• Syrinx

Hur och när betalar ni alla inblandade??

Jag tänker rent spontant att man väl betalar för en UTFÖRD tjänst, såvida inte någon typ av förskottsbetalning är avtalad? Säg att OM solisten/veteranbildsägaren/vem det nu än må vara skulle bli sjuk - då har man ju redan betalat? När jag spelar nånstans får jag alltid betalt efteråt. 

Vad gäller fotografen så håller jag med Shakynose - betala när ni sett bilderna och tycker att det överensstämmer med vad ni kommit överens om. Kräva tillbaka redan betalade pengar är nog väldigt svårt, om ni nu mot förmodan skulle bli missnöjda. Fotografen har ju dessutom redan fått förskott! 

• Syrinx
    MrsT2011 skrev 2011-05-17 21:48:38 följande:
    Tack, jag hoppades att någon sångerska/fotograf eller annan "leverantör" skulle svara.

Så om de själva inte säger något om betalning kan vi låtsas som ingenting och helt enkelt betala in överenskommen summa efter bröllopet? Fotografen bör ju som sagt kunna vänta tills hon lämnar över vår DVD, med tanke på att hon redan fått halva summan.
    Ja absolut! Jag har aldrig hört talas om att musiker får betalt innan man har gjort själva spelningen, och dubbelkollade precis med fästmannen som också är musiker. "Nej aldrig" var hans spontana svar på min fråga om han hört talas om folk som får betalt före en spelning. Så ha is i magen bara

Samma sak skulle jag tro med fotografen, även om jag inte har kontakter in i den branschen själv. Hon har fått förskottsbetalning och då måste ni ju först få se "varan" innan ni kan betala henne.

Vad gäller kontanterna kanske du kan lägga vad ni avtalat i kuvert som du klistrar igen noggrant med deras namn på, så du håller reda på vad som är till vem? 
  • Syrinx
    niamh skrev 2011-05-18 12:36:45 följande:
    Vi har inte bokat så mycket ännu, men festlokalen betalas med kort/kontant på bröllopsdagen. Tänkte dock bara understryka vad Syrinx redan sagt; jag har aldrig hört om musiker som fått betalt innan en spelning. Jag har heller aldrig fått det när jag spelat. Det har skett både med kontanter och till bankkonto, men alltid i efterskott :)
Svar på tråden Hur och när betalar ni alla inblandade??