Inlägg från: KhiraLii |Visa alla inlägg
  • KhiraLii

Visa din ring! Bildtråd - ringar 2011

nikkihag skrev 2011-05-23 16:38:01 följande:
    Ser ut som ringar från Ur & Penn, fanns tidigare på deras hemsida för 229 kr tror jag det var.
    Köpte dessa själv för att ha som "vanliga smycken" fina men definitivt inget jag skulle välja som vigselringar
    då de i verkligheten mest ser ut som billiga bijouteri-ringar. 
    Vissa har råd med lyxiga diamanter till mångas avundsjuka tydligen.
  • KhiraLii

Den här hoppas jag någon svensk guldsmed vill tillverka åt mig. (Originalet är från en amerikansk, känd guldsmed).  Diamanterna har i alla fall hittat hit och in i bankfacket så jag har kommit en bra bit på vägen mot drömringen.

• KhiraLii
    Alsäll skrev 2011-08-12 20:10:36 följande:
    Här en bild på min förlovningsring. Jag hittade en bild på ett amerikanskt forum motsvarande detta och bad vår vän som gör smycken att göra en liknande. Kunde aldrig tro att jag skulle bli så nöjd med den, var ganska nervös väntan där ett tag. Vi hämtade den (med hjälp) i USA.

Frågan är vad som skulle passa till, som vigselring. Det får inte bli för mycket bling. Förslag mottages med glädje! Jag har till juni 2012 på mig att göra valet.

Ooh ännu en med en trestensring, det är ju inte så vanligt i Sverige. Får man fråga vad för spec du har på stenarna? Jag har mina stenar inhandlade och så skall jag låta tillverka ringen på min avatar vid årsskiftet ungefär. Det kommer bli min vigselring och en utav stenarna kommer ifrån min förlovningsring som jag kommer låta göra om till en högerhandsring så småningom. Till vigselringen tänker jag först och främst bara ha ett tunnt band, ungefär 2,5 mm. Senare kanske jag lägger till en alliansring men man skall tänka på att om man har väldigt öppna diamanter i en alliansring så kan de nöta av fattningarna till de stora diamanterna om de ligger tätt.
  • KhiraLii
    Alsäll skrev 2011-08-14 15:36:48 följande:
     Nej, jag förstod det när jag började lete efter trestensringar i Stockholm, fanns nästan inga att prova förutom vintage på auktion.

Mittstenen är 0,67 carat och de två på sidan om är 0,32 styck. Sedan sitter det små stenar längs bandet på sidorna, dock inte hela vägen runt. Tcw är 1,31 har jag för mig. Den stora är väldigt ren och vit och sedan kommer de andra starx efter på skalan medan de pyttesmå är SI tror jag. Bandet är 2 mm tjockt.

Jag tror jag förstår hur du menar och det låter väldigt fint. Om det är stenarna som du har bilder på så ser det ganska stora ut så det blir nog en maffig ring. För mig är de stenar jag har i största laget, men det beror ju helt på ålder och arbete och livssituation i övrigt tycker jag. 

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med öppna diamanter, men tänker mig en alliansring med likadana stenar som jag har på sidan av den här. Skulle dock gärna vilja att den såg lite vintage ut men ändå matchar förlovningsring. Får se om jag hittar någon bild som stämmer överens med den i huvudet!

Lycka till med din ring! 
    Det här är en alliansring med "öppna" diamanter dvs kanterna ligger helt oskyddade

Eftersom diamanterna är hårdare kan de skava av metall som de ligger och nöter emot. Nu låter det dock mer som att du tänker ha en alliansring med kanalinfattade diamanter och då är det ju en helt annan sak. Tror det kan bli riktigt fint att matcha med en sådan alliansring.

Det kommer bli en maffig ring för min del men jag är verkligen genuint intresserad av ädelstenar, vilket jag har varit så länge jag kan minnas och jag lär nog utöka min samling resten av livet. Vissa kommer bara tolka det som skryt men men.

Jag har inte upplevt något problem men min nuvarande förlovningsring att den skulle vara i vägen eller så, så det är det sista som bekymrar mig men klart har man ett arbete där man sliter mycket med händerna kanske man inte vågar ha dem på sig.
  • KhiraLii
    djst skrev 2011-08-25 12:43:35 följande:
    Hittade inget sätt att redigera ett inlägg så jag får posta igen... Tänkte bara lägga till att vi tog sån tid på oss att hitta våra ringar så vi skippade förlovningsringarna för när vi väl fick dem så var det bara några månader kvar till bröllopet (gifter oss den 3 september!). Så både jag och min fästmö kommer ha endast en ring var. :)
    Riktigt trevliga ringar! Är platinan svensk eftersom du skriver att den är med iridium? Vet att det finns flera olika legeringar att välja på utomlands men har inte riktigt koll på vilket utbud det finns här i landet.
Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2011