• Josse770

Min kära svärmor

Hej allihopa, måste få skriva av mig för jag är så jävla förbannad.

Jag och min man har varit gifta i en och en halv vecka nu. Men då råkar min kära man försäga sig om vad hans mamma sagt.

Till att börja med så har hon sagt till hans släkt som bor i ett annat land att de behöver inte flyga hit för bröllopet, det är ändå ingen stor grej.
    Hon har tydligen ifrågasatt varför vi ska gifta oss och att det ändå inte kommer hålla flera gånger.
    Och tillslut att både min man och hon ska skriva över allt på våran son så att jag inte kan få något NÄR vi skiljer oss.

Jag förstår om hon skriver om sitt testamente så var son ärver allt, det har jag inga problem med. Det som stör mig är att hon vet att vi ska skilja oss. Och tror att jag är ute efter hennes gamla skit.

Jag har absolut ingen lust att vara trevlig mot den där häxan längre!!!!

• Svar på tråden Min kära svärmor
  • Anonym

Men hon kan inte testamentera ALLT till er son. Hon kan inte välja bort din man som arvtagare enl svensk lagstiftning. Och hur de sen ärver din man och hur ni två delar på era tillgångar bestämmer ju ni sinsemellan, det kan hon inte styra över.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-31 21:40:32 följande:
    Men hon kan inte testamentera ALLT till er son. Hon kan inte välja bort din man som arvtagare enl svensk lagstiftning. Och hur de sen ärver din man och hur ni två delar på era tillgångar bestämmer ju ni sinsemellan, det kan hon inte styra över.
    Jag menade hur DU sen ärver din man och delar på tillgångarna vill eventuell skilsmässa, menade jag förstås...
  • PimPim83

Men fy! Den människan måste vara väldigt osäker på sig själv om hon ger sig på dig på det sättet. Jag som tyckte att min "svärmor" var hemsk...  Du behöver inte alls vara trevlig mot henne! Om jag vaore du skulle jag försöka låtsas att hon var luft. Stor styrkekram till dig TS!

• GeneralElectric

Ajdå, det där borde din man nog inte ha berättat... Vad jobbigt för honom (också)!

• Anonym

Håll henne på så långt avstånd du kan, du! :(

• Kattpoet

Jag tycker det var fint av din man att visa att han litar på dig och att han vågar ha en öppen och ärligt förhållande.
    Det måste ha tärt på honom något åt det grymaste och jag förstår varför han berättade det för dig, du är ju hans nummer 1, hans  val av livskamrat , han älskade.

Ta och krama om honom och älska honom lite extra mycket för att han vågade vara ärlig och stå på sig.

Man ska inte dölja saker som tär på en i  äktenskap för då börjar man ju dölja mer och mer, så   jätte bra att han vågade.

Baka honom  något gott och skäm bort honom och strunta i svärmor. 

• Vintersol
    Anonym skrev 2011-05-31 21:40:32 följande:

Om svärmor testamenterar till sin son och skriver att det är enskild egendom så kan TS inte röra arvet, utan det tillfaller hennes man - även om de skiljer sig.
    Man kan förstås välja själva hur man vill dela sina tillgångar, men då har maken lagen på sin sida att arvet inte ska räknas med.

• Anonym
    GeneralElectric skrev 2011-06-01 07:31:29 följande:
    Ajdå, det där borde din man nog inte ha berättat... Vad jobbigt för honom (också)!
    Jo, varför skulle han inte det?? Hans lojalitet bör i första hand ligga hos hans fru, inte hos hans mamma. 
  • Anonym
    Vintersol skrev 2011-06-01 08:56:42 följande:

Om svärmor testamenterar till sin son och skriver att det är enskild egendom så kan TS inte röra arvet, utan det tillfaller hennes man - även om de skiljer sig.
    Man kan förstås välja själva hur man vill dela sina tillgångar, men då har maken lagen på sin sida att arvet inte ska räknas med.

