• Pure Love

Öppna presenter under festen vs dagen efter?

Har snart en månad kvar till den stora dagen och sitter med de sista planerningen detaljer osv.

Har en fundering kring det här med presenterna hur brukar man göra ?
    Öppna dom under festen så alla får se eller dagen efter i lugn och ro?

Känns som om  att öppna under festen kan ta massa tid och när ska man i så fall göra det , direkt efter middan eller senare på kvällen (vi ska ha fortsatt fest efter maten för dom som vill stanna) ?

Borde ju va smidigare att öppna allt i lugn och ro dagen efter men vill gärna ta del av era erfarenheter och syn på det hela. Glad

• Svar på tråden Öppna presenter under festen vs dagen efter?
  • Ankie och Jocke

Vi kommer att öppna våra presenter dagen efter själva. Blir myspys för bara mig och min make.
    På festen har vi annat för oss

• Lysdioda

Jag tycker det bästa upplägget är att tacka för alla fina presenter under kvällens gång, och sedan lägga till att dessa ska vi öppna i lugn och ro och njuta ytterligare av all omtanke gästerna visar brudparet.

Det är världens festdödare med presentöppning eftersom det egentligen som regel mest är ett intresse mellan givare och mottagare och dessutom sjukt ointressant som gäst att se vad folk ordnat.

• Rebecka och Jens

Vi har en annan idé, för att tillgodose olika generationers viljor och önskningar.

Vi kommer att ha en bensträckare efter middagen, då det är fritt att mingla, gå runt och kika, gå ner till vattnet eller köpa sig en till öl i baren. När gästerna gör detta går vi, brudparet, till presentbordet som är på altanen till ett närliggande hus, dvs. inte där varken mat eller dans är. Vi har några med oss som är flinka i fingrarna som antecknar vad som kommer från vem, sen öppnar vi presenterna snabbt och utan att läsa alla kort och berätta för gäster vad det är osv. De gäster som är nyfikna att se våra reaktioner kan komma och göra oss sällskap och titta... de som inte vill är helt fria att göra annat. Presenterna kommer också under resten av kvällen och antagligen även dagen efter, ligga kvar på bordet så att det är fritt fram för den som vill titta närmare.

Efter presentöppningen är det tårta, sen är det dans och fest natten lång!

Vad tror ni om vår idé? Är den en partykiller ändå? Det är lite min rädsla... men jag hoppas och tror att vi kan undvika det.  

• MrsT2011

Rebecka och Jens: Det låter bra i teorin, men hur många gäster har ni? Jag snöade in på beskrivningen "sen öppnar vi presenterna snabbt", det är halvt omöjligt att få ordning på inslagna paket utan att det tar tid.

Min kompis hade "snabb" presentöppning på sin 30-årsfest, det tog honom ändå en halvtimme att få ordning på det. (Han hade bara 25-30 gäster.)

• Aniara4

Jag tror också att det är svårt med snabb presenttöppning. De gäster som vill se reaktionen blir nog besvikna om man inte kommenterar presenten och oooh:ar och aaah:ar en liten stund. Att bara slita upp presenterna för att få det gjort kan uppfattas som lite otacksamt av en del.

• MrsT2011
    Aniara4 skrev 2011-05-31 08:42:16 följande:
    Jag tror också att det är svårt med snabb presenttöppning. De gäster som vill se reaktionen blir nog besvikna om man inte kommenterar presenten och oooh:ar och aaah:ar en liten stund. Att bara slita upp presenterna för att få det gjort kan uppfattas som lite otacksamt av en del.
    Precis! Ofta vill folk att man ska hålla upp sakerna så att alla får se, och dessutom ska man förundra sig över prylarna som om de vore en nyfödd bebis... Tänk Lejonkungen när de håller upp lille Simba till allmän beskådan...! Flört
  • 120530

Jag röstar på dagen efter! Mysigt att göra det i lugn och ro, utan att känna stressen att göra det fort så att inte gästerna tröttnar.

