Liten skrev 2011-10-21 09:23:09 följande:
Vad gjorde de för gravyr på utsidan? Av det jag läst mig till så försvinner tydligen gravyren väldigt lätt eftersom att guld är så mjukt eller vad det nu var... Hoppas såklart er håller!
Det finns ju färdiga såna ringar att köpa, men de är inte tänkta som förlovningsringar eller så och jag vet ju inte vad de har för kvalite på dem heller!
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "för sorts gravyr"... Det är
graverat inte ristat, stämplat eller någon annan metod. När dom graverar så är det ju samma princip som när man skriver med en pinne i lera. Man trycker undan en del material. Det går ju även att "skära" bort material, som när man använder ett sånt där V-format verktyg för att skriva i lera.
Om den här gravyren ska försvinna så kommer dom vara så slitna att man kan se ljuset igen guldet om man håller upp ringen mot ljuset...
Jag kan tänka mig att stämplat eller ristat mönster, alltså väldigt ytligt, försvinner lätt bland andra repor. Och så lär det bli om man ska ha väldigt mycket text så dom inte kan göra gravyren så djup som dom behöver. Då ristar dom väl mer i ytan än att gravera in det.
Ringen är ju inte av mjuk lera liksom, det är inte så att det efter ett tag flyter ihop och fylls igen i spåren efter gravyrverktyget eller vad det nu heter.
Däremot så är ju en ytlig dekor mycket känsligare än en djupare.
Om man tar ett exempel du kan prova i verkligeheten...
Ta två A4-papper. På det ena så textar du något med svart bred tuschpenna. Och på det andra textar du samma sak med en vanlig blyertspenna. Ta sen blyertspennan och gör streck kors och tvärs över papperna och se vilken som du kan läsa längst...
Förlovningsringen är lite repig på ytan och visst skulle det störa om jag hade en tunnare och ytligare gravyr/ ristning, men gravyren som jag har syns jättebra fortfarande. Och förlovningsringen har jag använt dagligen sen 2005
Om du tänker på såna där färdiga replikor av LOTR-ringen så finns dom i lika många olika kvalitéer som ringar du hittar i vanliga affärer. Det finns ju äkta replikor. Alltså såna som är godkända av filmbolaget. Dom görs knappast i guld men dom är lite mer påkostade. Sen finns ju replikor av replikorna. Och dom kan vara allt från rätt ok kvalité ner till liknande såna man kan hitta i tuggummiapparater. Du vet såna där där man stoppar i en tia och vrider och får ut en ask...