Men det var ju inte TS make som hon skule testamentera allt till, utan till TS och hennes makes gemensamma son. Alltså det lilla barnet. Och det går inte, man kan inte hoppa över en generations arvslott.
  • Aniara4
    Kattpoet skrev 2011-06-01 08:51:22 följande:
    Jag tycker det var fint av din man att visa att han litar på dig och att han vågar ha en öppen och ärligt förhållande.
    Det måste ha tärt på honom något åt det grymaste och jag förstår varför han berättade det för dig, du är ju hans nummer 1, hans  val av livskamrat , han älskade.
    Word!
  • Vintersol
    Anonym skrev 2011-06-01 09:53:36 följande:
    Men det var ju inte TS make som hon skule testamentera allt till, utan till TS och hennes makes gemensamma son. Alltså det lilla barnet. Och det går inte, man kan inte hoppa över en generations arvslott.
    Jag syftade på delen av citatet som sade att paret kunde dela sina tillgångar hur de ville.
  • Josie

Josse, jag förstår hur du känner dig för jag befinner mig i en liknande situation!

När jag och min M2B berättade att vi ska gifta var det som ett startskott för hennes tramsigheter. Jag har alltid tyckt att hon var fånig (hon är så politisk inkorrekt att man vill rycka av sig all hår i ren frustration) men hittills har jag överlevt dem.

Sen vi förlovat oss har hon fått för sig och sagt till M2B att jag

- Är en lycksökerska som är ute efter hans pengar
    - Har en agenda att separera honom från hans familj

M2B har ett bra jobb idag. Men det intressanta är att jag blev ihop med honom när han gick i Komvux. Blivande svärmor verkar tro att jag kan se in i framtiden. 

Det andra påståendet förstår jag inte alls. Jag har offrat fler års julfirande med min egen familj för att hans familj ska få se mer av honom. Till och med när vi har bokat in jul hos min familj kan svärmor plötsligt ändra sig och ställa till stor scen så att vi till slut går med på att fira med henne. 

Min blivande svärmor är som ett lamm framför M2B men när det bara är hon och jag behandlar hon mig som om jag vore en parasit i familjen. Hon har bland annat sagt till mig att

- Om jag inte är snäll mot henne kommer min M2B att lämna mig
    - Jag är dåligt uppfostrad då jag vågar ifrågasätta saker hon säger (som att short och kjol kommer orsaka knäskador när kvinnor blir gamla)

Ja... det är typ toppen av isberget av hennes tramsigheter. Känn dig inte ensam med tramsiga svärmor! Det viktiga är att du och din man älskar dig och vågar stå upp för dig.

Mitt eget bröllop är på paus nu när svärmor blir sönderstressad när hon oinbjudet försöker lägga sig i våra planeringar. :(  

• Josse770

Tack för allt stöd, det har gått några dagar nu och historian har fyllts på tyvärr.
    Elakt som det låter känns det skönt att inte vara den enda med ett pucko till svärmor :)

Däremot så tänker jag inte ens prata med den kvinnan längre då jag fick höra att hon hade tjatat på min man att inte skriva på ett äktenskapsförord innan bröllopet, då jag har mer sparade pengar och tillgångar än honom.
    Så han får något när vi skiljer oss.

Har sån lust att be henne dra åt helvete men vår son måste ju få ha sin farmor kvar, vad jag än tycker om skatan.
    Men oj vad skönt det skulle kännas.

• Kattpoet

Josse, sänk dig aldrig till hennes nivå för då får hon rätt.  Istället var snäll, trevlig och artig, du vinner på det och hon förlorar på det.

När hon spyr galla,   tänk på något trevligt och säg något rart , det kommer  reta gallfeber på henne. 

• Anonym
    Kattpoet skrev 2011-06-01 20:16:19 följande:
    Josse, sänk dig aldrig till hennes nivå för då får hon rätt.  Istället var snäll, trevlig och artig, du vinner på det och hon förlorar på det.

När hon spyr galla,   tänk på något trevligt och säg något rart , det kommer  reta gallfeber på henne. 
    Mycket bra inlägg!!
  • Lilique

Det finns inget mer frustrerande än när man försöker göra någon arg/upprörd men istället får snälla ord tillbaka haha.
  • Anonym

SÅ(!!!) rätt tänkt.....

Josse, sänk dig aldrig till hennes nivå för då får hon rätt. Istället var snäll, trevlig och artig, du vinner på det och hon förlorar på det.

När hon spyr galla, tänk på något trevligt och säg något rart , det kommer reta gallfeber på henne.
Svar på tråden Min kära svärmor