• Syrinx
    MrsT2011 skrev 2011-05-31 08:49:10 följande:
     Tänk Lejonkungen när de håller upp lille Simba till allmän beskådan...! Flört
    Hahaha! Strålande beskrivning!
  • GeneralElectric

Vi ska ha lysningsmottagning - av flera olika anledningar, men bland annat för att klara av presentöverlämningen och paketöppningen i god tid... Av alla de gäster som inte bor i Stockholm kan ingen  komma på lysningsmottagningen, så de får nog lämna sina presenter på den cocktailmottagning vi ska ha kvällen före bröllopet istället. VI får se om vi öppnar dem då, troligen öppnar vi dem i lugn och ro efter bröllopet.
    Men vi ska ha mååånga gäster, så det skulle ha tagit flera timmar att öppna dem under middagen. Finns det absolut inte tid till!

• awarwen

Det där har vi grunnat oss blåa om... det har varit jättesvårt att bestämma sig.

Å ena sidan vill vi öppna presenterna för de äldres skull, de har ju en helt annan syn på det där än vi.
    Å andra sidan vill vi öppna presenterna dagen efter, eftersom det tar sån himla tid.
    Och vi båda har själva erfarenhet av hur gäspigt och tråkigt det är på bröllop där brudparet står och öppnar presenter i eeeeeeeeeeeeeeeeeevigheter... Skrattande 

Men till syvende och sist så har vi tillsammans bestämt att nej, vi öppnar de dagen efter och de som vill får vara med. Presentöppningen är i själva festlokalen dagen efter och eftersom vi har buffé så misstänker vi att det blir en hel del över, det brukar det bli när vi bjuder på mat Tungan ute  Så... då kan vi ju luncha samtidigt som vi öppnar allt.

Under bröllopsdagen kommer vi se till att någon tejpar fast alla kort på rätt paket, så att vi kan tacka gästerna ordentligt och för rätt present. 

• Nikkita
    MrsT2011 skrev 2011-05-31 08:49:10 följande:
    Precis! Ofta vill folk att man ska hålla upp sakerna så att alla får se, och dessutom ska man förundra sig över prylarna som om de vore en nyfödd bebis... Tänk Lejonkungen när de håller upp lille Simba till allmän beskådan...! Flört
    Hahaha, ja precis så känns det att folk vill att man gör! Vilken målande beskrivning Skrattande Vi kommer oxå att öppna presenterna i lugn & ro dagen efter för att kunna njuta i fulla drag & göra det i vår takt.
    Vi kommer ha omkrig 45 gäster & känner att det kommer ta för lång tid att öppna på plats, dessutom tycker inte jag om när alla står & tittar på. Känner en sån press att reagera "rätt" när jag öppnar för att ingen ska bli ledsen!
  • TheD

Fast vi kommer bara få ett konto med pengar så den biten kommer gå snabbt ;)

• bruden

Dagen efter. Var på ett stort bröllop där brudparet inte hade tänkt sig för utan lade in presentöppning efter middagen men före tårtan. Jag trodde nästan att grädden skulle härskna pga tiden det tog att öppna alla presenterna. Folk skrivade på sig, började småprata och man kände hur stämningen sjönk till långt under havsnivån av det oändliga öppnandet av alla paket... Dagen efter blir det för vår del och sen ett personligt tackkort till givarnaGlad Den som absolut måste veta vad vi fick får väl ringa så lämnar vi gärna en redogörelse.

• Kattpoet

Vi öppnade allt eftersom vi fick det medans folk miglade och väntade på middagen, funkade jättebra och folk gillade det.

• MrsT2011
    TheD skrev 2011-05-31 18:11:50 följande:
    Fast vi kommer bara få ett konto med pengar så den biten kommer gå snabbt ;)
    Nja, så körde vi också men när vi öppnade presenter här hemma i lugn och ro i söndags visade det sig att folk ändå hade pysslat en hel del, så det tog ändå en dryg halvtimme att läsa alla kort, öppna askarna med guldtior, läsa presentkort, etc etc.
  • Moster Stina

Är nygift och fick ett tips några dagar innan:

Be personalen när de har tid, att öppna presenterna på presentbordet, och tejpa fast rätt kort med rätt present.

Det var TOPPEN!

För flera presenter var liksom gjorda för att de skulle visas bland folk, och gästerna tyckte det var jätteroligt att fördjupa sig i bilderböcker om min barndom t ex.

Och de som gått samman för en present och vill se vad och hur det blev, blir glada att den syns.

De som är intresserade går och tittar på presenterna, och de som inte är det struntar i det.

Mycket bra upplägg tycker vi!

• helsingebrud

vi kommer köra det dagen efter, de som vill se presentöppning får komma och äta brunch med oss

Svar på tråden Öppna presenter under festen vs dagen efter?