• ColosseoMMXVIV

    Gästlista

    Hej!
    Min blivande make och jag gifter oss augusti 2012 och diskuterar just nu gästlistan Vi känner väldigt mycket folk och jag har en fråga ang. våra vänners respektive. Vi är båda konsulter hos samma kund hos vilken vi även har varit tidigare anställda.

    Min fråga är om vi måste bjuda med en väns respektive? Många av våra vänners respektive känner vi men i de fallen vi inte känner dem, är det ett måste? Vi vill ju gärna bjuda in så många vänner som möjligt och det känns tråkigt att vi kanske måste skära på vännerlistan pga respektive.

    Tackar på förhand

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-24 08:40
    Hej..igen.. Det jag ville säga med inlägget om vår arbetssituation är att vi även har många "arbets"kollegor som vi umgås med privat och känt i många år. Det är där det är många respektive till vänner vi inte känner.

  • Svar på tråden Gästlista
  • Melóra

    Svår fråga, men jag förstår hur du tänker. Skall man följa ettikettens heliga skrift så bör du bjuda vänners respektive, såvida det rör sig om ett mer "etablerat" par; dvs. en sambo, hustru eller om de är förlovade. Är det bara en flickvän/pojkvän så "måste" du inte bjuda dem. Alla har dock olika syn på det där; en del kommer säkert att bli lite stötta om deras pojk-/flickvän inte får följa med, andra kommer tycka att det är helt i sin ordning. Gör vad som känns bäst, helt enkelt (jag vet, bra svar) Tungan ute

  • Mimmi2012
    ColosseoMMXVIV skrev 2011-05-24 08:38:37 följande:
    Hej!
    Min blivande make och jag gifter oss augusti 2012 och diskuterar just nu gästlistan Vi känner väldigt mycket folk och jag har en fråga ang. våra vänners respektive. Vi är båda konsulter hos samma kund hos vilken vi även har varit tidigare anställda.

    Min fråga är om vi måste bjuda med en väns respektive? Många av våra vänners respektive känner vi men i de fallen vi inte känner dem, är det ett måste? Vi vill ju gärna bjuda in så många vänner som möjligt och det känns tråkigt att vi kanske måste skära på vännerlistan pga respektive.

    Tackar på förhand

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-24 08:40
    Hej..igen.. Det jag ville säga med inlägget om vår arbetssituation är att vi även har många "arbets"kollegor som vi umgås med privat och känt i många år. Det är där det är många respektive till vänner vi inte känner.

    Hej!

    Kotymen säger att man bjuder båda, så kommer vi göra faktiskt. Jag tror det kan bero lite på hur länge vännen varit tillsammans med sin respektive och har för mig att om det är mer än 3 eller 6 mån så ska de bjudas också.

    Jag tror inte de går att skära ner på respektive utan då får ni nog välja mellan era vänner faktiskt....men samtidigt är det ert bröllop och ni göra precis hur ni vill Glad

    Hur stort bröllop tänkte ni ha?

    Mvh Madde
  • ColosseoMMXVIV

    Hej


    Tack båda för era svar  Vi räknar med att bjuda mellan 70 och 100 st. Jag antar att vi får lov att bjuda våra vänners respektive...men vänners förhållanden som pågått kortare tid än 6 mån..där går gränsen. Det är helt klart värt att de vännerna får ta med sig sina respektive, då blir alla glada
    En god vän som ska gifta sig blev uppringd av en gemensam vän till oss som frågade om hon fick ta med sig sin son som date på bröllopet

    Tillbaka till gästlstan...

    mvh
    Tessan

  • GeneralElectric

    Vi har bjudit alla gäster med respektive, även i de fall då vi inte känner dem (än). Så gör man liksom bara, när det är en så traditionell sittning som den vi ska ha, men gästlistan har också blivit riktigt lång...på gott och ont. Dock är det en del av dessa som valt att komma ensamma, exempelvis för att de har barn och/eller måste resa så då har den respektive stannat hemma. De flesta kommer dock!
    Däremot har vi skrivit tydligt i informationsbladet att inbjudan gäller dem vars namn står på kortet, inte någon medföljande date... Här var vi övertydliga, för att minska risken för jobbiga frågor. VI hade dock tänkt vara generösa ifall någon nära vän visat sig ha en flickvän/pojkvän som vi liksom missat, men någon sådan har inte dykt upp!

