Jag tror inte heller det finns något sådant direkt samband, särskilt inte om man konstanthåller inkomsten i sin undersökning (japp, en akademiker till här ). Hög utbildning ger som tidigare nämnts inte automatiskt hög lön, det kan t.o.m. vara sämre att ha ett lågt betalt yrke eller kanske vara arbetslös, och samtidigt ha stora studielån. Sjäv är jag t.ex. kroniskt sjuk men utförsäkrad, jobbar deltid (mindre än halvtid) med något annat än det jag är utbildad till, och har extremt lite pengar, men CSN ska ändå ha 1500 i månaden eftersom de nya lånen inte tar hänsyn till inkomst. Men på det stora hela kan man väl ändå anta att det finns ett visst samband mellan utbildning och inkomst.
Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara tvärtom, att det bland akademiker anses lite vulgärt med ett stort vräkigt bröllop. Å andra sidan kan man ju göra av med mycket pengar utan att det "märks".
För mig är man inte akademiker bara för att man har läst några högskolepoäng, utan då tycker jag man ska ha minst en kandidatexamen, helst en master eller doktorsexamen, och allra helst ska man förstås arbeta inom universitetsvärlden.
Min sambo är akademiker på hög nivå och har hög inkomst. Jag har också lång utbildning, men tjänar som sagt riktigt uselt. Han har ett hyggligt stort sparkapital, och jag har också lyckats gneta ihop lite. Vi kommer att lägga sammanlagt 70-80 000 på 50-60 gäster, resan borträknad, och det är lite mer än vi egentligen hade tänkt oss. Vi försöker hålla det någorlunda enkelt och opretentiöst.
Men intressant att höra hur andra tänker.