Inlägg från: misscharlotte |Visa alla inlägg
  • misscharlotte

Vinterbrudar - 2012

Januaribrud skrev 2011-11-15 10:17:36 följande:

Jag håller också på att fundera på hur jag skall dekorera borden. Vi har en jättefin lokal i ett hus från 1800-talet med kakelugnar och annat fint så själva lokalen och matsalen är fin som den är. I denna sina matsal har de dock ställt in jättefula blåa konferensstolar! De måste jag göra något åt. Blir nog en lösning med lakan och fina band runt som så många andra gör här på BT. På borden blir det vit duk + löpare i dekorväv (silver) från panduro. Sedan har jag också beslutsångest. Vill inte lägga för mycket pengar på dekorationer så jag har nog tänkt en tur till ikea för att inhandla lite billig dekoration där. Funderar på många små vaser med en blomma pluss en kvist av något slag och många små värmeljuslyktor runt omkring...eller kanske cylindervaser med flytande ljus och någon dekoration i botten på vaser....elller....ja du ser, jag lider också av beslutsångest

Vi har bara vår dotter med på vårt bröllop så något barnbord behövs inte. Tycker det låter som en bra idé om barnen är såpass stora att de sköter sig själva. Även bra idé du har att ha lite kritor, papper/pysselböcker för dem att sysselsätta sig med.

Ikea har mycket fint man kan använda till dekorationer. Jag köpte mina höga kronljus där, tror det blir superbra. Men som du säger vill man inte lägga för mkt pengar på dekoration. Jag beställde servetter igår som var ganska billigt tycker jag:

www.kattisproduktion.se/
  • misscharlotte
    lia skrev 2011-11-15 10:52:26 följande:

Vi funderar också på barnbord, vi har 10 barn som kommer, och åtminstone 7 st som är stora nog till att sitta själva. Har redan 8 st syskonbarn i familjen och då är barn på bröllopet givet enl mig och min fästman. De livar liksom upp! Min tanke är att de ska få vara i en hörna av festlokalen och på så vis kunna härja där med kritor, bilar etc. Funderar på en pappduk så de kan måla direkt på bordet. Vi vill att de ska känna sig uppskattade. Funderar också på extra godispåsar till barnen och någon aktivitet speciellt för dom. Ev en duk så de kan måla en gemensam tavla till brudparet eller liknande :)

Det svåra med dekoration av festlokalen är att välja. Men mitt förslag är att försöka sätta ett tema och sen köra på det, så att det inte känns "hattigt" med lite av varje, enkelt är oftast snyggast enl mig. Jag är lite av en secondhand-nörd och tänker sätta stilleben på borden i form av olika glasskålar på fot med blommor i, glasljusstakar, udda vackra glasföremål. Min tanke är att det ska kännas lite vintage och glas ger en vintrig känsla. Sen lite pärlor på tråd och några gröna kvistar av typ murgröna. Hoppas det blir bra. Vi får nog ta oss till festlokalen snart och se hur vi ska ställa borden. Funderar på fyrkantiga bord med åtta runt varje, men vet inte om det minskar möjligheten till konversation? Hade en gång en dröm om runda bord, och detta blir i så fall en kompromiss. Vad säger ni? Funkar fyrkantiga bord??

Funderar också på hur man ska dekorera upp honnörsbordet så att det utmärker sig lite. Vill inte ha en traditionell "båge", om ni vet vad jag menar? Funderar på karmstolar till mig och brudgummen dekorerade med nåt, men så långt har jag inte kommit i tanken än.

Ja vi har 12 barn som kommer, varav 8 som förmodligen kan sköta sig själva vid ett barnbord, så jag tror jag kör på nåt litet bord i hörnet med lite roligt pyssel och leksaker och GODIS så att de håller sig lugna haha

Vi ska till lokalen (ett jättemysigt timmerhus) på lördag och testmöblera, hade först tänkt honnörsbord och två eller bord utifrån det men det blir så stelt (hade det på dotterns dop) och som du säger är det bättre med möjligheter till konversation vid bordet om man sitter vid runda eller fyrkantiga bord. Jag tvivlar på att det finns runda bord i vår lokal men förhoppningvis lite fyrkantiga så det finns lite olika möjligheter att testa. Men fyrkantiga bord måste ju funka? Eller? Jo det tycker jag nog

Stolarna blir det inga dekorationer på iallafall, det hinns inte med. Jag måste välja bort lite saker eftersom det bara är jag som planerar och jag kan inte hantera allting själv.

