• GeneralElectric

Bjuda "bara" till kyrkan

Jag kan varmt rekommendera att skicka ut inbjudningar till kyrkan, alltså även till dem som inte är bjudna på festen!
    Vi vill ha ett stort bröllop, med en vigselgudstjänst dit alla som vill komma är välkomna, och eftersom vi gifter oss i en stor kyrka kan vi bjuda många dit.
    Så vi har gjort en riktigt fin inbjudan, där vi förklarar just detta och uppmanar alla som har möjlighet att komma till vigseln. Denna har vi skickat -- elektroniskt -- till bekanta, grannar, kolleger, föräldrarnas vänner och olika personer som visat intresse för bröllopet eller hjälpt oss med förberedelserna på olika sätt, samt anhöriga till tärnor, marskalkar och näbb-barn som vill kolla på dem.
    Vi förklarar också att det historiskt varit vanligt att göra så, och att vi vill återuppliva bruket att bjuda folk "bara" till kyrkan. Vigseln är trots allt det viktigaste, och vi har en rejäl ceremoni med många fina inslag. Så vi har nog skickat ut dubbelt så många kyrkinbjudningar som festinbjudningar (som vi skickade med traditionella kort med post).
    HIttills har vi fått väldigt positiv respons! Manga vänner är väldigt glada över att vi tänkt på dem och att de fått en så fin inbjudan, exempelvis kolleger som följt förberedelserna under flera månader men som aldrig hade vågat dyka upp i kyrkan utan särskild inbjudning. Flera grannar tänker dyka upp - för att inte tala om hur överlyckliga  några av mammas vänner är över att få komma.
    Sedan finns det säkert en eller annan som är besviken över att inte ha blivit bjuden på middagen, men då slipper vederbörande i alla fall sitta hemma och vara ensam den dagen och inte "våga" gå till kyrkan (och får vi några sena återbud till festen vet vi ju vilka vi ska ringa i första hand).

• Svar på tråden Bjuda "bara" till kyrkan
  • Styrka

Vad roligt! Bra tips!

Lite knepigare för en enkel utomhusvigsel dock... Men hade vi gift oss i kyrka, absolut!

• Pinkgrape

Det är precis något sådant vi har funderat på att göra :) Man skulle inte kunna få se ett litet smakprov av den inbjudan? Vet som inte alls hur man ska formulera sig.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • GeneralElectric
    Pinkgrape skrev 2011-05-31 23:43:42 följande:
    Det är precis något sådant vi har funderat på att göra :) Man skulle inte kunna få se ett litet smakprov av den inbjudan? Vet som inte alls hur man ska formulera sig.
    Pink Grape, jag har mailat dig!

Generellt tror jag att du ska hitta en formulering som får kyrkinbjudan att framstå som ett roligare/finare alternativ till att sitta hemma eller göra något annat, inte som ett tristare alternativ till att få gå även på bröllopsfesten.

Har man en väldigt kort (kanske borgerlig) vigsel kan det nog vara knepigt att få folk att engagera sig i att komma till "bara" den. Vi har en pampig kyrkvigsel på en timme, och det blir ju lite mer speciellt. De som jämt ränner på bröllop orkar nog inte komma, men de allra flesta har inte varit på så många bröllop av det slag vi planerar.

Ett tips är att använda orden "vigsel", "vigselgudstjänst", "kyrkceremoni", "i kyrkan" etc i inbjudan -- INTE "bröllop", för då tänker nog många "aha, bröllopsfest!" och blir besvikna när de inser att det inte blir någon sådan för deras del.

Mer i ämnet:
    http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2011/04/04/vigselgaster/
  • Pinkgrape
    GeneralElectric skrev 2011-06-01 00:34:58 följande:
    Pink Grape, jag har mailat dig!

Generellt tror jag att du ska hitta en formulering som får kyrkinbjudan att framstå som ett roligare/finare alternativ till att sitta hemma eller göra något annat, inte som ett tristare alternativ till att få gå även på bröllopsfesten.