  • ColosseoMMXVIV

    Hej, tack för din input
    Vi ska inte ha en traditionell sittning på kvällen utan en bröllopsfest med mer mingel och fest.

    mvh
    Tessan

  • Debe

    Vi tänkte inte heller bjuda alla respektive först men ändrade oss sen. Man vill ju gå på bröllop med sin kille, kände jag själv. Därför "skar" vi ner på vännerlistan och bjöd bara dem vi var riktigt nära med. Så istället för ca 90-100 gäster så kommer vi att bjuda 65 gäster. Ni har ju lång tid på er att tänka på detta, skönt för er, för det här med gästlistan är ju nästan det svåraste med hela bröllopsplaneringen. (Allra svårast är det att inte göra av med för mycket pengar, haha ;)) Jag och min blivande har skissat på gästlistan sedan i januari (ett år innan bröllopet) och vi börjar äntligen känna oss "klara" med den. Glöm bara inte att det är ni själva som väljer vilka ni ska bjuda.
    Lycka till!


  • majflicka
    ColosseoMMXVIV skrev 2011-05-24 08:38:37 följande:
    Min fråga är om vi måste bjuda med en väns respektive? Många av våra vänners respektive känner vi men i de fallen vi inte känner dem, är det ett måste? Vi vill ju gärna bjuda in så många vänner som möjligt och det känns tråkigt att vi kanske måste skära på vännerlistan pga respektive.
    Måste o måste... ;) Finns egentligen inga måsten såklart. Men min personliga åsikt är ( o jag antar att det är det du efterfrågar)  att ja det "måste" man.  Det är hövligt o kutym. Nu säger jag bara rakt av vad jag tycker o upplever är rätt o riktig,men det finns massa trådar om det här på BT o jag vet att många inte håller med mig om det här. Jag tycker dock verkligen inte det är ok att inte bjuda  en vuxens människan respektive. Är det din 17-åriga kusins pojkvän då är det en annan femma men  annars så...  Man gör ALLTID som man vill men man måste förstå att det kan få konsekvenser o att man kan få ta diskussioner om det.

    Om jag nu ska "helgardera" mig för att ingen på BT ska ta illa upp får jag väl säga att jag förstått att det finns kompisgrupper där det anses ok att bara bjuda den ena men det är ingen jag kommit i närheten av ;)
  • Syrinx
    majflicka skrev 2011-06-13 21:57:30 följande:
    Måste o måste... ;) Finns egentligen inga måsten såklart. Men min personliga åsikt är ( o jag antar att det är det du efterfrågar)  att ja det "måste" man.  Det är hövligt o kutym. Nu säger jag bara rakt av vad jag tycker o upplever är rätt o riktig,men det finns massa trådar om det här på BT o jag vet att många inte håller med mig om det här. Jag tycker dock verkligen inte det är ok att inte bjuda  en vuxens människan respektive. Är det din 17-åriga kusins pojkvän då är det en annan femma men  annars så...  Man gör ALLTID som man vill men man måste förstå att det kan få konsekvenser o att man kan få ta diskussioner om det.

    Om jag nu ska "helgardera" mig för att ingen på BT ska ta illa upp får jag väl säga att jag förstått att det finns kompisgrupper där det anses ok att bara bjuda den ena men det är ingen jag kommit i närheten av ;)
    Bra skrivet! Jag håller med!
Svar på tråden Gästlista