Chicita skrev 2013-03-19 10:04:43 följande:
stormhelen skrev 2013-03-19 09:54:58 följande:
Det gör jag med!
Däremot så behöver jag inte tänka så mycket på vad det får kosta, då vi vann en brudbukett till ett värde på 1200:- på bröllopsmässan. Så skulle det bli dyrare så betlar vi bara mellanskillnaden. =)
Jag gjorde så... Vi satte ett maxpris på 1500:- för min bukett + 2 tärnbuketter.
Floristen fick bilder på klänningsmodell och två tygprover (eftersom jag sydde själv och inte hade något riktigt färdigt att visa annars. Jag förklarade hur jag skulle ha håret, vilket tema och att det var en sån bukett man bär över armen som jag ville ha.
Jag ville ha vita kallor i buketten och gärna trollhassel. Och en vit bukett alltså...
Men att det var ok att använda andra vita blommor också för utfyllnad om kallorna skulle vara dyra när det var dags att beställa blommor till buketten...
Sen dog mamma, och vi bestämde oss för att be dom göra en miniversion av mammas kistdekoration också. Men vi pratade aldrig pris, det blev en sån där impulsgrej när jag sprang på floristen på jobbet en gång.
När maken hämtade blommorna så var hela settet några hundra billigare - trots att vi lagt till ett helt arrangemang till
Att ge floristen lite kreativ frihet kan göra att man får en otroligt mycket vackrare och mer passande bukett än man någonsin kunnat drömma ihop själv. För ibland så är buketterna på bilderna så väldigt vackra - just för att dom var komponerade för att passa just den brudens klänning, kroppsform och längd.
Och med kreativ frihet så kan det ibland också hända att det slinker med något som kanske inte fick plats i maxpriset egentligen - bara för att floristen tyckte att det skulle bli pricken över i-et och råkade ha det hemma.
Floristen kan också beställa blommor som har ett bra dagspris och därigenom få ner kostnaden för buketten.
Ska dom kopiera en bild på någon annans bukett så måste blommorna specialbeställas (blir dyrare) och det är ju inte alls lika kul att kopiera någon annans alster som att göra egna...
Tror du man kan säga till floristen att "jag vill att buketten ska ha David Austin rosor och buketten ska gå i de här färgeran, utöver det så kan du ta i blommor som passar till rosorna jag nämnde för ´utfyllnad` " ? (+ att man visar upp bild(er) på hur klänningen ser ut och tillhörande smycken etc)