• 120530

Vinterbrudar - 2012

Tänkte starta en tråd för oss som planerar vinterbröllop 2012 och som just nu har en bit kvar till den stora dagen! Tanken är att vi skall kunna följas åt i planeringen och hjälpa varandra med tips och råd.

Vi kan väll börja med en kort presentation av våra bröllop:
    Datum: 25.02.2012
    Antal gäster: ca 30 st
    Typ av vigsel: Borglig
    Gifter oss i: Halmstad

Ska bli roligt att se hur många vi är!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 18:20

Lista med datum:
    Selma: 31.12.2011
    Iia: 07.01.2012
    Evelinas: 07.01.2012
    Januaribruden: 14.01.2012
    Januaribrud: 21.01.2012
    pärlan: 28.01.2012
    Mahy: ?.02.2012
    RiNa: 04.02.2012
    Red: 25.02.2012
    Annixa: 25.02.2012
    malin martin: 25.02.2012
    Dannis82:25.02.2012
    JennyL: 10.03.2012

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-09 07:18
    tessie01 25.12.2012
    misscharlotte: 30.12.2011
    Selma: 31.12.2011
    Iia: 07.01.2012
    Evelinas: 07.01.2012
    Januaribruden: 14.01.2012
    Januaribrud: 21.01.2012
    pärlan: 28.01.2012
    RiNa: 04.02.2012
    Mahy: 11.02.2012
    Red: 25.02.2012
    Annixa: 25.02.2012
    malin martin: 25.02.2012
    Dannis82:25.02.2012
    JennyL: 10.03.2012

• Svar på tråden Vinterbrudar - 2012
  • Januaribrud
    lia skrev 2011-11-15 10:52:26 följande:

Vi funderar också på barnbord, vi har 10 barn som kommer, och åtminstone 7 st som är stora nog till att sitta själva. Har redan 8 st syskonbarn i familjen och då är barn på bröllopet givet enl mig och min fästman. De livar liksom upp! Min tanke är att de ska få vara i en hörna av festlokalen och på så vis kunna härja där med kritor, bilar etc. Funderar på en pappduk så de kan måla direkt på bordet. Vi vill att de ska känna sig uppskattade. Funderar också på extra godispåsar till barnen och någon aktivitet speciellt för dom. Ev en duk så de kan måla en gemensam tavla till brudparet eller liknande :)

Det svåra med dekoration av festlokalen är att välja. Men mitt förslag är att försöka sätta ett tema och sen köra på det, så att det inte känns "hattigt" med lite av varje, enkelt är oftast snyggast enl mig. Jag är lite av en secondhand-nörd och tänker sätta stilleben på borden i form av olika glasskålar på fot med blommor i, glasljusstakar, udda vackra glasföremål. Min tanke är att det ska kännas lite vintage och glas ger en vintrig känsla. Sen lite pärlor på tråd och några gröna kvistar av typ murgröna. Hoppas det blir bra. Vi får nog ta oss till festlokalen snart och se hur vi ska ställa borden. Funderar på fyrkantiga bord med åtta runt varje, men vet inte om det minskar möjligheten till konversation? Hade en gång en dröm om runda bord, och detta blir i så fall en kompromiss. Vad säger ni? Funkar fyrkantiga bord??

Funderar också på hur man ska dekorera upp honnörsbordet så att det utmärker sig lite. Vill inte ha en traditionell "båge", om ni vet vad jag menar? Funderar på karmstolar till mig och brudgummen dekorerade med nåt, men så långt har jag inte kommit i tanken än.

Gillar verkligen din idé om olika glasföremål på borden. Låter jättefint! Jag är ingen blomsterperson så jag kommer nog att satsa på levande ljus i första hand med vissa inslag av blommor Vi funderar också på att välja andra stolar till oss för att "markera" vår plats vid honnörsbordet. Blir nog isåfall några med högre rygg än de andra stolarna för vår del.

