• Anonym (slösaktig)

    Hur spara och leva snålt utan att det ska kännas fattigt och trist!?!

    Månadens räkningar är betalda och jag kan ju lätt säga att det sved ordentligt! Den här månaden skulle verkligen ALLT betalas och lönen stannade inte många timmar på kontot. Det blir en snål månad för det lilla som vi hoppas har kvar i slutet går direkt till bröllopskontot och jag vill verkligen inte behöva vara där och nalla på det vi redan lyckats spara ihop! Därför behöver jag era bästa tips för att få pengarna att räcka och gärna bli över, den här månaden och de månader vi har kvar till vår stora dag...

    Att spara pengar är inte vår starka sida och den svaga punkten ligger helt klart i det finns för mycket roligt att göra och lägga pengar på. Vi varken dricker eller röker men älskar att unna oss god mat och annan vardagslyx, det känns som att allt vi tycker är romantiskt, roligt och spännande kostar pengar. Men visst måste det väl finnas massa saker att hitta på nu som kanske till och med är gratis?

  • Svar på tråden Hur spara och leva snålt utan att det ska kännas fattigt och trist!?!
  • förlovadflicka

    Alltså, det enda man kan göra är att jobba på sin inställning. Försök hitta alternativ till det som kostar pengar. 
    Tex:


    Ni vill gå ut och äta- Laga en tre-rätters tillsammans, det är ju egentligen mycket mysigare när man väl sätter igång!  Ni vill gå på bio eller hyra film- se en gammal eller kolla på nätet Ni vill shoppa- Leta upp saker ni ska köpa till bröllopet senare och spika dem, det är nästan lika tillfredställande.  Det enda som funkar är självdisciplin och att jobba bort bortskämdheten :) 
  • Kattpoet

    Ett  gör en månads meny och bulk köp kött och  konserver och  torrvaror, detta gör det  billigare att leva.
    Mitt sätt att  göra en månads meny är att  1 huvud ingredisens per veckodag och sedan   4 måltider per dag.

    Sedan kan man ju välja var man ska  äta middagen, picknick är ju underbara och billiga,  hitta en grill plats och grilla är ett billigt nöje  så länge man håller sig inom ramen av  sin meny.

    Sedan finns det lång promenader,  massage och har man  busskort kan man ju alltid ta bussen till Långtbortikrok och se hur det ser ut där. 

  • MiaAnd

    Puffar... Tycker också att livet känns lite torftigt nu inför bröllopet. Man får hålla utkik efter gratiskonserter och sånt att roa sig med. Och som sagt skippa biobesök och sånt. Men man vill ju inte bara sitta hemma i soffan. Antar att man får härda ut bara och tänka att det kommer en tid efter bröllopet. Fast då är det ju nåt annat som det ska sparas till, en soffa t ex. Och sen kommer nästa grej och nästa.... Sånt är livet. :) Vi har iaf fått lite löneförhöjning nu båda två. :)

  • emzerus83

    Genom att veckohandla o göra madsedlar är verkligen ett bra sätt att spara in lite pengar på...tänk tex på att kolla vad ica eller coop eller vilken affär ni nu hadnlar på har för specialerbjudanden just den veckan. genom att skriva en matlista o bara handla efter den gör att man inet köper en massa annat onödigt.

    För att få in en extraslant kan ni kolla igenom om ni har något att sälja av som ändå bara ligger o "skräpar"... Jag o min syster brukar stå på loppis nån gång ibland o man har mer skräp än vad man tror o man får in ganska bra med pengar ibalnd :) Eller lägg ut en annaons på tradera eller blocket.

    Saker att göra som inet kostar pengar....ut och gå, spring, ha picnic när det är finväder, bjud över vänner på fika eller middag o låt alla ta med sig något typ som knytis :) Spela spel hemma, se en film...
    Lite tips iaf :)

  • c4trin

    Att ta med luch till jobbet (rester) kan va tråkigt varje dag men absolut ett bra sätt att spara pengar på!


    Visst e de tråkigt att spara och snåla, men jag har haft filmkväll hemma med vännerna istället för att hitta på nåt på stan. Fast nu efter flera månader av vad du beskrev ser man verkligen fram emot lönen som kommer efter bröllopet när man ÄNTLIGEN kan unna sig någonting igen ;)


    hehe


  • MiaAnd

    Vi veckohandlar alltid, vare sig det planeras bröllop eller ej. Jag får lunch på jobbet och BM har nästan alltid matlåda. Så vi lever redan ganska sparsamt även i normala fall. Det som känns tråkigt just nu är att man inte kan åka iväg nånstans och göra nåt. Blir lite trist att bara vara hemma hela tiden. Men vi försöker ha picknick och sånt ibland. Grilla med vänner är ju också trevligt. :) 

  • Pinkgrape

    Knytkalas är ju alltid toppen om man vill umgås med vänner och hitta på saker. Det kan ju gälla middag och picknick, men även filmkvällar tex. Någon tar med sig en film, en annan popcorn, nästa läsk eller vad man nu vill dricka och sedan turas man om. Då får ju alla välja film någon gång också ;P

    Annars såna saker som sällskapsspel, både brädspel och typ kubb nu när det är sommar, är ju superkul :) Åka och spela vollyboll, brukar ju finnas planer lite varstans. Samma med basket, fotboll, brännboll, tennis osv. Brukar finnas utomhusplaner till sådant.

    Biblioteket, låna böcker (finns även filmer att låna gratis där), ta en filt och lägga sig ute och läsa. Ensam eller tillsammans. Åka och bada vid något havsbad, brukar vara gratis :) Vissa museer är gratis, så till något sådant skulle man ju kunna ta en tur.