Nu har jag iallafall gjort en lista på lämpliga låtar att spela i lokalen. Har en riktigt fin blandning nu, säg till om ni vill ha en kopia på listan så lägger jag ut den här. Satt i flera timmar igår kväll och letade låtar, det blev väl en 40 stycken till slut
  • misscharlotte
    LillaMy666 skrev 2011-11-16 11:44:51 följande:
    Här är spec om mitt bröllop!

Datum: 04.02.2012
    Antal gäster: ca 100 st
    Typ av vigsel: Borglig
    Gifter oss i: Danderyd

Jag är just nu i full gång att planera för dekorationer och sådant. Har köpt placeringskort men vet inte alls hur jag ska göra med resten. Är det fler här som har snöflinga-tema? Våra färger är isblått, silver och vitt.

Tanken är att vi ska ha ett honörsbord samt x antal kvadratiska bord där man sitter åtta och åtta mitt emot varandra.

Någon som provat detta? Hur dekorerar man? Vill att allt ska va lite dunkelt och mysigt med massa, massa tända ljus. 
    Vi ska också ha vintertema. Jag har beställt silvriga konfetti som ser ut som snöflingor och diamantliknande små stenar som vi ska strö ut på borden. Har även köpt extra höga kronljus på Ikea som vi ska ha i fina höga singelljusstakar. Vårt bröllop går i vitt och ljusrosa med inslag av silver och frost. Vi har också tänkt ett honörsbord och några kvadratiska bord men jag vet inte riktigt hur det ser ut i lokalen än, vi ska dit på lördag och testmöblera så får vi se hur det blir. Ska också göra bordsdekorationer i nästa vecka när jag gjort en skiss på hur borden ska stå. Jag har nog tänkt mig kvadratiska bord där man sitter två på varje sida (8 per bord). Om det nu funkar, i värsta fall har de bara rektangulära bord och då blir det väl kanske tre på varje långsida bara. Men vi får se på lördag, ska bli spännande Jag vill också ha det dunkelt, men det är en balansgång där, det får ju inte vara FÖR mörkt heller, alla måste ju kunna se bort till honörsbordet och man ska kunna ta fina kort etc.

Eftersom jag gör allting själv (min familj bor i Göteborg och de kommer inte upp förrän dagen före bröllopet) så har jag fixat så att jag förmodligen får tillträde till lokalen redan två dagar innan för att ställa i ordning allt, vilket jag verkligen uppskattar då jag kommer va tokstressad.
  • misscharlotte

Här är våra inbjudningskort (är galen i scrapbooking så jag tyckte det var kul och mer personligt att göra egna)

• misscharlotte
    Red skrev 2011-11-16 20:53:01 följande:
    Jag tar gärna en spellista Glad Är det bakgrundmusik till middagen eller musik till dansen?
    Det är både och, två olika listor har jag gjort, men jag hade tänkt dela upp dem lite beroende på tempo men det har jag inte hunnit än. Här kommer bakgrundsmusiken:

Bakgrundsmusik

André Rieu – My fathers favorite (Sense and sensibility)
    Gone with the wind theme (Albumet heter “The best love songs”)
    Love story theme (Albumet heter “The best love songs”)
    The emperors waltz (J.Strauss) (Albumet heter “The best love songs”)
    The city of Prague Philharmonic Orchestra – Sense and sensibility
    I Salonisti – Weep you no more sad fountains from sense and sensibility – instrumental
    101 Strings orchestra – Theme from gone with the wind – Taras theme
    Twilight Piano series – Butterfly waltz – Wedding Processional
    Henry Mancini & His Orchestra – Moon River

Såg nu att ett par av dessa är samma låt fast olika framförande. Ska lägga till fler låtar i denna listan men detta var allt jag hittade hittills. Alla dessa finns på Spotify!!!
  • misscharlotte

Lista nummer två som är väldigt blandad, några av dessa kan man även ha som bakgrundsmusik om man vill:

