Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Han vill inte byta till mitt namn

Äppelkärna skrev 2011-05-24 20:51:07 följande:
    Måste någon av er byta namn? Kanske kan ni helt enkelt bara behålla de efternamn ni har nu Glad
    Jag & min sambo har fortfarande inte bestämt hur vi ska göra, vi vill båda två behålla våra egna namn men funderar på att lägga till den andres. Så att vi kan fortsätta använda våra "egna" namn men ändå dela namnen. Äsch så snurrigt att förklara! Såhär, att om jag heter Eva Larsson & han heter Per Fågelberg kommer jag framöver heta Eva Larsson Fågelberg & han Per Fågelberg Larsson.
    Min sambo har dock inte bestämt sig än om han vill lägga till mitt namn och det får han ju välja själv. Jag kommer behålla mitt och lägga till hans Glad
    Den kombinationen tror jag inte funkar att ta, en av er kan ta den andres namn som mellannamn och det finns kryphål så ni kan ta samma kombination av mellannamn och efternamn (men då kan bara efternamnet gå vidare till era barn). 

http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namnnamnandring/mellannamn.4.76a43be412206334b89800020637.html

TS - jag frågar dig samma sak som Äppelkärna - måste nån av er byta namn? 
  • anne på grönkulla
    Malin 2011 skrev 2011-05-24 21:22:36 följande:
    Nej man måste ju inte byta men jag tycker det är tråkigt att barn som kommer inte ska ha samma namn som sin pappa, då blir han ju ändå ensam om att heta det och hans namn kommer inte att föras vidare av honom ändå ju... Jag tycker att hela familjen ska ha samma namn, eller iaf att det är mysigt om alla heter samma...

Jag har föreslagit att vi ska ta ett helt annat namn men han störtvägrar. Blir så arg att han är så trångsynt... Kan nämnas att vi diskuterat detta sedan vi flyttade ihop för 2½ år sedan och att giftermålet i princip väntar på att han ska bestämma sig någon gång eftersom jag vägrar heta samma som hans syster och han vägrar byta namn...

Kanske får jag ge mig och bara behålla våra namn som de är...
    Det är svårt att bestämma vad nån annan ska heta - men jag kan förstå den som har starka känslor kring sitt eget val av namn. Men en bra kompromiss jag brukar föreslå är att den som tycker det är viktigast att heta samma byter. Jag vet att det INTE är vad du vill höra...
  • anne på grönkulla
    Malin 2011 skrev 2011-05-24 21:28:48 följande:
    Jag har redan fyra mellannamn och är inte så sugen på att ta ett till mellannamn... Han vägrar ändra sina namn överhuvudtaget vilket jag tycker är tråkigt...

Självklart hade jag bytat till hans namn eftersom jag gärna vill att vi båda heter samma... problemet är ju att jag inte vill heta samma för och efternamn som hans syster...

Enda lösningen är ju egentligen att vi heter olika, men några tips på bra argument skadar aldrig... (:
    Visst är det en trist attityd, det förstår jag att du tycker. Och du har bättre argument för att inte byta än "jag vill inte" i och med att du då skulle få samma namn som en närstående - men vägrar han så är det ju inte mycket att göra. Kolla på Skatteverkets hemsida vilka alternativ ni har rent lagligt, det kan vara ett sätt att fundera på saken.

OT du har nog inte 4 mellannamn utan flera förnamn som inte är tilltalsnamn, gissar jag. Eller? Mellannamn i juridisk betydelse är ens förälders eller makes efternamn som man själv tar före sitt efternamn, men inte kan ge vidare.
  • anne på grönkulla

Heter ett par olika efternamn kan man ge det ena som mellannamn till barnen och det andra som efternamn.

Men man kan inte heta varandras namn som mellannamn. Däremot kan man med diverse kryphål heta samma kombination av mellannamn + efternamn - MEN då kan bara efternamnet ges vidare till barnen. 

Svar på tråden Han vill inte byta till mitt namn