Inlägg från: malin martin |Visa alla inlägg
  • malin martin

Vinterbrudar - 2012

Annixa: är det khom loy lampor du menar, tailändska ljuslyktor som du tänder som svävar upp i luften? Jag beställde sånna från ett företag som annonserade på Blocket. 10st 149kr ... ett bra pris. Ljuslykterna kommer vi släppa upp efter varmrätten innan tårtan kommer in. Då kan gästerna behöva en bensträckare tänkte vi, plus att personalen vill duka av lite innan tårtan kommer.
    Vi har också köpt tomtebloss....eller partbloss som är större och brinner längre. Tänkte ha dem istället för att kasta ris när vi kommer ur kyrkan.

Wintercandles: Bra ide det där med att ha era mammor näst er, jag har inte heller min pappa närvarande. Vi ska absolut fundera på det.

• malin martin
    Annixa skrev 2012-01-08 12:47:16 följande:
    Skrattande å tack är det så dom heter! tack för tipset det lät ju jätte billigt, dom min sambo hade hittat kostade 80kr st sa han! hut löst tycker jag!

vart har du hittat deom större tomteblossen? har googlat men hittar inget, är dock inte så duktig på det! alltså att googla! Skäms
    Evelinas skrev 2012-01-06 22:53:19 följande:
    Går och lägger mig för sista natten som ogift Solig
    Åååå hoppas ni hade en jätte fin dag igår! Hjärta
    Jag har beställt partyblossen från partkungen.se 59kr för 5st.
    sen beställde vi 3 * 10 st  ljuslyktor från cabom.se för totalt med frakt 516kr
  • malin martin

Angående nagelförlägning;
    jag har gjort det vid två tillfällen tidigare och båda gångerna med akryl. Är oftast billigare och ja man kan ta bort dem själv finns ett medel på kicks för det. Rekomenderas att köpa det för om man försöker få bort det själv kommer nageln under gå sönder då de redan är väldigt sköra.
    Jag har upplevt akryl naglarna som mycket hållbara, första gången jag hade det jobbade jag som hovmästare och det var inga som helst problem med att bära tallrikar och hålla på med disk hela dagarna. Senaste gången hade jag köpt min häst och vanliga fall går naglarna sönder dirket i stallet. Men akryl naglarna behöver jag inte oroa mig för.

Jag kommer besöka salongen torsdag innan vigsel, på vägen till orten vi gifter oss på...efter det blir det inge stalltjänst m.m som kan förstöra dem

• malin martin

Evelinas va fina ni va ... gillade verkligen den fria frisyren du hade =)

Tänkte dela med mig av lite bilder;
    1. egengjorda servettringar
    2. festprogrammen
    3. provdukning

• malin martin
    Red skrev 2012-01-19 07:28:50 följande:
    Så fina servettringar! Hur många blir ni på bröllopet? Det måste varit i jädrar pill att göra så många... Dukning och festprogrammen ser också jättefint ut. Är det egna tallrikar eller lokalens? Annorlunda men fina!
    Tack det va inte så svårt när jag väl kom på hur jag skulle göra. Vikte tyget dubbelt och sen vände och sydde ihop ändarna. Vi kommer bli ca 44 personer, har tråkigt nog fått 4 oväntade avhopp nyligen =( Så jag har nog sytt ca 50st för att vara på säkra sidan. 
    Tallrikarna är trätallrikar och är privata, men vet att restaurangen har likadana och används som undertallrik, maten serveras på en vit tallrik som ställs ovanpå dessa.

Evelinas : tack, jag har egnat mycket tid att fundera på dukningen pga jag jobbat i den restaurang vi ska vara i och sett massa bröllop i lokalen. Samtiidigt som man vill ha en röd tråd genom allt. Kommer ha trollhassel, hjärtan på tråd och vita rosor i buketten samt tallkottar.

ska träffa präst, hovmästare, florist och frisör i helgen =) 
  • malin martin

Har glömt ställa frågan vad ni alla ska göra efter bröllopet ... många som åker iväg på smekmånad direkt? Vart ska ni åka?

