• Lillis82

är det ok att "kopiera" en ring som man fastnat för?

Hej,

Jag och min sambo har börjat prata om att förlova oss och vi har tittat på olika ringar. Jag har fastnat för en jättevacker ring som tyvärr kostar skjortan, närmare 60 000kr!! Det är alldeles för mycket pengar för oss så min fråga är om det är ok att ta med en bild på ringen till en guldsmed och be dem göra den av mitt egna guld? Samt vet ni ungefär hur mycket det kostar om man lämnar in eget guld till en guldsmed och gör ringen av det?

Bor i Göteborg och skulle gärna vilja ha lite tips på bra guldsmed i sådana fall!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-29 23:02
    Varför kan jag inte skriva eller svara på mitt egna inlägg?? Någon som vet?

• Svar på tråden är det ok att "kopiera" en ring som man fastnat för?
  • SloveP

Vi tog med bild på ringarna vi ville ha, och guldsmeden gjorde dem som vi ville..De är i silver, men det borde ju inte vara något problem att göra i guld. I Göteborg finns det ju många guldsmeder också. Här där vi bor finnes bara en :)

• EmmaStina

Au Ag Design på Aschebergsgatan är kanonduktiga. Vet dock ingenting om deras priser, men har sett smycken de gjort efter önskemål och dom är otroligt fina.

• Sebastiána

Jag hittade också en för dyr ring. Jag valde en annan ring och modifierade den så att den blev väldigt lik den jag fastnat för... och 10.000:- billigare ungefär.

• Etnica

Jag hittade en ring gjord av Gunnar Fahlström i Stockholm som jag fastnade för. Tog med mig bilden till en lokal guldsmed som gjorde en liknande ring fast snyggare för jag ändrade lite små detaljer. Ringen vart iaf ca 5000:-  billigare o då vart den både bredare, högre o hade större stenar.

• Syrinx

Självklart kan du göra så. Vi tog med släktguld till guldsmeden, som gjorde våra helt släta förlovningsringar. Arbetskostnaden var 2000 kr/ring, men om du ska ha stenar i eller ha ringen i vitguld kan jag tänka mig att själva arbetskostnaden är lite högre. En ring på 60 000 kr låter som att den innehåller många vackra diamanter - har jag rätt? Jag vet att det finns några här på BT som har stenkoll (eehh... ja..) på diamanter, men de finns i olika kvalitéer. Vad som gör mycket för priset är, förutom storleken förstås, färgen på diamanten och vilka inneslutningar den har. Det är ju ett alternativ för att få ner priset, att be guldsmeden ta liiite sämre kvalitet på stenarna. Det märks inte alls för blotta ögat att gå ner ett par steg i både färg och inneslutningar, om jag förstått det rätt.

• MiaAnd

Bor du i Göteborg ska du gå till Nordstans guld! Överlägset bäst!

• shakynose

Jag har också bara hört lovord om Nordstans Guld!

Min gamla rumskompis fick en ring från sin kille som han hade designat tillsammans med dem, och den var helt underbar.

• Tårtsmula

Min förlovningsring är en förminskad variant av en jättevacker och dyr ring. Jag kontaktade guldsmeden som är upphovsman till den dyra. Vi träffades och kom fram till att man kan ha mindre sten och frångå den allra bästa stenkvaliteten. Ögat kan ändå inte göra skillnad. Dessutom har jag en mindre ringstorlek. Min ring är en förkrympt kopia, kan man säga. Vi ned priset från 36 000 kr till 18 000 kr. Najs!

• Helena Mikael

Jag har också gjort så, hittat en bild på nätet, köpt guld på tradera & diamanter på diamantia.com
    Nordstands Guld är bland dem absolut bästa du kan hitta! Super service, OTROLIGT duktiga!
    Bra priser också!

• Pingyy

Hedens guld Är jätte duktiga !! Skrattande

Svar på tråden är det ok att "kopiera" en ring som man fastnat för?