alla kyckling (och kanske bara det) så står ni snabbt där utan - utan att alla fått chans att ta. Har varit med om värdpar räknat fel på sånt när jag jobbat och det är INTE kul. Har tyvärr några skräckexempel på sånt.

• Zelmah

Mer grönsaker. Jag gillar grönsaker och hade tagit mycket mer än den beräkningen.  jag hade velat ha 3 champinjoner och 4 zuccini/squaschbitar o kanske 4 coctailtomater. Å andra sidan äter jag inte bröd men det brukar vara omtyckt av alla och gå åt mkt. Samma med tzatzikin som flera andra skrivit.

Paprika är också gott att slänga på grillen. Majskolvar med.

Gott till grillat är även persiljesmör m citronpeppar och vitlök i. Men kanske inte om man har grillolja på köttet innan. Då bör köttet vara mer naturellt om man ska ha på aromsmör.

• mysan33

hej. jag ska ochså ha buffe och tycker det är svårt att beräkna=)
    vi är 105 vuxna och 20barn åldern 2-11år

vi har:

30kg potatisgratäng
    20 kg färskpotatis
    15kg fläskfile
    15kg kycklingfile
    5 kg kassler
    8 kg rostbiff
    5liter gräddsås
    5liter cafe de paris sås
    grönsallad
    400 småbröd
    smör ,ost
    fruktfat m ananas, vattenmelon galiamelon kivi

tror ni att det räcker?

• Millemoj

Inte för att vara negativ eller så TS, men det känns ganska snålt med mat... Det är ganska lite av allt, kött, grönsaker osv. Vad händer om någon tar 2 spett tex? eller om någon äter mer än 5cm bröd? Menar inget illa men det känns lite väl extremt att mäta mat i cm...

Jag personligen hade tyckt att det var väldigt snålt bjudet om jag kommit till någon och det var ransonerat så hårt med maten. Men när det bjuds så, lär väl ingen ta särskilt mycket heller och då räcker ju maten. Frågan är om folk blir mätta och belåtna?

• Mme
    Millemoj skrev 2011-05-17 21:30:27 följande:
    Inte för att vara negativ eller så TS, men det känns ganska snålt med mat... Det är ganska lite av allt, kött, grönsaker osv. Vad händer om någon tar 2 spett tex? eller om någon äter mer än 5cm bröd? Menar inget illa men det känns lite väl extremt att mäta mat i cm...

Jag personligen hade tyckt att det var väldigt snålt bjudet om jag kommit till någon och det var ransonerat så hårt med maten. Men när det bjuds så, lär väl ingen ta särskilt mycket heller och då räcker ju maten. Frågan är om folk blir mätta och belåtna?
    hehe ja jag tror inte hon kommer stå med pekpinne och säga stopp nu har du tagit dina cm med mat... men bara för att kunna beeräkna lite ungefär... Och nej du låter inte negativ, jag bad om era åsikter och jag fick din! Är tacksam!
Svar på tråden Kan detta räcka på en buffe?!