Inlägg från: Dejli |Visa alla inlägg
  • Dejli

Åh livets dilema...!

På rosa moln skrev 2011-05-31 15:33:53 följande:
    Ett tips som jag själv har funderat på ifall jag någon gång blir med häst är att köpa den tillsammans med någon annan för att på så sätt dela ansvaret och utgifterna med någon, kan vara en bra idé för er som vill ha en häst men inte har råd/tid att ha en på egen hand
    Jag vet flera som gjort detta (i flera fall lite dyrare avelshästar, men även bara för hobby) och det har inte gått bra i något av fallen. Det är alltid komplicerat när det är mer än en ägare... bara en sådan sak som att den ena vill ha en dressyrsadel och den andra en hoppsadel, vem ska stå för kostnaden? Ska man ha varsin då, dela på dem etc? Eller om den ena flyttar och vill ta med sig hästen, kan den då få köpa ut den?

Då är det bättre att de ena köper och man skriver kontrakt om delfodervärd eller dylikt. Inköpet är oftast den minsta kostnaden om man ska ha häst, och har man inte råd till köpesumman själv ska man kanske fundera på om man har råd alls... de löpande kostnaderna är lättare att dela på genom kontrakt, även om risken finns att du blir stående med alla kostnader själv till slut om ni blir osams, en flyttar, en tröttnar etc.
Svar på tråden Åh livets dilema...!