Har man en väldigt kort (kanske borgerlig) vigsel kan det nog vara knepigt att få folk att engagera sig i att komma till "bara" den. Vi har en pampig kyrkvigsel på en timme, och det blir ju lite mer speciellt. De som jämt ränner på bröllop orkar nog inte komma, men de allra flesta har inte varit på så många bröllop av det slag vi planerar.

Ett tips är att använda orden "vigsel", "vigselgudstjänst", "kyrkceremoni", "i kyrkan" etc i inbjudan -- INTE "bröllop", för då tänker nog många "aha, bröllopsfest!" och blir besvikna när de inser att det inte blir någon sådan för deras del.

Mer i ämnet:
    www.dn.se/blogg/etikettfragan/2011/04/04/vigs...
    Tack så jättemycket :) Vad fint :)

Ja, vår vigsel är väl kanske inte jättepampig, men dock väl en kyrklig vigsel i en kyrka av modellen lite större och vi har ett antal bekanta, kollegor, skolkamrater och liknande som vi gärna skulle vilja bjuda in under vigseln, men vi känner inte att vi står dem tillräckligt nära för att bjuda in dem på middagen/festen. Detta skulle ju då vara ett alldeles utmärkt alternativ, mycket smart det där :) Vi har redan fått frågan av ett antal om det skulle vara okej att de dök upp under vigseln, som tex min mormors kusin, ett par vänner till min blivandes föräldrar osv. Det var som i samband med det våra tankar väcktes att kanske folk vill komma till kyrkan ändå, även om de inte blir inbjuda på middagen :)

Bra tips också att komma ihåg det med vilka ord man väljer, för man vill ju absolut inte göra någon besviken.
  • GeneralElectric
    Pinkgrape skrev 2011-06-01 01:03:50 följande:
    Tack så jättemycket :) Vad fint :)

Ja, vår vigsel är väl kanske inte jättepampig, men dock väl en kyrklig vigsel i en kyrka av modellen lite större och vi har ett antal bekanta, kollegor, skolkamrater och liknande som vi gärna skulle vilja bjuda in under vigseln, men vi känner inte att vi står dem tillräckligt nära för att bjuda in dem på middagen/festen. Detta skulle ju då vara ett alldeles utmärkt alternativ, mycket smart det där :) Vi har redan fått frågan av ett antal om det skulle vara okej att de dök upp under vigseln, som tex min mormors kusin, ett par vänner till min blivandes föräldrar osv. Det var som i samband med det våra tankar väcktes att kanske folk vill komma till kyrkan ändå, även om de inte blir inbjuda på middagen :)

Bra tips också att komma ihåg det med vilka ord man väljer, för man vill ju absolut inte göra någon besviken.
    Kul att du gillade inbjudan! Låter som att det blir perfekt för er att skicka ut ett gäng kyrkbjudningar. VI kanske kan starta en trend.
    En kategori som jag tycker lämpar sig perfekt i sammanhanget att bjuda är ens vänners vänner -- sådana som man ser år ut och år in på vännernas födelsedagar/inflyttningsfester/kalas och som man hunnit lära känna en hel del, men som ändå inte är ens egna vänner riktigt. Sådana personer tycker ofta att det är väldigt kul att få gå på ens bröllop, och blir inte det minsta ledsna över att inte få vara med om festen.
    Jag har även bjudit t ex "mina" två gudbarns andra gudföräldrar, som är en del av "min" familj men egentligen mest barnens föräldrars vänner.
    Gladast är grannarna som får en trevlig chans att slinka in i "sin" kyrka! 
    Kan tilläggas att vi även skickar några vykort med kyrkinbjudan till några äldre som inte använder dator, kort med kyrkans interiör på bilden. Oj, vad lite information det fick plats att texta där, jämfört med det vi skrivit i kyrkinbjudan...
Svar på tråden Bjuda "bara" till kyrkan