• queenelin

    Barnfri fest - bra formulering?

    Kära medlemmar här inne, jag behöver era åsikter!

    Så här ligger det till:
    I vår inbjudningslista finns en del vänner och släkt som har barn, inte särskilt många. Det äldsta barnet är fem år och det är min systerson. (En 14- och en 15-åring är inbjudna, men de är inbjudna som personer, snarare än att de är någons barn).

    Helst av allt skulle jag vilja ha en barnfri fest, av många orsaker, men jag tycker inte att det är upp till oss att bestämma om någon ska lämna bort sitt barn eller inte. Jag vill ju dessutom inte att någon ska tacka nej bara för att de inte får barnvakt. Jag har ingenting emot barnen som sådana, tvärt om, jag älskar varenda en av dem, men just denna kväll skulle jag vilja ha bara vuxna på plats.

    Att ha ett särskilt bord för barnen och lite egna aktivieter för dem, är uteslutet, eftersom de är för små för detta (de är mellan 1-5 år, ett liten enmånaders bebis kommer också att ha fötts, och den lilla måste naturligtvis komma med).

    Jag vill alltså, på ett ödmjukt sätt, uppmana gästerna att försöka hitta barnvakt men inte skuldlägga någon om det inte fungerar. VI har klurat på en formulering och kommit fram till denna:

    Om möjligt önskar vi en barnfri fest.

    Funkar den, tycker ni? Jag kommer att skriva den efter toastmadames namn och telefonnummer och klädkoden. Alltså inte som den viktigaste punkten på programmet men icke heller att förglömma.

    Hur har ni andra gjort?

  • Svar på tråden Barnfri fest - bra formulering?
  • queenelin

    Vi verkar vara ganska överens om att det är trevligt med en vuxenfest! Det är bra. Tack för alla tips!

  • marimekko86

    Om man skriver att man helst önskar att folk fixar barnvakt så kan ju gästern a tänka som såhär: Det gör ju inget om vi inte får barnvakt för då får vi ju ta med dem...så då behöver vi inte leta barnvakt med ljus och lykta.

    Bäst att vara tydlig. Om du verkligen vill ha ett barnfritt bröllop så ska gästerna respektera det. Vi skrev på infolbladet: Detta är ett barnfritt bröllop. Sedan skrev vi en kort förklaring efter den meningen om att barnen nog har det bäst i hemmets trygga vrå eftersom en middag i deras ögon blir långtråkig och en fest väldigt livlig.

  • emmaochvalter

    Jag tror faktiskt att de flesta som har barn och får en bröllopsinbjudan i brevlådan helst lämnar bort barnen. Det stämmer iallafall på mig och alla barnfamiljer som jag känner. Ska man gå på bröllop så vill man självklart slippa passa barn.


    Så att skriva dessa rader om en"Barnfri fest" ser jag inte alls som jobbiga. Men det är nog för att jag själv är förälder och inte alls skulle ta illa upp om jag fick en sådan inbjudan.

  • scochjt

    Jag skulle inte heller ta med barnen på något bröllop. Inte enbart för min skull utan även för barnens. Jag känner inga barn som skulle tycka det va roligt att sitta still en lång middag. Självklart är alla olika dock! Vi kommer inte heller ha med barn på festen, i kyrkan får dom gärna vara med. Bebisar är dock välkomna, en helt annan sak när dom är så små. Kommer formulera nåt i stil med: Vi älskar barn, men kvällen vill vi fira med våra vuxna vänner!

  • anna81

    Vi skrev så här: "Vi är glada för barn men kvällen firas i vuxet sällskap"
    Vi har en 10-åring och en 1,5-åring. Stora tjejen får vara med på festen men inte lilleman! Jag är inte intresserad av små kladdiga tassar på min klänning...!

  • helsingebrud

    jag har gjort ett litet rim...

    ........
    denna underbara fest passar bäst våra vuxna vänner
    om ni har barn lämna dem gärna till någon annan ni känner
    .....

  • daniiel
    "Barn är sannerligen kärlekens gåva
    och att vi tycker om dom kan vi lova.
    Bröllopsfesten för oss är nu här
    kan ni ha barnvakt denna dag vi glada är.
    Detta gäller inte barn som måste amma
    dom har det bäst i famnen hos sin mamma."

    "Eftersom kvällen kommer bli lång
    lämnas barnen hemma denna gång."

    "När prästen sagt sitt
    , ber vi om barnfritt."

    "Bröllop är en vuxenakt - skaffa barnvakt!"


    "Barn är välkomna under vigseln
    men festen vill vi fira med våra vuxna vänner."


  • daniiel
    scochjt skrev 2011-11-24 22:28:03 följande:
    Jag skulle inte heller ta med barnen på något bröllop. Inte enbart för min skull utan även för barnens. Jag känner inga barn som skulle tycka det va roligt att sitta still en lång middag. Självklart är alla olika dock! Vi kommer inte heller ha med barn på festen, i kyrkan får dom gärna vara med. Bebisar är dock välkomna, en helt annan sak när dom är så små. Kommer formulera nåt i stil med: Vi älskar barn, men kvällen vill vi fira med våra vuxna vänner!
    Vår dotter på 4,5år hade urkul på vårt bröllop, trots 3-rätters, tal osv ;P

    Man ska inte underskatta barn tycker jag. De är ofta ganska nöjda med att bara få vara med och de märker ju att det är något speciellt. Vi har alltid barn med på större tillställningar (långa middagar och liknande) och det är aldrig några problem. Oftast är det barn från 0-18år med och ingen brukar ha tråkigt :)

    Nåja, alla gör som de vill :)
  • helsingebrud

    om vi skulle ta med alla barn så skulle gästlistan öka från 120-190 (ca)


    Vår middag kommer börja vid 19 tror de flesta barnen kommer bli alltför trötta innan festen planeras sluta runt ett på natten

  • Kiin80

    Usch ja, detta är ganska svårt... har också försökt klura på detta, då vi faktiskt inte ens tänkt bjuda våra kusiner... Man kan ju alltid hoppas att folk förstår då man skriver ut namnen på de vuxna på inbjudningskortet, men efter vad jag läst här på BT så verkar så inte alltid vara fallet...

    Jag hatar dock att vara negativ, och även om jag inte tror att någon tar det som något negativt att få vara barnfria för en kväll, så tycker vi ändå att det är svårt att formulera något... :-S men tack för många bra tips!!! Flört

    Vi hade nog tänkt skriva lite mindre längst ner typ "Till kyrkan är även barnen välkomna" så vänder man det till något positivt istället! Annars gillade jag Daniiels "När prästen sagt sitt, ber vi om barnfritt.". Samma poäng ju, och jag hoppas inte folk tar illa upp... men har svårt att se att nån skulle göra det.

    tänkte säga till de jag vet ammar att de självklart får ta med sin lilla

  • Jane

    Personligen skulle jag tycka att det var orättvist om jag t.ex. har skaffat barnvakt och lämnat bort mitt barn, och sedan kommer en annan gäst med sitt barn som inte har "kunnat" hitta barnvakt. Det är klart man kan hitta barnvakt egentligen, det kan alla. Så er formulering med just ordet "om möjligt" kommer nog bli tolkat fel tror jag. Jag tycker att alla som skrivit rim och roliga meningar ovanför har bra förslag. Men ni måste välja, antingen kommer alla barn, eller inga alls (med undantag den nyfödda bebisen som måste amma).


Svar på tråden Barnfri fest - bra formulering?