• ast

kvalitet på schalins ringar?

Hej!

Vi är på väg att beställa en solitärring från Schallins. Från tidigare trådar på forumet har vi läst att vissa tycker att kvaliten inte håller. Vad tycker ni som har en schalinring som är relativt nyinköpt? Är det ngn som haft problem eller ska vi gå vidare?

• Svar på tråden kvalitet på schalins ringar?
  • 1700tal

Har en shalins tindra köpt förra året. Inget problem med den... Sambon har en slät 237-5, pxå från schalins. Jag gillar att våra har välvd insida (men kantig utsida), de är så bekväma då..

• ast

Tindra var jättefin. Jag vill ha seine eller skina.

• Amejuli

Min förlovningsring är en hamrad utan stenar och den har varit jättebra kvalité på men som jag förstått det är det kanske en del som är missnöjd med diamantkvalitén och den kan jag ju inte direkt uttala mig om.
    Men som sagt, jättenöjd med min ring.

• 11juni2011

Jag har flera schalinsringar både med och utan diamanter, och använder dom tillsammans med andra guldringar. Och jag tycker absolut inte att dom är av sämre kvalite än andra guldringar jag har. Snarare tvärtom, om man jämför med vanliga typ "guldfynds" ringar.

• SoonToBeYours

Hej hej! Jag kan tala om att guldfynd har sitt eget schalins sortiment. De är smalare för att spara in på guldet och de har sämre kvalitet på stenarna för att de ska kunna sälja dem billigare! Våra förlovningsringar köpte vi på guldfynd och när vi nu skulle köpa vigselring gick vi till en riktig juvelerare och då märkte vi att det inte alls var samma när vi fick den. Så den fick skickas tillbaka till schalins och göras om för att den skulle passa ihop med de gamla ringarna! Kan vara värt att tänka på...! Sjukt irriterande iallafall!

• 20090801

Jag har två Schalinsringar med 14 brilljanter i vardera och har använt ringarna dagligen sedan 1/8 2009 då vi gifte oss och de är lika fina fortfarande som de var när jag fick dem. Min mans kusin som gifte sig för drygt ett år sedan hade köpt ring på guldfynd (deras eget märke), där trillade diamanterna ur ringen redan på bröllosfesten. Man får vad man betalar för. Jag kollade runt bland olika smyckesföretag och fick olika priser på samma ringar men det skillde sig mycket i pris. Det skillde upp till 5000kr beroende på vilket företag som sålde dem.

• Humlan66
    SoonToBeYours skrev 2011-05-22 08:17:11 följande:
    Hej hej! Jag kan tala om att guldfynd har sitt eget schalins sortiment. De är smalare för att spara in på guldet och de har sämre kvalitet på stenarna för att de ska kunna sälja dem billigare! Våra förlovningsringar köpte vi på guldfynd och när vi nu skulle köpa vigselring gick vi till en riktig juvelerare och då märkte vi att det inte alls var samma när vi fick den. Så den fick skickas tillbaka till schalins och göras om för att den skulle passa ihop med de gamla ringarna! Kan vara värt att tänka på...! Sjukt irriterande iallafall!
    OjOj och jag är i begrepp att köpa en vigselring med 6 st diamater från just Guldfynd.. tror du det är ett misstag altså ? Jag vet dock inte om det är schalins
  • SoonToBeYours

Nej det är nog inget misstag, jag tycker bara det är fult av dem att inte tala om det. Man köper en ring som det står schalins på och då tror man att man köper en kvalitetsring, men i verkligheten är det sämre stenar. Om du vill vara säker skulle jag gå till en guldsmed eller juvelerare istället för en kedjebutik. Då får du med ett äkthetsintyg eller kvlitetsintyg där det står vilken karat det är, vilket vi inte fick till ringarna från guldfynd.

Jag hade säkert inte reagerat om det inte vore för att vi specialbeställde en ring för att vi ville ha samma skena som på förlovningsringen, men när vi fick den var den nya mkt bredare och det såg jättekonstigt ut! 

• Millemoj

Jag har både förlovningsring i allians med 5 diamanter ocjh slät vigselring från Schalins ringar. Dess köpte vi på Guldfynd. Tycker att kvaliteten är mycket bra och vi fick även äkthetsintyg på ringarna samt intyg om diamanterna.

Sen är det ju så att priset påverkar. en billigare ring är ju inte lika hållbar som en lite dyrare. Min alliansring kostade drygt 16000 och den släta 5000 och därför är väl kvaliteten bättre. Skulle nog tänka om både en och två gånger innan jag köpte en diamantring på extrapris hos guldfynd eller andra större kedjor.

Svar på tråden kvalitet på schalins ringar?