• Linn89

Hur gör ni med fotograferingen?

Vi tänkte först att vi skulle fotas innan vigseln, det verkar vara ganska vanligt? Men det jag helst vill är att han inte ska se mig innan jag kommer in till kyrkan. vi gifter oss 13:30 så man kanske har tid att fota efter vigseln men det känns som att det tar alldeles för lång tid innan vi kommer bort till festen. Frågan är om man kan fota sig dagen efter.
    Till saken hör nämligen att det är sambons bror som ska fota oss och det känns som att vi ska ha gott om tid till det, eftersom att han inte fotat något brudpar tidigare. Men jag hade ju också velat få med alla tärnor och marskalkerna på lite bilder och det tror jag inte går att få till dagen efter.

Dessutom vet jag inte alls vart vi ska fota oss. Ska gifta oss i stenungsund (västkusten för den som inte är här ifrån) och jag vet inte vart det finns lämpliga ställen...

Har ni något förslag på hur man kan göra? Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur gör ni med fotograferingen?
  • Chicita

Vi fotar innan kyrkan eftersom jag är en sån där som grinar för allt...
    När jag är glad, ledsen, arg, något på tv som berör osv... Oskyldig
    Och jag vill inte riskera rinnande smink och jag vill inte låta gästerna vänta om vi tar fotografering efteråt...

Visst kan man fota dagen efter.
    Vi har två amatörfotografer som ska fotografera oss. Men vår backup är en proffsfotograf.
    Så om katastrofen inträffar och ingen av våra amatörer lyckas få en bra bild så åker vi tillbaka någon annan dag och låter Camilla fota oss istället Glad

• kimhoglundse

Att ta några bilder med tärnor och diverse innan vigsel eller efter bör inte ta mer än 30 minuter. Det kan gott gästerna vänta på tycker jag. Sen era egna bilder går bra o ta dagen efter om ni får till frisyrer och sminkningar som ni vill. :)

• kimhoglundse

Att ta några bilder med tärnor och diverse innan vigsel eller efter bör inte ta mer än 30 minuter. Det kan gott gästerna vänta på tycker jag. Sen era egna bilder går bra o ta dagen efter om ni får till frisyrer och sminkningar som ni vill. :)

• tobbicar

Vi ska fotograferas efter vigsel av samma anledning som du, att jag inte vill visa mig förens i kyrkan :) tror vi ska göra en tipspromenad medans vi fotograferas.

• tyralainen

Vi kommer att fotografera oss innan vigseln. Då är man säkert finast i hår och ,smink, utan att man gråtit :) Tycker att det blir för länge för gästerna att vänta om vi tar det efter.

Dagen efter hade jag nog inte velat, så måste man ju göra om frisyr, smink och allt.

• Linn89
    tyralainen skrev 2011-05-24 07:54:13 följande:

Vi kommer att fotografera oss innan vigseln. Då är man säkert finast i hår och ,smink, utan att man gråtit :) Tycker att det blir för länge för gästerna att vänta om vi tar det efter.

Dagen efter hade jag nog inte velat, så måste man ju göra om frisyr, smink och allt.

Nej det är ju inte det som är smidigast att göra det dagen efter men så är det ju det att jag vill inte känna mig stressad efter vigseln att komma bort till festen och riskera att få bilder man inte är nöjd med. Och innan vill jag inte visa mig.
  • Krazzzy

Vi kommer att fota oss innan, vår vigsel börjar 15:30 så vi har god tid på oss. Dessutom ska barnen vara med och de är lättare att få kort på rena och hela barn om vi tar det Innan de börjar leka med kusinerna Flört

• Linn89

Johan, jag hänger inte riktigt med på vad det är du menar som skulle vara så dåligt att fota oss dagen efter?

• shakynose

Jag skulle inte vilja ha bilderna tagna dagen efter. För mig så känns det fejkat och stelt, och jag har hellre bilder där man kan ana en tår.

Det lutar åt att vi inte kommer att ha någon fotograf alls, menom vi gör en fotografering så blir det mellan vigseln och mottagningen. Gästerna kommer att få lite mingelmat eller liknande, och man kan alltid försöka hitta på någon frivillig aktivitet för gästerna. Min erfarenhet är dock att det räcker alldeles utmärkt med att mingla runt om det inte blir längre än en timmes väntan.

• niamh
    Linn89 skrev 2011-05-24 17:41:33 följande:
    Johan, jag hänger inte riktigt med på vad det är du menar som skulle vara så dåligt att fota oss dagen efter?
    Ert bröllop händer bara en gång, ni är bara med om allt det där för första gången en enda gång. Alla känslor, miner, små skratt och spontana grejer som ni omedvetet kommer att göra framför kameran, just för att det är så mycket känslor den dagen, de kommer ju aldrig igen på exakt samma sätt. Jag tror det är det han menar; att det naturligtvis blir som mest autentiskt, dvs. verklighetstroget när era bröllopsfoton tas under "rätt" dag :)

Själv tycker jag inte att dagen-efter-foton behöver bli sämre på något sätt. I USA är det vanligt med fotografering dagen efter, fast då har de flesta i och för sig porträttfotats under bröllopsdagen också. Men det beror ju helt och hållet på er, era behov, förväntningar etc. 