Faith Hill – This kiss
    John Lennon – All you need is love
    Michael Bublé – Save the last dance for me
    Barry White – Youre the first, the last, my everything
    Barry White – I love you just the way you are
    Dido – Here with me
    Dido – Thank you
    Dido – White flag
    Aretha Franklin - I say a little prayer for you
    Six pence none the richer – Kiss me
    Six pence none the richer – There she goes
    Shania Twain – Youre still the one
    Shania Twain – From this moment on
    Moulin Rouge – Come what may
    Ronan Keating - When you say nothing at all
    Phil Collins – You cant hurry love
    Phil Collins – Youll be in my heart
    Frank Sinatra – Cheek to cheek
    Eva Cassidy - At last
    The Turtles - Happy together
    Tony Orlando and Dawn - Tie a yellow ribbon
    Brotherhood of man – Save all your kisses for me
    Billy Idol – White wedding
    The Corrs – Breathless
    Shirley Bassey - Where do I begin (love story)
    Joe Cocker & Jennifer Warnes - Up where we belong
    Percy Sledge - When a man loves a woman
    Elvis Costello – She
    Sheryl Crow – Everyday is a winding road
    Michael Bublé – Havent met you yet
    Michael Bublé – All I want for Christmas is you (den vill vi gärna ha eftersom vi gifter oss mellan jul och nyår)
    Natalia – For once in my life
    Tori Amos – You belong to me
    Macy Gray – Winter wonderland
    Dixie Cups - Chapel of love
    Tammy Wynette - Stand by your man

• misscharlotte
    Januaribruden skrev 2011-11-16 21:09:47 följande:
    ÅÅåååå vilka fina kort!
    TACK! Ja jag blev faktiskt nöjd, trots att det var helt hysteriskt stressigt eftersom vi fick idén om bröllop för typ 5 veckor sen hehe
  • misscharlotte
    Fråga:

Hur ska ni göra med musik i kyrkan? Nu menar jag inte live-uppträdande utan musiken som spelas när ni går in och ut ur kyrkan, ska ni ha brudmarschen eller ska ni ha nån låt som spelas på cd? Helst hade jag velat ha "Come what may" från Moulin Rouge för den är SÅ fin och pampig, men det finns två problem:

1. De har ingen CD-spelare i kyrkan vi gifter oss i (!) Så allt falerar ju där egentligen.
    2. Den är för lång.

Men jag är fortfarande kluven, jag är lite traditionell så brudmarschen (eller vad den nu heter) känns ju som det mest klassiska, den traditionen är ju tidlös. Jag vill inte se tillbaka om 20 år när det är helt ute med inspelad musik i kyrkan och tänka "hur dum var jag egentligen som övergav den klassiska brudmarschen för nån dum kärlekslåt". Men man skulle ju kunna ordna egen musikanläggning i kyrkan om man VERKLIGEN vill ha inspelad musik, men jag är kluven. jag vill ha synpunkter Hur gör ni?
  • misscharlotte
    Red skrev 2011-11-16 15:56:03 följande:

Hmm, måste göra ett tråkigt val angående våra festhäften. Vi ha köpt alla trycksaker ifrån Calligrafen och givetvis då i samma serie, de ser ut ungefär så här fast liggande. Baksidan är ett mörkbrunt papper och ovansidan ett vaniljfärgat.

inbjudningskort, espresso elegant, 104x210 mm

Festhäftena som hör till serien är i samma mörkbruna papper.Vad vi inte tänkt på när vi valde vår kortserie är att de inte kan trycka med vanligt tryck på så mörkt papper. Vill vi ha tryck måste vi välja foliering vilket innebär en engångskostnad på 790kr... Alternativen är att antingen ha mörkbrunt papper helt utan tryck eller att ha ett vanlijfärgat häfte med mörkbrunt tryck. Inlagerna skall vara vaniljfärgade...

Vad tycker ni?

ÅH vilka fina färger! Jag älskar brunt, särskilt den bruna färgen ni har där! Jag skulle kört på vaniljfärgat häfte med mörkbrunt tryck. Fast jag förstår hur du tänker, det hade varit jäkligt snyggt med mörkbruna häften mot (antar jag) vita dukar och dukning? Men... jag skulle nog ändå valt vaniljvita häften. Ska det vara en brun kant runt häftena isåfall eller hur ser häftena ut i övrigt?
  • misscharlotte

Ett annat hett tips om ni ska göra egna bordsplaceringslappar:

www.dafont.com/the-king-queen-font.font

Det är ett typsnitt som ni laddar ner och använder när ni skriver ut namnen, sen fäster ni lapparna på bordsplaceringskorten med kanske nån fin silvertråd runt kanten eller så HUR fint som helst, riktigt fint typsnitt måste jag säga!

Svar på tråden Vinterbrudar - 2012