Alsäll skrev 2011-08-14 15:36:48 följande:
Nej, jag förstod det när jag började lete efter trestensringar i Stockholm, fanns nästan inga att prova förutom vintage på auktion.
Mittstenen är 0,67 carat och de två på sidan om är 0,32 styck. Sedan sitter det små stenar längs bandet på sidorna, dock inte hela vägen runt. Tcw är 1,31 har jag för mig. Den stora är väldigt ren och vit och sedan kommer de andra starx efter på skalan medan de pyttesmå är SI tror jag. Bandet är 2 mm tjockt.
Jag tror jag förstår hur du menar och det låter väldigt fint. Om det är stenarna som du har bilder på så ser det ganska stora ut så det blir nog en maffig ring. För mig är de stenar jag har i största laget, men det beror ju helt på ålder och arbete och livssituation i övrigt tycker jag.
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med öppna diamanter, men tänker mig en alliansring med likadana stenar som jag har på sidan av den här. Skulle dock gärna vilja att den såg lite vintage ut men ändå matchar förlovningsring. Får se om jag hittar någon bild som stämmer överens med den i huvudet!
Lycka till med din ring!
Det här är en alliansring med "öppna" diamanter dvs kanterna ligger helt oskyddade
Eftersom diamanterna är hårdare kan de skava av metall som de ligger och nöter emot. Nu låter det dock mer som att du tänker ha en alliansring med kanalinfattade diamanter och då är det ju en helt annan sak. Tror det kan bli riktigt fint att matcha med en sådan alliansring.
Det kommer bli en maffig ring för min del men jag är verkligen genuint intresserad av ädelstenar, vilket jag har varit så länge jag kan minnas och jag lär nog utöka min samling resten av livet. Vissa kommer bara tolka det som skryt men men.
Jag har inte upplevt något problem men min nuvarande förlovningsring att den skulle vara i vägen eller så, så det är det sista som bekymrar mig men klart har man ett arbete där man sliter mycket med händerna kanske man inte vågar ha dem på sig.