Inlägg från: Mme |Visa alla inlägg
  • Mme

Kan detta räcka på en buffe?!

hejsan!
    jag har fått frågan av en nära vän ifall hon har räknat rätt med mängden mat till en grillfest hon ska ha.
    Det är 40 pers som ska komma och av dom är ca 10 st barn varav 2 är för små ens för att äta men det är ändå räknat lika mängd för alla 40 gäster.

PÅ GRILLEN
    per person           - totalt
    100g kyckling      - 4 kg   
    100g kött             - 4 kg   
    1 korv                  - 40 korvar
    1 cm zuccini         - 40 cm 
    1cm aburgine       - 40 cm  
    1½ champinjoner  - 60st     
    ½salladslök           - 20 st    
    1/8 färsk ananas    - 5 st      
    1 cocktailtomat       - 4 fpk    

TILLBEHÖR
    sallad (inkl isbergssallad -2st, tomater -15st, gurka -3 st, fetaost - lagom , lök - 3-4 st)
    Potatisgratäng                - 2 plåtar
    5cm baguette                 -200cm  
    Tzatziki                               -2 liter
    Bea                                    -2 liter
    Läsk/saft/kaffe                 - ca 12 liter/1 flaska /1pkt  
    Tårtor                                - 3st               

OCH  finns det något vi har glömt som man kan ha på grillen?! (Fisk och skaldjur går inte pga av en extremt allergisk gäst)

jag tycker det ser rätt så okej ut... Detta borde väl räcka? Och alla äter ju inte av allt :D

Tacksam för era synpunkter! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-17 21:46
    jag har glömt att skriva att det ska vara potatissallad oxå.. Sen som jag skrivit i inlägg i tråden så ska nog jag be min vän öka på allt litegrann... Och igen! Tack för alla era synpunkter!

• Svar på tråden Kan detta räcka på en buffe?!
  • Mme

Tack för era synpunkter och tack för länken. =)

• Mme
    Kattpoet skrev 2011-05-17 14:44:46 följande:
    En korv var är lite snålt.

Här är en annan sida som är bra
    www.svensktkott.se/aktuellt/berakna-befria-di... 
    Tror inte det är mer än 2 vuxna som äter korv och sen äre 8 barn så det räcker nog hoppas jag ;) Men håller med dej ifall det skulle varit många som åt korv.. =)

Men som ovan skrivit så ska jag öka mängden grönsaker lite tror jag samt att jag ska ha massa mer bröd =)
  • Mme

jag vet inte hur hon har tänkt sej om hon vill ha grillspett eller inte.. Ser nu att jag har glömt att skriva med potatissalladen... Hon har tänkt 2 stora ungsplåtar med gratäng och 4-5 kg potatissallad.. Det borde väl räcka?! 

Jag ska prata med min väninna hur hon tänkt sej!

• Mme
    Millemoj skrev 2011-05-17 21:30:27 följande:
    Inte för att vara negativ eller så TS, men det känns ganska snålt med mat... Det är ganska lite av allt, kött, grönsaker osv. Vad händer om någon tar 2 spett tex? eller om någon äter mer än 5cm bröd? Menar inget illa men det känns lite väl extremt att mäta mat i cm...

Jag personligen hade tyckt att det var väldigt snålt bjudet om jag kommit till någon och det var ransonerat så hårt med maten. Men när det bjuds så, lär väl ingen ta särskilt mycket heller och då räcker ju maten. Frågan är om folk blir mätta och belåtna?
    hehe ja jag tror inte hon kommer stå med pekpinne och säga stopp nu har du tagit dina cm med mat... men bara för att kunna beeräkna lite ungefär... Och nej du låter inte negativ, jag bad om era åsikter och jag fick din! Är tacksam!
Svar på tråden Kan detta räcka på en buffe?!