Ordna egen buffé? Billiagaste alternativet?
Hej!
Jag och min blivande håller på att disskutera lite kring mat på bröllopet.
Vad tror ni om att ordna egen buffé och bjuda på?
Hej!
Jag och min blivande håller på att disskutera lite kring mat på bröllopet.
Vad tror ni om att ordna egen buffé och bjuda på?
Funkar kanon och det bara sätta sig ner och se vad som är i säsong och billigt när ni gifter er.
Det gör vi och kommer nog bli rejält mycket billigare än catering!
Gör gärna saker som kan göras i förväg och stoppas i frysen så blir det inte så stressigt dagarna innan bröllopet :)
Egen buffé vill vi också bjuda på! Dock krävs det mycket planering, lagning av maten och sedan ordentliga kyl- och uppvärmningsmöjligheter på plats. Lite praktiska detaljer, alltså.
Ja, det kanske är ett bra alternativ. Det är just stressen man vill slippa på sin stora dag , men som du skrev "wiii" kanske man kan frysa in lite o verkligen planera ordentligt så att det inte blir så stressigt.
Va har ni tänkt att ha för mat och bjuda på? Nu är det ett helt år tills vi ska gifta oss men det blir på sommaren. De vi hunnit prata om är att vi nog iallafall skulle vilja ha det mesta kallt men också lite varmrätter. Kanske varm potatis + gratäng o ngt kött eller liknande.
jag har bakat bröd, gjort ost och spenatfyllda smördegsknyten och ska göra laxpajer. Det är dom sakerna som kan frysas in. Sen kommer vi ha en del kallskuret kött, skivad mozzarella, kikärtssallad och vanlig sallad, några kalla såser och lite annat plock. Med andra ord mycket som egentligen bara är att lägga upp på serveringsfat.
Potatisgratäng ska vi ocks ha, och det köper vi färdig så att det bara är att värma upp.
Vi ska ha kallskuret och kommer ha tillgång till bygdegården hela dagen innan bröllopet så nästan all mat lagas dagen innan. Ingenting kommer vara varmt. Man kan väl lägga upp och göra iordning allting dagen innan?
javisst kan du det Linn89, det kommer vi göra. skulle väl möjligtvis vara om man har skurna grönsaker i salladen, typ tomat och gurka, att de kan bli lite tråkiga under natten. Men vi tänkte lösa det genom att ha hela cocktailtomater i.
Detta är en bra länk http://www.svensktkott.se/aktuellt/berakna-befria-dig-fran-buffe-bryderi/?arkiv=1
Vi ska oxå ha buffe och vi kommer att ha potatiskaka och helstekt fläskfile bla.. Förrätten ska vi servera för att det ska bli lite festligare och då blir en en liten bit gravad lax på hjärtformat bröd och lite skagenröra och stenbitsrom
Vi väljer bort alla sorters spett och revben etc eftersom det är så lätt att tappa på kläderna och VIPS har man en fläck som kanske inte är så kul att ha på fest ..Sen känns det som vanlig grillkväll att ha sånt med
Så gör vi iaf
va bra tips ni kommer med allihopa!
Vi kommer ju inte att hyra lokal utav vi tänkte hyra tält + eventuellt serverings personal och ha vår fest här i trädgården! Då hade det faktist gått utan problem med egen mat.. Allt finns tillgängligt precis innan för dörren..
Humlan66; Vilken bra tanke att INTE ha spett! Hade jag inte tänkt på.. Ska vi nog också låta bli..