anicay skrev 2013-07-08 21:24:33 följande:
Jag tycker faktiskt att både florister och frisörer/mejk lägger på ungefär det dubbla på priset. Tex kan man få en "festuppsättning" för 1000kr men för "bruduppsättning" är det 3000kr. Jag kollade på en bukett för 150kr och frågade vad den skulle kosta om jag beställde med samma blommor till mitt bröllop så skulle det kosta 950kr. Jag förstår inte hur priset på blommorna kan ändras så.. Men det är bara jag. Samma sak gäller catering, sommarbuffe och bröllopsbuffe har olika pris. Och inte att tala om fotograf, det är stor skillnad i pris på en bröllopsforografering än en parfotografering... Jag tycker att man bara försöker tjäna pengar på bröllop. Men klart det är värt det, och klart man får det där lilla extra men för mig och lägga så mycket pengar på en bukett jag bara har i ett par timmar innan jag slänger den över axeln var för mig onödigt!
Men gör du en festuppsättning så har du oftast inte provuppsättning innan. Många frisörer hjälper även till med påklädning, öppnar på tider då salongen egentligen inte är öppen eller annat också som gör att priset påverkas.
Du får det du betalar för. Om du bara vill ha en fin festuppsättning så beställer du det, men var ärlig med att den är till ett bröllop ändå så att du inte behöver smussla med en eventuell tiara eller slöja
. I så fall litar du på frisören och hoppar över konsultationer för olika frisyrer, provuppsättningar mm mm och kommer bara dit den dag håret ska sättas upp. Om salongen har ordinarie öppet då...
Att samma bukett skulle bli 800:- dyrare lät väldigt konstigt.
Den kan ha varit på rea (bunden men inte uthämtad exempelvis) eller så var det "gamla" blommor som höll på att blomma över, eller blommor som kanske skulle behöva specialbeställas.
Sen finns det alltid vissa oseriösa i alla brancher. Och det är när det känns så som man går till en annan florist / frisör eller vad det nu kan vara