Själva har vi valt att åka till sälen där vi har hus ... dock hittade vi ett kanonerbjudande på skistar med boende på fint hotell och två dagars liftkort i Trysil så vi slog till tisdag - torsdag och resterande dagar blir i vårat hus. Sen hoppas vi på ett bidrag tillsammans med att spara ihop till att åka iväg till Australien i November där en av mina bästa kompisar bor. Får låna ett av deras hus =) 

• malin martin

Annixa: vi tänkte passa på att göra en sån resa som till australien innan vi skaffar familj, känns som en resa man bara gör en gång i livet kanske. 
    Red: va härligt med thailand, vart ska ni? Vi va på koh jum när min blivande friade =)

I helgen har vi träffat prästen och inser att vi har ett bekymmer, inte funderat på psalm. Var har ni andra valt?? Hjälp behövs, nr 84 har vi tittat och gillar.

Har även gjort en provuppsättning och fått en kur för håret som nu ska följas den tid som är kvar + att jag ska färga håret 10 dagar innan.
    Buketten är nu beställd, diskuterat med floristen och fattade precis vad jag ville ha =) Känns toppen.

Nu sitter jag här i soffan med mina innomhusskor och försöker vänja fötterna =) dax att ha dem lite då och då känner jag. 

Även köpt små gåvor till gästerna, dalahästar i chocklad. Tyckte det vore kul då vi bor i dalarna med gifter oss i värmland.

• malin martin

grattis till alla er som redan har upplevt eran stora dag...
    det är jättekul att läsa era berättelser om hur det har varit. Allra roligast är att höra om de små sakerna som blivit lite tokigt/inte som ni tänkt er =) Tror det är dessa saker som man kommer minnas mest senare i livet. 
    ser fram emot allas bilder...

januaribruden: tack för att du skrev det om sockerfall, jag är också känslig mot det. Ska se till att ha ett packet dextrosol i handväskan för säkerhetsskull.  Hade inte en enda tanke på det faktiskt.  

• malin martin

I helgen åkte jag iväg för att träffa min tärna i Örebro. Igår var det meningen att vi skulle åka upp till Loka Brunn där vi ska gifta oss för att fika med en gemensam kompis och hämta ett presentkort. Men när vi kom dit var ytterligare 2 av mina barndomskompisar där och det väntade champagne=) 
    Snacka om överraskad även om jag haft misstankar att det var den här helgen det var tvungen att ske och att det var lite passande att åka till Loka.
    Efter lite snack och skratt väntade en hovmästare på oss i vinkällaren där det bjöds på vinprovning "nya mot gamla världen" 2 vita viner och 2 röda viner. Jättekul och väldigt lärorikt. Eftermiddagen fortsatta med scones och tårtbuffe och mera champagne. Vid 18.30 väntade 3 rätters middag och fortsatt tema nya mot gamla världen gällande viner. Fick prova två olika viner till varje rätt ... verkligen jättekul
    Allt avslutades i salongerna med osttallrik.

En helt underbart perfekt em/kväll med gamla goda vänner ... precis i min stil och enda tecknet som gjorde att andra gäster  kunde se att det var en hippa va den lånande princesskronan jag hade. Inge andra utspökanden =)
    En kväll med många minnen, skratt och goda viner =) 

• malin martin

Annixa vi hade också glömt psalm helt...men surfade runt lite och hittade denna. Tog halva då det blir så långt annars.

Psalm 861

Din skönhet som i vintern bor

Melodi: ”En vänlig grönska rika dräkt”

Din skönhet, som i vintern bor,                             För vinternattens stjärneljus
    du ger till oss som gåva.                                     på himlavalvets kupa,     
    Din rikedom i kärlek stor                                      för vinterstormens friska brus,
    vill jag i vintern lova,                                          för frid i skogar djupa.
    för frostens träd och höstens säd,                        Jag prisar nu Din nåd att du
    som sover nu i jorden,                                        Dig här vill uppenbara,
    Guds vintertid i Norden.                                      i vinterdagar klara.

