• Tårtsmula

Hur många gäster för att det ska räknas som ett stort bröllop?

Jag bor i Västerås men jobbar i Stockholm. Jag märker stor skillnad på hur det resoneras kring bröllop i de olika städerna. Vi kommer att ha omkring 55 gäster. Mina arbetskollegor tycker att vårt bröllop är mindre, medan våra vänner och bekanta i Västerås tycker det är större.

En spännande grej är också att det verkar ligga viss värdering i hur många gäster man bjuder in. Är det som Facebook, man ska ha galet många vänner för att visa sin popularitet? Antalet gäster är bland det första vänner och bekanta har frågar om.

Hur många gäster tycker ni är gränsen för att bröllopet ska räknas som stort? Berätta gärna varifrån ni kommer så man kan se om det finns variationer utifrån varifrån man kommer.

• Svar på tråden Hur många gäster för att det ska räknas som ett stort bröllop?
  • Pinkgrape

Jag bor i Skellefteå och min personliga uppfattning är att ett bröllop som har 40-70 gäster är ganska normalt. Mindre tycker jag är litet och större stort. Över 150 gäster är gigantiskt :P haha

Själva har vi bjudit in ca 80 gäster och räknar med att bli ca 60st till middagen/festen. Alltså ett ganska normalstort bröllop.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • förlovadflicka

Jag tycker att ett bröllop är stort när man har ett flertal gäster som man inte känner så väl. :)

• Chicita

Anledningar till att många frågar kan vara:
    De som ska komma - dom kan tycka att det är obehagligt med för stora sällskap, eller tycka att det nästan känns pinsamt om det bara är några få "varför bjuder dom MIG då, det måste väl finnas nån annan dom gillar bättre"
    (Svenska jante-lagen liksom)

De som inte är bjudna - Om du bjuder SÅ många, varför har du inte bjudit mig då? Eller om det är mindre så känns det ju mer ok att inte vara bjuden...

Min pappa har frågat säkert 100 ggr nu om hur många vi kommer att bli (OSA har inte gått ut än) men han hade tänkt hålla tal så han är lite nervös för att det blir väldigt många som kommer...

Vi kommer nog bli ca 85 pers. Jag tycker att det känns normalt - stort... Men för oss är det precis lagom. Vi hade kunnat bli över 150 om vi bjudit all släkt + alla vänner så vi är glada att lyckats banta ner det så långt Solig 

• madeleinejohan

Ett stort bröllop för mig har cirka 100 gäster, ett normalstort 50-60 gäster och ett mindre runt 30. Vi ska ha ett mindre bröllop med 35 gäster.

• Thinkerbelle

Hei! Jeg opplever det samme som deg: det er nesten det første mange spør om.. Jeg syns at store bryllup er fra 80 personer og oppover ( ka skje nærmere 90 stk?). Vi har endel slekt i USA og der er alt opptil ca 150 pers (!) regnet som lite, mens store bryllup er alt over 300 pers eller noe.. Selv bor jeg i Oslo, men er fra en mindre by i Norge. Det morsomme her er at de fra Oslo syns ofte at "stort bryllup" er færre personer enn de fra min lille hjemby:)

• Aniara4
    madeleinejohan skrev 2011-05-25 15:07:29 följande:
    Ett stort bröllop för mig har cirka 100 gäster, ett normalstort 50-60 gäster och ett mindre runt 30. Vi ska ha ett mindre bröllop med 35 gäster.
    Ungefär så tycker jag också. Vi har 50-60 gäster vilket känns "lagom".

Jag har märkt när jag sitter med gästlistan att jag drar mig för att bjuda folk jag inte umgås så mycket med, inte för att det inte skulle vara roligt att ha dem där utan för att det känns liksom lite desperat. Som att den jag bjuder kommer att undra om jag inte har några andra vänner eftersom jag bjuder dem som jag knappt känner? Och det intrycket förstärks förstås ju färre inbjudna det är. Men det kanske bara är jag som är känslig?
  • MrsT2011

Jag bor i Göteborg men resonemanget är det samma bland mina vänner i Helsingborg och Malmö:

0-40 gäster = litet bröllop
    41-80 gäster = medelstort bröllop
    81-120 gäster = stort bröllop
    Mer än 120 gäster = gigantiskt bröllop!

Vi ska ha 31 gäster, känns lagom då jag bara träffar min släkt en gång om året och han inte har någon kontakt alls med sin släkt. Familj och vänner med respektive tickar ändå på ganska snabbt, så detta känns perfekt. Tillräckligt många för att få till ett litet dansgolv, tillräckligt få för att det ska kännas personligt!

Jag upplever inte att folk bjuder halva världen för att skryta. (Till skillnad från Facebook där mentaliteten är "den som har flest vänner när han dör vinner!") Man bjuder många på sitt bröllop för att det är tradition i den egna kretsen eller också gör man det för att slippa såra någon.

I enstaka fall är brudparet så översociala att de lyckas ha nära relationer med 100 personer! =) Jag känner själv några som hamnar i den kategorin...!

• Tårtsmula

Jag har förstått utifrån folks kommentarer och subtilt skrynkliga ansiktsuttryck att vi kommer ha ett litet bröllop och att det är kanske inte det bästa. Fattar inte...., men jag tror att anledningar som har föreslagits stämmer. Hur som helst så har vårt gästantal om 55 personer fått mig att fundera över om det är fånigt att ha ett live/coverband. Är det fånigt att ha ett band för 55 gäster?

• Fröken Lindström

Litet bröllop för mig är under 40 gäster, normalt 40-80, stort över 80.
    Vi kommer att vara 105 st, och vi hade kunnat bli ännu fler om vi inte dragit ett streck någonstans. Min sida är ganska få, likaså har jag bara en "egen" vän bjuden. Gemensamma vänner är ganska många, och sambon har en helt otrolig vänkrets.
    Hade vi haft hur mkt pengar som helst hade vi nog varit ca 150 st :) 

Svar på tråden Hur många gäster för att det ska räknas som ett stort bröllop?