Jag tycker fyrkantiga bord absolut skulle fungera, funderar nämligen på det själv En fördel enligt mig är att man lättare kan prata med fler vid bordet än om man sitter på rad. Nackdelen som jag ser det är att några kommer att sitta med ryggen mot oss men det kanske blir svårt att undvika hur man än gör.

Vi har problemet att våra bord bara är 60 cm breda. Jag tycker det är väl smalt och funderar därför på att istället sätta ihop två bord till ett fyrkantigt så slipper gästerna slå knäna i varandra när de sitter och äter Det enda jag funderar över är om vi vid honnörsbordet skall sitta på en lång rad som ett traditionellt honnörsbord eller om vi också skall sitta vid ett fyrkantigt bord med oss på ena kortändan. Vad tror ni? Skulle nog också behöva boka tid i lokalen för att undersöka detta...

• lia
    Januaribrud skrev 2011-11-15 13:20:32 följande:

Gillar verkligen din idé om olika glasföremål på borden. Låter jättefint! Jag är ingen blomsterperson så jag kommer nog att satsa på levande ljus i första hand med vissa inslag av blommor Vi funderar också på att välja andra stolar till oss för att "markera" vår plats vid honnörsbordet. Blir nog isåfall några med högre rygg än de andra stolarna för vår del.

Jag tycker fyrkantiga bord absolut skulle fungera, funderar nämligen på det själv En fördel enligt mig är att man lättare kan prata med fler vid bordet än om man sitter på rad. Nackdelen som jag ser det är att några kommer att sitta med ryggen mot oss men det kanske blir svårt att undvika hur man än gör.

Vi har problemet att våra bord bara är 60 cm breda. Jag tycker det är väl smalt och funderar därför på att istället sätta ihop två bord till ett fyrkantigt så slipper gästerna slå knäna i varandra när de sitter och äter Det enda jag funderar över är om vi vid honnörsbordet skall sitta på en lång rad som ett traditionellt honnörsbord eller om vi också skall sitta vid ett fyrkantigt bord med oss på ena kortändan. Vad tror ni? Skulle nog också behöva boka tid i lokalen för att undersöka detta...

Kul med lite direktsvar :) Sitter här hemma och är sjuk, men ägnar tiden åt vigselprogram och körschema åt kökspersonal å dyl :)

Vi tänker slå ihop borden i så fall, för våra är typ 60 cm breda också. Jag har hela tiden tänkt att vi ska ha ett traditionellt honnörsbord till oss. Men det kanske är dumt tänkt? Tänker att vi får bra överblick över lokalen och gästerna då. Sen tänker vi möblera ut honnörsbordet vid typ åtta-tiden då festen fylls på med ännu lite mer vänner efter middagen.

Funderar på att möblera upp en scen också, med en gammal emma-soffa och någon lampa, för att få en charmig känsla. Sett lite foton från amerikanska bröllop som är så fina! Så jag funderar på om jag ska skriva lite skyltar för presentbord också.

Mycket idéer i detta huvud ... :)

• Januaribrud
    lia skrev 2011-11-15 13:41:34 följande:

Kul med lite direktsvar :) Sitter här hemma och är sjuk, men ägnar tiden åt vigselprogram och körschema åt kökspersonal å dyl :)

Vi tänker slå ihop borden i så fall, för våra är typ 60 cm breda också. Jag har hela tiden tänkt att vi ska ha ett traditionellt honnörsbord till oss. Men det kanske är dumt tänkt? Tänker att vi får bra överblick över lokalen och gästerna då. Sen tänker vi möblera ut honnörsbordet vid typ åtta-tiden då festen fylls på med ännu lite mer vänner efter middagen.

Funderar på att möblera upp en scen också, med en gammal emma-soffa och någon lampa, för att få en charmig känsla. Sett lite foton från amerikanska bröllop som är så fina! Så jag funderar på om jag ska skriva lite skyltar för presentbord också.

