GeneralElectric skrev 2011-06-01 00:34:58 följande:
Pink Grape, jag har mailat dig!
Generellt tror jag att du ska hitta en formulering som får kyrkinbjudan att framstå som ett roligare/finare alternativ till att sitta hemma eller göra något annat, inte som ett tristare alternativ till att få gå även på bröllopsfesten.
Har man en väldigt kort (kanske borgerlig) vigsel kan det nog vara knepigt att få folk att engagera sig i att komma till "bara" den. Vi har en pampig kyrkvigsel på en timme, och det blir ju lite mer speciellt. De som jämt ränner på bröllop orkar nog inte komma, men de allra flesta har inte varit på så många bröllop av det slag vi planerar.
Ett tips är att använda orden "vigsel", "vigselgudstjänst", "kyrkceremoni", "i kyrkan" etc i inbjudan -- INTE "bröllop", för då tänker nog många "aha, bröllopsfest!" och blir besvikna när de inser att det inte blir någon sådan för deras del.
Mer i ämnet:
www.dn.se/blogg/etikettfragan/2011/04/04/vigs...Tack så jättemycket :) Vad fint :)
Ja, vår vigsel är väl kanske inte jättepampig, men dock väl en kyrklig vigsel i en kyrka av modellen lite större och vi har ett antal bekanta, kollegor, skolkamrater och liknande som vi gärna skulle vilja bjuda in under vigseln, men vi känner inte att vi står dem tillräckligt nära för att bjuda in dem på middagen/festen. Detta skulle ju då vara ett alldeles utmärkt alternativ, mycket smart det där :) Vi har redan fått frågan av ett antal om det skulle vara okej att de dök upp under vigseln, som tex min mormors kusin, ett par vänner till min blivandes föräldrar osv. Det var som i samband med det våra tankar väcktes att kanske folk vill komma till kyrkan ändå, även om de inte blir inbjuda på middagen :)
Bra tips också att komma ihåg det med vilka ord man väljer, för man vill ju absolut inte göra någon besviken.