• Nikkita

Lila blommor

Vi har funderat på olika färgteman till bröllopet. Nu har vi så gott som kommit fram till olika nyanser av lila, med inslag av grönt & vitt. Men hittar inte sådär jätte mkt blommor som går i lila toner. Någon som har förslag på lila blommor? Det finna iaf jätte mkt att välja i dekorationsväg Glad

• Svar på tråden Lila blommor
  • Aniara4

Ocean song (rosor) tänkte jag ha i min bukett.

• Pinkgrape

Finns inte kallor i lila? Och nejlikor? Dahlia? Orkidéer?

Jag är jättedålig på blommor, du skulle behöva passionsblomman nu, hon är så duktig och bra att ha :D haha

Annars är det ju bara att gå in till en florist och fråga :) Det finns ju massvis med fina lila brudbuketter, så jag tror inte att det är någon brist på lila blommor.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Mace

Vi skall också ha ganska mycket lila...

Orkidéer är väl de vanligaste.

Annars är St paula fina småblommor (då får man nog plocka av blommorna och sätta på snöre eller så).

Gerbera borde finnas också. Och nejlikor, som Pinkgrape skrev.

Mycker beror nog på om du vill ha naturliga blommor eller även sådana som är färgade på olika sätt.

• Syrinx
    Lila finns ju i väldigt många olika nyanser. Har ni tänkt ljust eller mörkt lila?
    Om ni tänker mer åt det mörka tycker jag att prärieklockor är superfina! Astrar är också mörklila, om ni ska gifta er på höstkanten. På våren finns det kungsängsliljor, som jag tycker är så läckra! Vet dock inte hur de funkar i buketter, om de håller bra och så. 

Brudbukett med mycket lila - kallor, prärieklocka (den stora mörklila), flox och björnbär.

Kungsängslilja!
  • Nikkita

Tack så jätte mycket för alla svar Skrattande Nu har jag lite mer kött på benen. Har precis börjat planera allt, ska gifta oss till sommaren nästa år!!! Så det är en bit kvar, men tycker om att vara ute i god tid. Vi hade tänkt lite olika nyanser både mörkt & ljust och med murgröna bakom! Något liknande denna bilden ovan kanske...
  • Pachelbel
    Syrinx skrev 2011-05-30 12:18:48 följande:
    Lila finns ju i väldigt många olika nyanser. Har ni tänkt ljust eller mörkt lila?
    Om ni tänker mer åt det mörka tycker jag att prärieklockor är superfina! Astrar är också mörklila, om ni ska gifta er på höstkanten. På våren finns det kungsängsliljor, som jag tycker är så läckra! Vet dock inte hur de funkar i buketter, om de håller bra och så. 

Brudbukett med mycket lila - kallor, prärieklocka (den stora mörklila), flox och björnbär.

Kungsängslilja!
    Det kanske är individuellt, men jag tycker att åtminstone vilda kungsängsliljor luktar ganska illa. När jag gick på ängar där de alltså växer  vilt,  i Uppsala,  påminde lukten/odören närmast om kattpiss! :-O Kanske de odlade stinker mindre?
  • Nikkita

Hahaha, kan ju vara bra att veta. Vill ju inte att min bukett kutar kattpiss!!! Flört Väldigt känslig för sådana lukter. Ungefär som buxbom!

• Anna B

Prärieklockor är superfina!

• Brodéns

Jag ska oxå ha lila tema i min brudbuket och min florist kommer att färga brudslöjan lila till mig och sen tänkte jag ha rosor i olika nyanser av lila samt hjärtan på tråd som hänger ner lite..

• Debe
    Brodéns skrev 2011-05-30 17:03:56 följande:
    Jag ska oxå ha lila tema i min brudbuket och min florist kommer att färga brudslöjan lila till mig och sen tänkte jag ha rosor i olika nyanser av lila samt hjärtan på tråd som hänger ner lite..
    Låter superfint, något jag skulle kunna ha :)
Svar på tråden Lila blommor