• djst

Visa din ring! Bildtråd - ringar 2011

Våra ringar i 950-ir platina - hennes med en twistad fattning, min slät med en baguettdiamant:

• djst

Hittade inget sätt att redigera ett inlägg så jag får posta igen... Tänkte bara lägga till att vi tog sån tid på oss att hitta våra ringar så vi skippade förlovningsringarna för när vi väl fick dem så var det bara några månader kvar till bröllopet (gifter oss den 3 september!). Så både jag och min fästmö kommer ha endast en ring var. :)

• djst
    KhiraLii skrev 2011-08-26 09:22:13 följande:
    Riktigt trevliga ringar! Är platinan svensk eftersom du skriver att den är med iridium? Vet att det finns flera olika legeringar att välja på utomlands men har inte riktigt koll på vilket utbud det finns här i landet.
    Ringarna köpte jag i USA för att det blev så mycket billigare där och för att jag ändå reser dit ofta med jobbet. 95% platina och 5% iridium är en ganska vanlig legering har jag förstått, men vet inte vad som är vanligast i Sverige. I Eskilstuna där jag bor använde smederna nästan kostnaden som skrämselpropaganda för att få mig att välja vitt guld istället då de var mer bekväma att arbeta i det materialet, så det var inte så enkelt att få några vettiga svar. Dessa ringar jag köpte i USA kostade i slutänden mindre än vad de hade kostat i vitt guld i Sverige, så det var helt klart värt mödan att prata med en smed i USA över telefon ett antal gånger för att få allt rätt. :)
  • djst
    raring skrev 2011-08-29 12:54:39 följande:
    riktigt coola ringar! dessutom tycker jag det är jättesnyggt med lite bling även i mannens ring - behöver inte alls vara feminint. Ni har verkligen lyckats!
    Tack! :) Vi känner oss jättenöjda och jag ville ha lite bling också men valde baguett just för "manlighetens" skull. :P
  • djst
    LovisaB skrev 2011-09-18 08:06:27 följande:
    Vilkan vacker ring med den twistade fattningen! Var hittade ni ringen? Är lite sugen på nåt liknande.
    Vi hittade den i Engelberts kollektion: www.engelbertstockholm.se/produkter/kollektioner/solitaire-co/5813

Fast vi gjorde några ändringar. Ringen vi smidde i USA har 0.5 carat sten men skenan är ändå bara 2.5mm bred då min fru inte ville ha en kraftfull ring eftersom hennes fingrar är väldigt smala och nätta. Sen valde vi platina som material istället för vitt guld.

När jag talade med svenska smeder var de ovilliga att göra en kopia av Engelbert då de ansåg det vara att plagiera den "unika designen", men smeden i USA sa att den här fattningen var vanlig och hade inga problem att göra den. :)

Det finns även en variant på den här fattningen med mindre stenar i allians på skenan: www.engelbertstockholm.se/produkter/kollektioner/solitaire-co/5813-faden. Vi funderar på att sätta in stenar senare i livet, t ex när vi får barn. :)
Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2011