Mycket idéer i detta huvud ... :)

Låter som du har många bra idéer Jag har också haft massor av idéer, speciellt när man läser här på forumet. Nu har jag dock gett upp och inser att jag nog får begränsa mig en hel del om jag skall hinna och orka med

Det är inte dumt tänkt med vanligt honnörsbord Jag funderade bara om det känns konstigt att vi vid honnörsbordet sitter på rad när alla andra sitter runt om de fyrkantiga borden. Men bra att höra att du också hade tänkt ha det så.

Jag har ju även U-form på borden som alternativ. Frågan är om det ser dumt ut att tungorna ut är 120cm breda och honnörsbordet endast är 60cm brett. Vid honnörsbordet sitter vi ju endast på en sida och behöver ju inte bredare bord. Hmmm svårt det här...

Såg föresten att du är från Vänersborg. Det är ju jag med Får man fråga var ni skall ha festen? Vi skall vara i Lagergrenska.

• 120530

Har ni bestämt vad ni skall ha för tårta? Jag har fått pippi på att jag vill ha små bakelser iställer för stora tårtor. Väntar på pris ifrån vår lokal, men jag tycker inte det borde vara så mycket dyrare.. Vad tror ni? Någon annan som är inne på bakelser?

Tycker dessa är så fina..

• Mahy
    Red skrev 2011-11-15 19:09:12 följande:
    Har ni bestämt vad ni skall ha för tårta? Jag har fått pippi på att jag vill ha små bakelser iställer för stora tårtor. Väntar på pris ifrån vår lokal, men jag tycker inte det borde vara så mycket dyrare.. Vad tror ni? Någon annan som är inne på bakelser?

Jag kan inte se någon bild???

Vi ska nog ha både bakelser och tårta :)
  • 120530
    Mahy skrev 2011-11-15 19:15:38 följande:
    Jag kan inte se någon bild???

Vi ska nog ha både bakelser och tårta :)
    Knasigt... jag kan se bilderna både i mitt inlägg och i dit svar. Någon annan som ser/inte ser? 

Jag vill ha bakelser och sedan av liten, liten tårta som jag och mb2 kan skära :)
  • pärlan01
    Red skrev 2011-11-15 19:28:06 följande:
    Knasigt... jag kan se bilderna både i mitt inlägg och i dit svar. Någon annan som ser/inte ser? 

Jag vill ha bakelser och sedan av liten, liten tårta som jag och mb2 kan skära :)
    ja ser  inget heller men säckert jätte god :)
  • malin martin

Kul att höra om allas tankar kring dukning och dekoration =)

vi kommer ha ett traditionellt honörbord som är avlångt sedan kommer det vara fyra ovala bord med 10personer på varje framför oss i en halvcirkel. Möblerna är gammal rockokostil och vita linnedukar. Så min tanke är att ha en trollhassel mitt på bordet och slingra hjärtan på tråd runt den. Sedan strö ut silver snöstjärnor och ev vita rosor. Gällande ljus har vi inte bestämt mig...tycker det är fint med ljus i olika storlekar. Står mellan frostadevärmeljushållare (finns på plats) eller flytljus i något?
    Som placerkortshållare har vi plockat tallkottar ... kommer ha något silverfärgat band runt servetterna. Har funderat på om man skulle ha något silvrigt på borden typ dekorväv från panduro men vill inte att det ska se över dekorerat ut.
    (trollhassel, hjärtanpåtråg, vita rosor och tallkottar kommer alla finnas i min bukett) så vill att det ska återkomma i dukningen.

Inget barnbord här heller...barnen har vi önskat att alla lämnar hemma denna kväll så alla våra vänner kan ha kul utan att tänka på sina barn.

• Annixa
    Red skrev 2011-11-15 19:09:12 följande:

Tyvärr så ser inte jag heller någon bild!
  • 120530

Så knasigt! Försöker lägga in bilden igen! Ungefär så här vill jag att de skall se ut:

Svar på tråden Vinterbrudar - 2012