• Etnica

Rimligt pris för amatörfotograf?

Jag har anlitat en bekant till att fota o filma vårat bröllop. Han kommer att vara med hela dagen från det att jag är hos frissan. Han kommer att filma i kyrkan o på festen vid tal o vals + lita annat. Sen kommer han att klippa ihop en film o redigera en del bilder. Jag har sen tillgång till alla bilder som tagits under dagen.
    För detta vill han ha 8000:- o det tycker jag är mycket men jag vet inte. Ok om det hade varit en proffsfotograf men nu är han amatör om än duktig.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Rimligt pris för amatörfotograf?
  • BrudiMaj2012

Tycker också att det låter lite väl tilltaget.. det är onekligen en hel del jobb med redigering osv, men han är trots allt amatör.. förstår att det kanske kan kännas jobbigt att prata priser då det är en bekant.. hur mycket tar en yrkesfotograf i eran stad för samma jobb? personligen tycker jag att det är lämpligt att kolla prisbilden och iaf halvera priset..

• Etnica

Jo det känns ju lite jobbigt att pruta då det är en bekant. Kan säga att min sambo kommer INTE gå med på detta pris så det får väl isf bli han som prutar. Men det känns iaf inget bra då det är min bekant sas o jag mer eller midre sagt att det var ok mest för att jag vart så överrumplad. Men vi har iaf inte skrivit några papper så jag kan ju dra mig ur med det är en jobbig situation o det sista jag behöver just nu!!!

• BrudiMaj2012

Förstår dig absolut! Men har ni tid att försöka hitta någon annan? annars tycker jag absolut att din bm kan ta diskussionen om priset

• MagicBride

Vi hade också en bekant som hjälpte oss på vår dag. Hon var med mellan 14:30-21 ungefär, fotograferade bara - alltså inga filmer. Hon redigerade närmare 100 bilder (inget avancerat men nog så fint) + att vi fick ytterligare 100 oredigerade. För det fick hon 1000 kr + en plats vid bordet som gäst (med mat och dryck som alla andra som var där). Dessutom får hon lov att använda våra bilder för att göra reklam för sig själv i framtiden. En deal vi alla var nöjda med - och duktig var hon! 

Bland annat lekte hon mycket med fokus och placeringar, som här på mig och tjejkompisarna  
  • 11juni2011

Oj jisses det var mycket!
    Jag har bett min systers vännina ta kort på oss under dagen. Hon är amatör också, egentligen har hon liksom bara ett stort intresse för fotografering och hon äger en riktigt bra systemkamera. Hon har aldrig fotat på ett bröllop heller. Hon skall vara med å ta kort innan vigseln, under vigseln samt i början av festen. Sen kommer hon vara med på resten av festen. Jag fråga henne vad hon ville ha och hon sa "inget". Hon skall dock inte göra någon redigering/retush utan bara bränna över bilderna på skiva så fixar jag det själv. Jag tänkte ge henne typ en 500-ing och en flaska champagne eller något. Är det på tok för lite?? Sorry om jag kapar din tråd TS Men blev så himla förvånad över det priset du fick och jag undrar om det är "din" fotograf som är för dyr, eller om jag är alldeles för snål?!

• Etnica

Oj det var billigt!! Ja min m2b får nog diskutera det med fotografen. Han är bra på sånt medans jag är totalt värdelös. Tycker bara det är pinsamt o jobbigt!!

• 2011bröllop

Vi ska ha en amatör fotograf som fotar i kyrkan  o efter o på festen det ska vi betala 3000kr för .Han har gjort lite fotojobb innan ,men bara fotat ett bröllop innan om jag inte har helt fel för mig, då detta är en gammal arbetskamrat till min 2be så är han oso bjuden till mat mm

• wahlstrm

Det blir ca 200kr/h ( minus eventuella omkostnader) när allt jobb är klart.
    Betalar personen sen moms och sociala avgifter så blir det, netto, ca 80kr/h rakt ner i fickan :) 

• Ankie och Jocke

Vi ska ha en fotograf i kyrkan och sen lite efteråt och hon tar 1150kr för allt. Då får vi alla bilder. Hon fixar och donar så de är klara. Får även dem svartvita ifall vi vill. Tycker det var ett ok pris.

