Mahy skrev 2011-11-07 11:52:51 följande:
Usch, Din svärmor måste vara hemsk för att du inte ens skulle kunna ta namnet...Ursäkta om jag är nyfiken men vad har hänt?
Haha, ja det är ganska mycket.... Jag har skrivit om det i ett par svärmorstrådar här på bt, men kan sammanfatta det här också.
För att sammanfatta det så gav hon mig aldrig någon chans eftersom hon tyckte så mycket om mb2s gamla flickvän. De första fem åren vi var tillsammans hade hon fortfarande bilder på henne i hallen. De bjöd aldrig in bara mig och mb2 på middag så vi kunde lära känna varandra utan vi blev bara medbjudna när där var en massa andra människor där.
I princip pratade hon aldrig med mig, hon igonererade mig så mycket hon bara kunde. Jag tror inte hon visste sådana enkla saker som vad jag pluggade/jobbade med, hur gammal jag var eller vad jag hade för fritidintressen. Om hon någon gnång var tvungen att tilltala mig var hon kort och snäsig. När vi åt middag med andra pikade hon gärna indirekt mig. Hade hon gjort det direkt hade såklart min sambo blivit arg, men nu gjorde hon det mer i stil med att tex klanka ner på vegeterianer eftersom jag varit det när jag var yngre etc.
Hon gjorde aldrig någon ansatts att försöka vara trevlig emot mina föräldrar när de såg på födelsedagar. Mb2s brors flickvänns föräldrar bjöds med på både det ena och det andra men aldrig mina. Eftersom inte jag fanns fanns väll inte de heller.
Eftersom vi bara träffades i stora grupper ville jag inte ställa till några scener. Mb2 förstod aldrig vad hon gjorde förrens vi kom hem och jag påtalade det. När han försökt prata med henne om det slog hon bara ifrån sig. Tillslut fick jag nog och sade att jag tänker intte umgås med henne på det sättet längre. Antingen får hon be om ursäkt för en massa elakheter hon sagt, lova att bättra sig och sedan anstänga sig för att lära känna mig, eller så bryter vi all kontakt.
Så det gjorde vi. Samtidigt förlovade vi oss och började planera vårt bröllop. Till slut insåg hon att vi varit tillsammans i 8 år, vi skulle gifta oss och vara tillsammans för evigt och hon skulle inte vara bjuden. Då svalde hon sin stolthet och bad om ursäkt, men jag vet inte om hon förstår hur dåligt jag mått över detta under alla år. Nu umgås vi på prov som jag kallar det.
Så nej, det efternamnet vill jag inte ha!