• malin martin

Idag fick vi en förhands bröllopspresent VIP biljetter till melodifestivalen i Leksand med middag och vin innan föreställningen. En underbar present från en av mina bästa kompisar som inte kan vara med på bröllopet då hon bor i Australien. Känns underbart med en helkväll med min blivande helgen innan bröllopet. 
    Sen hoppas vi på att komma iväg och besöka henne i november som en bröllopsresa.  

• malin martin

Hej alla

Ni som redan har gift er men även vi som återstår;
    vad hade ni med i era festprogram? Vi har suttit och skrivit på vårat nu ikväll och kommit fram till följande;
    menyn
    ABC ordningsregler
    Lite om oss ... hur vi träffats osv
    % lista av gästerna (roliga påståenden)
    bordsplacering och beskrivning av alla gäster
    Tack till...

Någon som har något mer roligt att dela med sig? 

• malin martin

Red vart köper du "låsasringen"? skulle vilja ha en ring jag kan ha i stallet utan att behöva vara rädd om den. 

• malin martin

Sitter och kämpar med festprogrammet för fullt
    annat som ska ordnas denna veckan; 
    fortsätta gå in skorna
    se över musiklistan
    skriva handlingslapp för fredagen
    skriva packlistor

säker massa annat också =)

Hur ska ni andra göra med fotografering...inne/ute, innan/efter vigseln?  

• malin martin

Red: vi resonerar likadant, planerat fotograferingen innan vigsel. Förmodligen börjar vi med kort inomhus och sedan ute. Finns massa fina ställen utomhus där vi ska gifta oss. 

• malin martin

Härligt att se att vi är flera som börjat drömma om den stora dagen ... jag har drömt två kvällar den här veckan. Både att frisören aldrig kom  till att min blivande tyckte att det inte va så noga vad han hade på sig. 

Nu i helgen ska festprogrammen färdigställas
    skicka allergi lista till restaurangen
    göra placertavla att sätta upp in vid ingången till matsalen
    ringa frisören och stämma av

måste bara tacka för tipset; kanske inte denna tråd men någonstans på BT va det. Om skorna va trånga skulle man ha raggsockor i. Jag har gått i mina med raggsockor några kvällar och nu tycker de inte alls över lilltårna längre... super bra sitter de nu!

På torsdag åker vi ner till min mamma och fredag beger vi oss till Loka Brunn =) 

• malin martin

Imorgon åker vi iväg till feststället och bor hos min mamma till fredag då vi checkar in på plats. 
    Ikväll och imorgon bitti blir det att packa ihop allt och få in det i bilen. Känns som det kan bli fullt i vår kombi =)
    Sista veckans gissel har varit att sambon legat sjuk och imorse började jag snora....flera av gästerna har också visat på sjukdomstecken...hoppas alla hinner piggna till
    Stämningen va så där idag när regnet hällde ner ute att gå på vinterbröllop...men hoppas på några vinterlandskaps kort ändå.

Red och Annixa lycka till på lördag ... vill höra hur ni haft det sen =)

• malin martin

Hej alla

Kan nu lyckligt kalla mig fru Dahlkvist... dagen flöt på med ett och annat mindre problem som gick att lösa på vägen. Skriver mer sen nu befiner vi oss i Trysil på hotell 2 nätter med 2 dagar skidåkning. Till er alla som har eran dag kvar ... ta vara på den för allt går sååå fort. Våran dag blev väldigt känslosam ... grät mer eller mindre från inmach till vals =)

Här kommer en förhandsbild som min bonussyster tagit, inte fått fotona från fotografen ännu men fått se en förhandsvisning =)

Svar på tråden Vinterbrudar - 2012