På festen har vi några vänner som tar lite bilder och jag känner inte att vi behöver ha så "fina" bilder då.

• Madde2011

Vi har hittat en amatörfotograf som vill bygga upp sin fotoportfolio, vi känner henne inte. När vi bokade henne tog hon 3600kr för en heldag, för oss blir det 10-23.Vi sa att hon gärna få gå efter kl. 19 eftersom hon har långt att resa men hon ville abslout vara kvar =) Hon gör det inte för pengarna utan mest för att få erfarenheten. Dessutom skickade hon äver bilder hon har tagit och en avtal, väldigt seriöst. Jag vet att hon skulle höja priset men vet inte om hon har gjort det än. På lördag är det dags för oss så då får vi se hur duktig hon är.

• nsdtr

Jag har en arbetskamrat som ska fota oss,,hon är oxå hobbyfotograf men har en liten egen verksamhet.,hon är grymt duktig o ska redigera alla bilder o så,,även göra en dvd till oss med bilder o film + musiken vi hade som solosånger i kyrkan, hon fotar oss innan vigseln,sen under o efter vigseln,,följer med till lokalen o fotar alla gästerna parvis o sedan fotor hon skålen när vi kommer,,allt detta tar hon 1200 för:)

• Aniara4
    wahlstrm skrev 2011-05-30 18:56:29 följande:
    Det blir ca 200kr/h ( minus eventuella omkostnader) när allt jobb är klart.
    Betalar personen sen moms och sociala avgifter så blir det, netto, ca 80kr/h rakt ner i fickan :) 
    Precis, det beror ju på om personen gör det seriöst och vitt, med alla sociala avgifter och försäkringar och sånt som man ska ha. Samt hur många timmars efterarbete som ingår. Det är ju såna saker som gör att det kostar att anlita proffs, men någon som stoppar pengarna rakt ner i fickan och bara bränner ner bilderna på en cd bör naturligtvis kosta betydligt mindre. Så, "det beror på" är mitt svar!
  • Bubo

Väldigt viktigt att känna till:

Anlitar man någon som inte ha en firma registrerad eller på något annat sätt inte gör rätt ifrån sig till Skatteverket, eller med andra ord jobbar svart. Då är det NI som brudpar som är arbetsgivare och är då skyldiga att betala in till Skatteverket. Detta kan bli en dyr historia för ER om fotografen blir kollad. Fotografen går fri men har då inte brudparet gjort rätt ifrån sig så kan NI bli anmälda för skattefusk.

Det är ganska lätt för Skatteverket att hitta dessa fotografer eftersom det annonseras hej vilt med brudparen både i tidningar, bloggar och hemsidor.

Det förekommer oerhört mycket svartjobb i denna bransch av personer som kallar sig fotograf. Ärligt, hur många själva skulle ta upp en summa om man får 3000:- i handen.

• Etnica

Vi har nu avbokat hobbyfotografen o tagit en proffsfotograf. Känns mycket tryggare!! O inte vart det dyrare heller. Visserligen får någon kompis/släkting sköta filmningen under vigseln o tal men det ska dom väl fixa.

• wahlstrm
    Etnica skrev 2011-06-01 10:12:30 följande:
    Vi har nu avbokat hobbyfotografen o tagit en proffsfotograf. Känns mycket tryggare!! O inte vart det dyrare heller. Visserligen får någon kompis/släkting sköta filmningen under vigseln o tal men det ska dom väl fixa.
    Bra val :)
    Jag tror inte ni förlorar något på att ha en som fotar och någon annan filmar, tvärt om.
    Då kan var och en fokusera på det dom ska göra.

Lycka till! :)
  • krest

Jag känner en proffsfotograf som antagligen ska fota oss och de (de är två som jobbar tillsammans) tar 5500 kr för 10 bilder och förstoring och de bränner det på skiva och skriver ut. Dock är det bara under porträttfotograferingen... men 5000 för en som inte är proffs är mycket! tycker 5000 är mycket för ett proffs också egentligen

Svar på tråden Rimligt pris för amatörfotograf?