• MrsT2011

Öppna presenter under festen vs dagen efter?

DAGEN EFTER! Inget sänker stämningen så mycket som en presentöppning, folk skiter i vad man får i present. Och är det någon som knorrar om att de minsann vill se brudparets reaktion, stå på er! Om inte annat för att undvika pinsamheter när ni ska låtsas ÄLSKA den fula skålen moster gertrud har köpt...

• MrsT2011

Ett tips är att använda toastmaster eller värdpar som "krockkudde". När jag var toastmaster kom flera gäster till mig och tjatade om att de ville se brudparets reaktion på presenten. Ingenting var bestämt sedan innan så jag kände mig helt enkelt tvungen at fråga brudparet om det var ok med dem. De sa motvilligt ja eftersom de ville göra gästerna nöjda, men de förstod ju att det skulle ta tid från dansen... Hade jag vetat från början att de inte var så sugna på det hade jag själv sagt ifrån till gästerna så att brudparet slapp ta beslutet.

Därför kommer jag säga till både min toastmaster och min mamma (värdinnan) att omedelbart och stenhårt säga nej till alla sådana önskemål. Hoppas att alla frågar de ansvariga och inte kommer direkt till oss och gnäller...! Jag är känd för att kunna fräsa ifrån, särskilt efter några glas vin, men vill helst undvika att skälla på gästerna på min egen bröllopsfest, ha ha!

Sen en annan grej: Bor de flesta gäster nära festlokalen eller bor ni alla på samma hotell? Om nästan alla bor på samma hotell är det bättre att ha presentöppning under frukosten i matsalen (hotellpersonal brukar vara ok med det), det blir lätt överflödigt med brunch när alla precis tryckt i sig från buffén på hotellet.

Lycka till!

• MrsT2011

Rebecka och Jens: Det låter bra i teorin, men hur många gäster har ni? Jag snöade in på beskrivningen "sen öppnar vi presenterna snabbt", det är halvt omöjligt att få ordning på inslagna paket utan att det tar tid.

Min kompis hade "snabb" presentöppning på sin 30-årsfest, det tog honom ändå en halvtimme att få ordning på det. (Han hade bara 25-30 gäster.)

• MrsT2011
    Aniara4 skrev 2011-05-31 08:42:16 följande:
    Jag tror också att det är svårt med snabb presenttöppning. De gäster som vill se reaktionen blir nog besvikna om man inte kommenterar presenten och oooh:ar och aaah:ar en liten stund. Att bara slita upp presenterna för att få det gjort kan uppfattas som lite otacksamt av en del.
    Precis! Ofta vill folk att man ska hålla upp sakerna så att alla får se, och dessutom ska man förundra sig över prylarna som om de vore en nyfödd bebis... Tänk Lejonkungen när de håller upp lille Simba till allmän beskådan...! Flört
  • MrsT2011
    TheD skrev 2011-05-31 18:11:50 följande:
    Fast vi kommer bara få ett konto med pengar så den biten kommer gå snabbt ;)
    Nja, så körde vi också men när vi öppnade presenter här hemma i lugn och ro i söndags visade det sig att folk ändå hade pysslat en hel del, så det tog ändå en dryg halvtimme att läsa alla kort, öppna askarna med guldtior, läsa presentkort, etc etc.
Svar på tråden Öppna presenter under festen vs dagen efter?