• wahlstrm

Hur tänker man egentligen?

Om BT´s fotoforum var ett reseforum:

"Vad kostar det att åka STHLM - Göteborg?"
    Person 1. Jag betalade1295kr med SJ och X2000, 1:a klass.
    Person 2. Jag betalade ingenting för min kompis bjöd på resan.
    Person 3. Jag liftade, men bjöd på en mosbricka och Pucko på Statoil som tack.
    Person 4. Någon som vet vart jag kan få tag på någon på SJ som gillar mos+pucko?

Av egen erfarenhet: Att förlita sig på gästerna är inte att rekommendera.
    Jag satte min fina kamera i handen på en av mina gäster på mitt eget bröllop och tänkte att min kamera är ju så bra så att med lite enkla instruktioner borde väl alla klara av det? Svaret på den frågan är ett solklart nej. 

Vi fick nog ihop en samling på 600+ bilder från allas kameror och det var kanske 5-10 bilder som var OK.
    Nu är jag inte gift längre men om/när det blir bröllop igen så ska jag verkligen ha en riktig fotograf.

Även om alla mina gäster så kulle vara fotografer med värsta utrustningen så är det ensak som jag verkligen förstår- och kanske tom vill ska fattas hos mina gäster när jag gifter mig, och det är fokus på foto.
    Dom ska ju vara där för att ha kul och umgås, inte "jobba". 

En gäst som fotograferar festar inte som den bör och en fotograf som festar fotograferar inte som den bör. :)

• wahlstrm
    Emblas Mamma skrev 2011-05-19 15:58:34 följande:
    Eller är det bara riktiga proffs som kan ta kort? 
    Jahapp.. då kan ju vi alla här inne ta ett stort lån då för annars får vi ju inget bra bröllop!
    Synd om oss :/
    Det viktigaste är att ni trivs med bildspråket och att personen i fråga är dedikerad till att endast fotografera under hela tiden personen är där. Dvs. avstå från att äta, dricka och vara social. 
    (Detta är något man kanske inte önskar någon man känner, eller något som en vän inte tycker är så kul).

Det är givetvis något som är enklare om personen som fotograferar inte är bekant med gästerna och därmed inte riskerar att hamna i samtal, kramar, diskussioner mm. och missa det som händer pga egna intressen.
    Eller kanske fokuserar enbart på vissa personer för att det är bekanta och missar många andra. 

Om personen som fotograferar levererar detta så är det ett "proffs", även om den kanske inte jobbar som fotograf annars eller ens tar betalt av er.

Att vara professionell handlar mer om vad man levererar än vad man fakturerar.

Varför det ofta kostar en hel del pengar är för att det är det ungefär en arbetsveckas jobb att fotografera ett heldagsbröllop, vilket betyder max 4-5st/mån och som egen företagare betalar man ca 60% i skatt.
    De flesta fotografer hade därför tjänat mer i timmen på McDonalds, men å andra sidan är det väldigt få människor jobbar med kreativa saker för pengarnas skull. Pengarna är mest bara ett ont måste för att betala räkningarna. Man vill ju få skapa, det är det som är drivkraften, iaf för mig :)

Ta inga lån, att älska någon är gratis :)
Svar på tråden Hur tänker man egentligen?