• Anonym (Rosagubbe)

    hur sparar ni?

    Hur mycket sparar ni per månad och vad sparar ni till?
    Har ni allt på samma sparkonto eller olika sparkonton?

    Jag sparar ca 200kr per månad på ett sparkonto för en resa jag ska göra i slutet av Juli. Sen har jag ett annat sparkoto där jag stoppar in 66kr varje månad, det kontot är min nödbuffert ifall pengarna på vanliga kontot börjar sina.

    Vad tycker ni är bäst, ett sparkonto till allt, där man sätter in en större summa varje månad, eller fler separata konton där man sätter in en mindre summa varje månad men som som går till specifika saker?

    Lite nyfiken bara :) 

  • Svar på tråden hur sparar ni?
  • Anonym

    Jag sparar så mycket jag kan i mitt sparkonto. Sen har m2b o jag ett resekonto där vi sparar 500:- var/månad och efter sommaren ska vi börja spara i ett "framtidskonto" med 300:- var/månad. Tycker det är bra & smart att ha en buffert. Varför sparar du inte en hundring istället för 66 Hehe

  • Anonym (Rosagubbe)

    Skulle vilja spara en hundring, men just nu(och speciellt nu under sommaren när jag inte får något CSN) så tillåter inte min ekonomi mer sparande än 266kr, eftersom 200kr går åt till sparandet inför resan i Juli...  Obestämd
    Men de blir mer sparande sen under hösten igen.Skrattande
     

  • Debe

    Jag sparar ca 5000 i månaden på ett sparkonto + i fonder. Fonderna är mer långtidssparande. Sparkontot är min buffert, mitt bröllopssparande och lägenhetsköpssparande.


  • Anonym (Sparar!)

    Jag & Min sambo har ett "lånekonto" som vårt huslån dras ifrån varje månad och vi sätter in 7500 kr var på det kontot när vi har fått lön. Sen den sista varje månad dras lånet o några försäkrningar.
    Dom pengarna som blir kvar efter att allt har dragits blir liggandes på kontot.
    Kan vara allt från 6000 till 10 000 kr som finns där...
    Självklart används pengarna om det kommer nåt oväntat i posten!

    Sen har jag ett fondsparande som det dras 500kr till varje månad, plus ett extra pensionssparande...

    Men dom pengarns aosm finns på lånekontot används självklart i nödfall om våra "egna" pengar tagit slut eller i värsta fall om det kommer något oväntat..
    Men en bra buffert har vi iaf...

  • Anonym (Gneta)

    Jag hade föredragit att ha ett speciellt konto för bröllopet och spara på det i god tid så att vi skulle veta precis hur mycket vi kunde lägga på det, men mannen och jag fungerar väldigt olika. Han har alltid (sen han slutade plugga för länge sen) haft gott om pengar och inte behövt tänka så mycket på det, medan jag har haft det sjukt knapert och har behövt ha en plan för varenda krona.

    Nu är det i princip han som betalar hela bröllopet (förutom mina kläder), från sitt sparkonto. Frågan har därför inte varit hur mycket vi hinner spara ihop, utan hur stor del av sparkontot som är rimligt att ta. Vi satte en budget från början, som i alla fall jag har tänkt och grubblat mycket på hur vi ska hålla eftersom han (begripligt) inte vill att det springer iväg så halva sparkontot försvinner. Men sen kommer plötsligt han och säger att vi kanske ska ta och bjuda 10-15 personer till när vi ändå håller på, och andra ändringar som kostar mer pengar. När jag då säger att "då håller inte budgeten" så är det plötsligt inte så viktigt.

    Själv sparar jag på ett odefinierat sparkonto när jag kan. Mina inkomster varierar rätt kraftigt, så vissa månader går allt åt, men andra kan jag pytsa in ett par tusen. Trots en låg inkomst har jag lyckats gneta ihop 50 000 på kontot, och nu har jag bestämt att jag får ta max 10 000 till klänning, tillbehör, smink/hår och blommor.

    Efter bröllopet skulle jag vilja att vi öppnade ett gemensamt sparkonto för möbler, resor och andra större utgifter, där vi båda pytsade in då och då. Men vi får se om jag lyckas övertala honom...

  • mikaela86

    vi spara 200:- till sonen, 200:- i pension och 900:- på tre olika fonder sen försöker jag att lägga undan någon peng var månad men nu under mammaledigheten så har det inte gått så bra, blir nog bra till nästa år igen då man har lärt sig att leva snålt i ett och ett halvt år Skrattande

  • Anonym

    Jag sparar 500 kr  varanan månad, orsaken är att jag får 450 kr till elräkningen från soss, men min elräkning kommer varannan månad , så om jag kan tar jag inte av dessa pengar när räkningen kommer utan försöker klara mig endå, ibland går det och ibland  går det inte.

Svar på tråden hur sparar ni?