    Ta en tur till skogen, plocka svamp eller bär. Åka hem och göra saft, sylt, pajer och sådant. Man kan ju ta ett tält med sig och göra en liten weekend av det :) Baka bröd kan man också göra själv. Billigare, godare och bakar man tillsammans har man även en trevlig stund :)

    Vill man åka på semester kan man ju lånbyta bostad med någon som bor i en annan stad, så behöver man inte betala boende och levnadskostnaderna brukar ju vara ungefär desamma. Lite miljöombyte.

    Kanske någon ni känner har en hund som ni skulle kunna låna och hitta på saker med? Ja, så länge ni inte ogillar hundar eller är allergiska, då funkar inte det så bra.

    Ja, jag vet inte... lite tips iaf :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape

    Och till att spara pengar... ptja, det finns egentligen inte så många genvägar där. Försöka att inte slösa och göra en budget, som man håller sig till. Självdisciplin är bra att ha en sådan gång hehe

    Nej, men en budget är superbra, för att få en överblick över vad man har för utgifter och sedan kan man ju alltid prioritera bland utgifterna. Det finns ju sådana som man helt enkelt inte kan plocka bort, tex boendekostnader, försäkringar osv. Men ni kanske skulle kunna spara in lite om ni bytte försäkringsbolag? Tv, internet och telefoni, även där kanske ni kan spara in om ni byter leverantörer? Även elbolag kanske man kan se över?

    Ja, självklart sånt där som att använda bilen så lite som möjlig och att jämföra priser, handla på lågprisbuktiker osv. Blocket, tradera, second hand och loppis såklart.. där kan man ju både sälja och fynda ifall det är något man skulle behöva.

    Kanske ni har prenumerationer på saker som ni egentligen inte behöver och kan säga upp? Tidningen, den kanske finns på jobbet?

    Men det viktigaste är ändå en budget och att ha koll. Veta vart pengarna tar vägen och alltid tänka efter två gånger extra när man är påväg att göra ett inköp. Är det verkligen något jag behöver?, eller är det något jag vill ha?


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Emsie

    groupon.se skickar ut billiga erbjudanden på tex restaurangbesök, skönhetsbehandlingar osv där det ofta är mer än halva prise men det kan lätt bli motsatt effekt att man köper nått man egentligen inte skulle köpt bara för att det är så billigt :P

    Annars har det ju kommit en massa bra förslg, såhär års kan man ju göra mkt ute. Annars är det bra att äta linsgrytor och sånt i mellanåt, sjukt billigt och kan bli riktigt gott.. 

    Jag tycker det som funkar bäst för mig om jag inte får spendera är att inte utsätta mig för frestelser, så har jag köpstopp så går jag inte på stan heller. 

  • Gottblåbär

    letsdeal.se är ett annat sådant ställe. Kanon!!


    Emsie skrev 2011-05-27 12:52:03 följande:
    groupon.se skickar ut billiga erbjudanden på tex restaurangbesök, skönhetsbehandlingar osv där det ofta är mer än halva prise men det kan lätt bli motsatt effekt att man köper nått man egentligen inte skulle köpt bara för att det är så billigt :P

    Annars har det ju kommit en massa bra förslg, såhär års kan man ju göra mkt ute. Annars är det bra att äta linsgrytor och sånt i mellanåt, sjukt billigt och kan bli riktigt gott..

    Jag tycker det som funkar bäst för mig om jag inte får spendera är att inte utsätta mig för frestelser, så har jag köpstopp så går jag inte på stan heller.
  • På rosa moln

    Ett bra tips för att få pengarna att stanna kvar på sparkontot och att växa är att börja månaden med att sätta över en viss summa till ert sparkonto och att välja en kontoform där ni måste gå till banken för att hämta tillbaka pengarna - sedan vi började med dessa båda saker så har vårt sparande gått från obefintligt till halvvägs till tresiffrigt utan större problem. Kanske inte var det som frågan gällde, men ett par bra tips ändå - förhoppningsvis gör det er resa mindre trist om ni ser att pengarna växer desto fortare :)

  • På rosa moln

    ...sexsiffrigt menar jag förstås, tresiffrigt hade väl inte varit så värst imponerande ;)

  • Oniq
    På rosa moln skrev 2011-05-27 20:58:31 följande:
    ...sexsiffrigt menar jag förstås, tresiffrigt hade väl inte varit så värst imponerande ;)
    *haha* Och jag som hann tänka.. jisses.. dom måste VERKLIGEN tycka att det är svårt att spara :)
  • nawa

    Det finns massor med saker! Bada nu när det är utomhus, laga god vegitarisk mat (då grönsaker kan vara billigare än kött och iaf defenititvt billigare än att äta ute).

    Man kan även dra ner på konstnaderna för bröllopet, jag köpte min för halva priset då det var en klänning som inte längre kommer tillverkas (tur att det var just den jag hade sett innan också), och min bröllopsring köpte jag från en affär som skulle säljas ut till en annan affär, så jag betalade ca 7000 kr istället för 14 000 kr.

    Man kan också göra egna inbjudningar (sitter och gör dom just nu faktist :) ) och placeringskort! Allt det vet du säkert redan om men alla de små sakerna som man kan dra in på gör faktist en stor skillnad!

  • Kattpoet

    Vi ska ut på skogs picknick i  veckan som kommer,  jag ska baka  frallor  och  något sött och termosen fylls med hemgjord varm choklad  ( måste man ju ha)  och frallorna med överbliven stek och sedan ska vi spendera en timme eller så i skogen med att plocka bär, ta kort och  mysa.  

     

Svar på tråden Hur spara och leva snålt utan att det ska kännas fattigt och trist!?!