Vi funderar på att köra en sk. "reportagefotografering" innan bröllopet, där fotografen fotar det spontana i när man gör sig i ordning etc. & sedan ta porträtten efteråt, eftersom jag inte heller vill visa mig för min M2B innan. När jag varit på bröllop har vi ofta fått vänta runt 1 timma på brudparet efteråt då de fotograferats, och jag har i alla fall aldrig upplevt detta som jobbigt. Om ni har tid att förbereda lite "underhållning" för era gäster (tex. tipspromenad, någon lek, bildspel etc) kommer den där timman kännas som 10 minuter! 
  • pillapilla

Vi har tänkt så att vi ser varandra först i  kyrkan och sen efter vigseln så tar vi några bilder innan festen. Sen dagen efter skulle vi vilja ta fler bilder med en proffsfotograf, känns som att vi inte behöver stressa lika mycket utan bara fokusera på själva fotograferingen och få bättre bilder. Så nu gäller det hitta någon bra fotograf som kan tänka sig fota i två dagar! Cool

• Linn89
    pillapilla skrev 2011-05-26 21:17:11 följande:
    Vi har tänkt så att vi ser varandra först i  kyrkan och sen efter vigseln så tar vi några bilder innan festen. Sen dagen efter skulle vi vilja ta fler bilder med en proffsfotograf, känns som att vi inte behöver stressa lika mycket utan bara fokusera på själva fotograferingen och få bättre bilder. Så nu gäller det hitta någon bra fotograf som kan tänka sig fota i två dagar! Cool
    hur gör ni med hår och sminkning dagen efter då?
  • Humlan66

Dom flesta väljer ju att fota sig före vigseln för att dom är precis nystylande och fina. Efter kyrkan har har ev ris i håret mm och spår efter tårar och dyl och sminket är inte längre lika fint...

• pillapilla

Syrran är stylist så hon har erbjudit sig att fixa till mig två gånger! Sminkningen fixar jag själv Glad

• Linn89

Min syster ska göra iordning mig också (hon är frisör) men hon bor inte i samma stad som mig och jag vet inte om jag vill att hon ska sova hos oss på bröllopsnatten..

• Mace
    Linn89 skrev 2011-05-17 19:57:51 följande:
    Vi tänkte först att vi skulle fotas innan vigseln, det verkar vara ganska vanligt? Men det jag helst vill är att han inte ska se mig innan jag kommer in till kyrkan. .............
    Har sett många bröllopssiter som har så kallade "first look"-foton, där brudgummen (eller bruden) står med ryggen till och så kommer bruden fram. Det brukar vara flera foton så att man ser hur hon kommer fram och sen ser hans min när han vänder sig om och får se henne. (Alternativt har han en ögonbindel som bruden tar av.)

De brukar vara otroligt fina, så jag tror att vi skall satsa på något sådant.... sen kommer vi ha riktiga fotograferingen efter kyrkan. Vi gifter oss 13.00 så vi har ganska gott om tid efterråt.

Att ta kort dagen efter kan ju ge jättefina bilder, men jag tycker ändå att det är själva bröllopsdagen man vill föreviga. Jag vill inte ens ta porträtt-korten innan vigseln, för jag vill verkligen att vi skall vara nygifta på korten. Fånigt, men sant.  
  • maliv

Jag är bröllopsfotograf och jag kan berätta att de flesta väljer ändå att fota sig efteråt, man är mer avslappnad och efter alla gratulationer så får bruden givetvis gå och kika till sminket etc innan hon ställer sig framför kameran. Man ser en otrolig glädje som framträder efter vigseln, innan brukar man tyvärr bara se dönervös ut

• Linn89

Nu lutar det mest åt att vi ska försöka klämma in det efter vigseln och innan festen. Nu behöver vi verkligen något fint ställe nära kyrkan eller festlokalen. Alltså, Norum kyrka och spekeröds bygdegård. Som sagt är det ingen proffisionell fotograf men eventuellt blir det två så de kan hjälpas åt med "poser" osv.

• nosa78

Jag är också bröllopsfotograf, vi fotar alltid våra brudpar innan vigseln! Vi gör det till en mysig och rolig stund då brudparet får en chans att börja njuta av dagen. ALLA har varit supernöjda med detta upplägg i efteråt. Dessutom har dom flesta slappnat av under fotograferingen och är inte lika spända under vigseln. Så mitt tips är att lägg 90min innan vigsel på porträtten! Efter vigseln kommer ni inte ha många stunder för er själva utan vilja umgås och mingla med gästerna.

För de brudpar som inte vill se varandra innan vigseln brukar vi övertala till att göra en "first-look" fotografering i början av fotograferingen. Det är faktiskt otroligt att få se dom känslor som visas då :)! Gör en alltid lika varm i kroppen.

Har tyvärr inga tips på platser där du bor, men bra att tänka på är att välja platser med lagom skugga om det är strålande sol, då slipper ni hårda skuggor i ansiktet och utfrätta delar på klänningen. Och gör en backup-plan om det skulle regna.

Lycka till!

• Soderek

När vi pratade med fotografen här om dagen pratade han om att vi skulle fotas innan, men jag känner verkligen i hjärtat att jag absolut inte vill att min blivande make ska se mig innan själva vigseln. Har alltid haft i tankarna att han ska få se mig första gången under just vigseln och tror att jag kommer bli väldigt besviken om jag måste ändra det.

Vår fotograf kommer vara med under vigseln och sedan (om jag får som jag vill) fotograferar han oss i närheten. Vet inte hur lång tid det kommer ta (vad tror ni?) men vi ska ha grillar som måste startas som jag tänkte att man kunde göra då när vi ska fotograferas och gästerna kan få mingla, dricka bål och eventuellt gå någon tipspromenad eller liknande. Tänkte också om man skulle bjuda på något form av tilltugg så de slipper vänta allt för länge på att få något i magen (om vissa kommer med heltomma magar redan till vigseln).

Är min planering helt galen?

Svar på tråden Hur gör ni med fotograferingen?