Inlägg från: Pinkgrape |Visa alla inlägg
  • Pinkgrape

Hur skall man gå fram till altaret?

Traditionellt är väl att tärnor och marskalkar går in efter brudparet, så vitt jag vet. Vi kommer dock höra med vår präst om de inte kan gå in före oss. Vi har två tärnor, fyra marskalkar och en brudnäbb och tänker då denna ordningen

1. Tärna + Marskalk
    2. Tärna + Marskalk
    3. Marskalk + Brudnäbb + Marskalk
    4. Brud + Brudgum

När de sista väl kommit dit fram så vill jag och min blivande gå in tillsammans. Jag hoppas att det ska gå att ordna, för det är så vi helst vill ha det. Jag vill faktiskt inte gå in samtidigt som flera andra i kyrkan, då jag vill, för en gångs skull, att alla ögon ska vara på mig och min blivande.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    GeneralElectric skrev 2011-05-30 21:15:40 följande:
    Vi går in så här:

Prästerna (vi har tre)

Näbbarna (fyra barn)

Vi (brudparet)

Tärnor + marskalkar (tre av varje)

Det kommer att vara ett rejält mellanrum mellan de olika grupperna; den präst som syr ihop allt påpekade att folk vill kunna fotografera brudparet utan att det skyms av andra. Men vi vill ha den traditionella ordningen, med näbbarnen före och tärnor/marskalkar efter (inte minst för att tärnorna ska kunna ha koll på mitt släp...).
    Det har jag också hört, att det därför är bra om brudparet går först... men om man då som vi, och fler här, vill att alla tärnor och marskalkar ska gå in före och hinna ända längst fram i kyrkan innan brudparet ens går in, då är det ju fri sikt för gästerna :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Hur skall man gå fram till altaret?