stormhelen skrev 2013-03-19 11:46:16 följande:
Tror du man kan säga till floristen att "jag vill att buketten ska ha David Austin rosor och buketten ska gå i de här färgeran, utöver det så kan du ta i blommor som passar till rosorna jag nämnde för ´utfyllnad` " ? (+ att man visar upp bild(er) på hur klänningen ser ut och tillhörande smycken etc)
Det är klart man kan!
Det jag vill poängtera är, att det i många fall är bättre att ha en god uppfattning om sin stil, kunna berätta om sin klänning etc, än att man får för sig att man måste kunna en massa olika blomsorter innan man går till floristen.
Sedan har man ju iofs olika skäl till varför man kan vilja ha en viss blomma. För någon är det rent sentimentala helt avgörande "mormor hade den blomman i sin brudbukett och mamma med..." för någon annan är det estetiska viktigare "det får absolut inte vara i den eller den färgtonen". Ytterligare någon är mer intresserad av att hålla en viss budget, medan en annan vill ha något som är väldigt annorlunda, uttrycker ett visst tema eller matchar en viss stil. Det är ju dessutom så att ibland påverkar årstiden valmöjliheterna, och då kan det vara bra att vara öppen för alternativ från oss florister. "nej tyvärr finns inte pioner då, men kanske kunde du tänka dig dahlior eller austinrosor?"
Det därmed maxpris är ju bara viktigt om det faktiskt ÄR viktigt att en viss summa inte passeras. Är det viktigaste något annat, så behöver man ju inte styra florisen där heller utan kan även i det fallet lita på att det blir bra utifrån ett cirkapris.
Chicita skrev 2013-03-19 10:08:10 följande:
Det är väl vad alla vill som har ett kreativt jobb.
Spelar ingen större roll vad det är (tårtan, blommorna, maten, kanske ett målat porträtt...)
Om man ska kopiera andras alster så är det inte alls lika roligt och inspirerande som att få lägga ner sin egen tankeverksamhet och energi på det man gör.
Och när man är inspirerad så blir ju också oftast resultatet bättre
Ja föralldel, men jag tänker faktiskt mycket på resultatet kontra tiden för kundens del, utöver vad jag själv tycker är kul. Det jag sett under åren här på BT är att man ibland kan lägga hur mycket tid som helst på att nojja, leta och sitta och detaljpeta i saker man faktiskt inte kan. I början hjälpte jag folk ganska mycket även via inbox och mail. Det kunde spåra ur helt och hållet-folk sitter ibland och blir halvt hysteriska över att de ska designa en egen och så himla unik bukett, fast de inte kan ett smack-GÅ TILL FLORISTEN har jag sagt-och alla de där sakerna som du nyss sa, som uppenbart verkar som ett väldigt nytt och kreativt tänk för många. Det är bara vanligt "floristvett" skulle jag säga, och om folk slutade tro att floristen tänker skinna dem för att de ska stå brud, och bokade tid för en konsultation istället, skulle de spara massor av tid. Om de nu inte hemskt gärna VILL leta blommor och skapa själv förstås.