Inlägg från: Syrinx |Visa alla inlägg
  • Syrinx

Lila blommor

Lila finns ju i väldigt många olika nyanser. Har ni tänkt ljust eller mörkt lila?
    Om ni tänker mer åt det mörka tycker jag att prärieklockor är superfina! Astrar är också mörklila, om ni ska gifta er på höstkanten. På våren finns det kungsängsliljor, som jag tycker är så läckra! Vet dock inte hur de funkar i buketter, om de håller bra och så. 

Brudbukett med mycket lila - kallor, prärieklocka (den stora mörklila), flox och björnbär.

Kungsängslilja!
  • Syrinx
    Pachelbel skrev 2011-05-30 13:50:59 följande:
    Det kanske är individuellt, men jag tycker att åtminstone vilda kungsängsliljor luktar ganska illa. När jag gick på ängar där de alltså växer  vilt,  i Uppsala,  påminde lukten/odören närmast om kattpiss! :-O Kanske de odlade stinker mindre?
    Haha, det har jag aldrig tänkt på! Har vid flera tillfällen också gått på ängarna utanför Uppsala och sett dem blomma på våren, men aldrig noterat kattpisslukt. Det är ju verkligen inte lyckat att ha i en brudbukett isåfall
    Jag kan tänka mig att odlade inte luktar lika mycket, iallafall inte de jag har köpt i kruka på våren.
    Rebekka 2012 skrev 2011-05-30 22:35:42 följande:
    Mång otroligt fina lila buketter, känner att jag har varit dålig på att hitta fram dem Glad Väldigt tacksam för alla era tips & råd Skrattande Prärjeklockorna är ju såå fina, kallor oxå... Mmm tål att tänkas på!!!
    Hoppas du hittar något som passar! 
Svar på tråden Lila blommor