Inlägg från: Lillis82 |Visa alla inlägg
  • Lillis82

är det ok att "kopiera" en ring som man fastnat för?

Hej,

Jag och min sambo har börjat prata om att förlova oss och vi har tittat på olika ringar. Jag har fastnat för en jättevacker ring som tyvärr kostar skjortan, närmare 60 000kr!! Det är alldeles för mycket pengar för oss så min fråga är om det är ok att ta med en bild på ringen till en guldsmed och be dem göra den av mitt egna guld? Samt vet ni ungefär hur mycket det kostar om man lämnar in eget guld till en guldsmed och gör ringen av det?

Bor i Göteborg och skulle gärna vilja ha lite tips på bra guldsmed i sådana fall!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-29 23:02
    Varför kan jag inte skriva eller svara på mitt egna inlägg?? Någon som vet?

• Svar på tråden är det ok att "kopiera" en ring som man fastnat för?
  • Lillis82
    Syrinx skrev 2011-05-25 11:03:11 följande:
    Självklart kan du göra så. Vi tog med släktguld till guldsmeden, som gjorde våra helt släta förlovningsringar. Arbetskostnaden var 2000 kr/ring, men om du ska ha stenar i eller ha ringen i vitguld kan jag tänka mig att själva arbetskostnaden är lite högre. En ring på 60 000 kr låter som att den innehåller många vackra diamanter - har jag rätt? Jag vet att det finns några här på BT som har stenkoll (eehh... ja..) på diamanter, men de finns i olika kvalitéer. Vad som gör mycket för priset är, förutom storleken förstås, färgen på diamanten och vilka inneslutningar den har. Det är ju ett alternativ för att få ner priset, att be guldsmeden ta liiite sämre kvalitet på stenarna. Det märks inte alls för blotta ögat att gå ner ett par steg i både färg och inneslutningar, om jag förstått det rätt.
  • Lillis82
    Sarah skrev 2011-05-29 21:16:29 följande:
    Hmmm bara jag som tycker att det är lite sådär att göra en kopia av en designad ring...? Det är ju faktiskt någon som gjort designen och borde få betalt för det... Å andra sidan, är det en "vanlig" modell så är det väl mer ok (hur många solitärmodelöer finns det liksom)..
    Tack för alla tips på bra Guldsmed!! Skall boka in en tid med Nordstans Guld tror jag.. verkar som många bara har gott att säga om dem!! 

Det var lite så jag tänkte också det var därför jag ville fråga om det var ok eller hur andra gör.. Samtidigt så skall man ju inte behöva betala en månadslön eller två på något om man kan få det billigare kan jag tycka.. 
    Jag har fallit för enstensringen i bilden nedan. Just att det är små hjärtan som håller inne stenen. 

Jag har eget guld från smycken jag aldrig använder och känner lite grann att jag nog hellre skulle vilja använda det så man kan få ner kostnaderna lite. Sen är jag inte så känslig för det med att det måste vara den renaste stenen osv utan för mig räcker det att jag tycker den är fin och passar ringen. Så man kan ju få ner priset där också. 

• Lillis82

Amejuli skrev 2011-05-29 23:22:50 följande:
    Hej igen.
    Såg ditt meddelande först efter att du skrivit, sorry.

Fin ring. Hur stor är stenen?
    =)=) Det är sånt som händer.. 

Jag vet inte hur stor den är.. har haft lite kontakt med designern men tänkte att det är ingen idé att fortsätta med tanke på priset.. Jag har för mig hon sade att den var på ca 0,3 carat.. men kan ha blandat ihop det med alla andra ringar vi kollat på.. 

Någon som vet hur mycket en diamant kostar samt hur stora de egentligen är?? Jag har hittat en som är 0,45 för 4500kr är det mycket eller lite? Samt hur stor i diameter är 0,45??

Väldigt ny på det här som ni kanske märker.. vill gärna ha lite kolla innan man pratar med en guldsmed också så man inte blir lurad..

• Lillis82
    Västvind skrev 2011-05-30 14:26:37 följande:
    Vad är det för kvallitet (färg inneslutningar mm) förutom vikt 0,45ct?
    En brilliantslipad diamant ska vara ca 5mm bred om den är bra slipad
    Vet inte riktigt.. har sett den på en pantpank här i Göteborg.. men vi lägger det på is lite.. har hittat en förlovningsring i vitguld som vi köpte likadana istället så tar vi den andra ringen till vigselring om ca 1 till två år beroende på om vi hittar lokal och till nästa år redan..

Vi fick ringarna för 200kr st då vi lämnat in guld som matchade vikten för ringarna så vi är väldigt nöjda =) de är värda ca 8500kr tillsammans så vi gjorde ett kap tycker vi ;o) då vi ändå aldrig använde det guldet.

Svar på tråden är det ok att "kopiera" en ring som man fastnat för?